0

راهنمای تغذیه توله سگ های 6 ماه تا ۱ سال

تغذیه توله سگ های 6 ماه تا ۱ سال

تغذیه توله سگ های 6 ماه تا ۱ سال بسیار مهم است در این محدوده سنی سگ­ها به ۲ وعده غذا در روز نیاز دارند و استفاده از شیر اگر حیوان را دچار اسهال نکند به عنوان یک نیم وعده در خلال وعده های اصلی مفید خواهد بود. در این مدت حیوان باید کاملاً به مقررات غذا خوردن عادت کردن باشد. این مقرارت شامل عادت کردن به محل غذا خوردن، ساعات مشخص غذا خوردن، ظرف غذای مخصوص و نوع غذاست. انتخاب محل غذا خوردن بر حسب شرایط خانه شما می تواند متفاوت باشد. در این پست راهنمایی لازم برای تغذیه توله سگ های 6 ماه تا ۱ سال می پردازیم.

تغذیه توله های 6 ماه تا ۱ سال

برای انتخاب این محل این نکته را در نظر داشته باشید که سگ­ها معمولاً در هنگام غذا خوردن مقداری از غذا را در اطراف خود پراکنده می کنند. بنابر این محل مورد نظر باید قابل شستشو بوده و به آسانی تمیز شود. اگر چنین مکانی در اختیار ندارید می توانید از سفره های پلاستیکی با روزنامه باطله جهت پوشش محل غذا خوردن استفاده کنید. جاهایی مثل روی فرش و موکت برای این منظور مناسب نبوده و نظافت آنها مشکل است. همان طور که اشاره شد باید به سگ خود عادت بدهید که در ساعات مشخصی از روز از شما غذا بخواهد. این ساعات در این سن شامل یک وعده کامل در صبح، یک نیم وعده سبک در ظهر و یک وعده کامل در شب است. از دادن غذای اضافه در بین این ساعات به توله خودداری کنید و او را به پرخوری و گدایی غذا عادت ندهید. توجه داشته باشید که عادت دادن حیوان به این مقررات به نفع خود اوست و اگر سگی به پرخوری عادت کند در آینده به حیوانی چاق و تنبل تبدیل شده و مستعد تمام بیماری ها و عوارض ناشی از چاقی خواهد بود. در ضمن، غذا نباید بیش از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جلوی حیوان بماند. اگر در این مدت غذایش را نخورد آنرا برداشته و حیوان را تا وعده بعدی گرسنه نگه دارید. بعد از مدت کوتاهی او خواهد آموخت که غذایش را باید هر چه زودتر بخورد وگرنه گرسنه خواهد ماند. این سخت گیری کاملاً به نفع حيوان خواهد بود و در نظافت محیط زندگی او به شما کمک می کند.

اگر غذا مدت زیادی جلوی سگ بماند بخصوص در فصل گرما، خشک شده و فاسد می شود و ممکن است حیوان شما را مسموم کند. این موضوع در مورد سگ های بزرگی که در بیرون از منزل نگهداری می­شوند حائز اهمیت بیشتری است. تجمع حشرات و حیوانات موذی در اطراف غذای مانده، باعث آلودگی محیط می­شود. از سویی دیگر بعضی از سگ­ها اگر اضافه غذا در اختیارشان باشد و میلی به خوردن آن نداشته باشند آنرا برداشته و در جایی مخفی می کنند و بعد از مدتی بوی تعفن و تجمع حشرات شما را متوجه این تکه­های غذا خواهد کرد. اگر در خانه چند سگ دارید باید برای هر کدام ظرف مخصوصی برای غذا تهیه کنید و از غذا دادن به چند سگ همزمان در یک ظرف خودداری کنید، چرا که این امر مشکلاتی را برای شما و سگ­هایتان بوجود خواهد آورد. سگ­ها معمولاً وقتی گرسنه هستند ولع زیادی برای غذا خوردن دارند و اگر با سگ دیگری در یک ظرف هم غذا شوند، معمولاً با او درگیر شده و سگ قوی تر سگ ضعیف را از کنار ظرف غذا رانده و حتی ممکن است او را زخمی کند. بنابر این بعد از مدتی سک قوی، چاق تر و حيوان ضعیفت توجه داشته باشید که سگ­ها هر چقدر هم با هم دوست باشند، موقع غذا خوردن هر با نمی شناسند و بنا به غریزه سهم بیشتری از غذا می خواهند. علاوه بر این اگر یکی از توله ها به بیماری مسری مبتلا شود، خیلی زود حیوانی که با او در غذایش شریک است را هم مبتلا خواهد کرد. بنابر این برای هر سگ ظرف جدا گانه با رنگ متفاوت تهیه کنید و هنگام غذا دادن، ظروف را از هم فاصله بدهید.

وعده های غذایی در این سن باید کامل و حاوی مقدار لازم پروتئین، کربوهیدرات، چربی و انواع ویتامین ها باشد تا رشد حیوان مختل نشده و بلوغش به تأخیر نیفتد. این وعده ها می تواند شامل انواع غذاهای مجازی باشد که در همین بخش و در مبحث توله های ۲ تا 6 ماه ذكر شد. به عنوان نیم وعده هم می توانید از کمی شیر به همراه بیسکوئیت کم شیرین و یا انواع میوه ها و سبزیجات خام مثل سیب، خیار، هندوانه، پرتقال، خرمای بدون هسته و کلاً هر میوه ای که هسته آن خارج شده باشد و سگ شما آن را دوست داشته باشد، استفاده کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است حساسیت زا باشند. یعنی سگ شما با خوردن آنها دچار استفراغ، خارش، قرمزی و التهاب پوست بشود. در مصرف این غذاها احتیاط کنید. عمده ترین غذا های حساسیت زا برای سگ­ها عبارت است از گوجه فرنگی، بادمجان، تخم مرغ و انواع ادویه ها. گاهی اوقات علائم حساسیت در اثر خوردن گوشت قرمز نیز در سگ­ها دیده شده است. اگر دیدید سگ شما به طور ناگهانی علائم حساسیت غذایی را از خود نشان می دهد، به غذاهایی شک کنید که به تازگی به رژیم غذایی او اضافه شده، برای اینکه متوجه شوید غذایی را که به سگ خود می دهید مناسب است یا نه، می توانید از چند معیار تشخیصی استفاده کنید. یکی از این معیارها سلامتی و نشاط ظاهری حیوان است. سگی که خوب تغذیه شود شاداب و سر حال است و موهای شفاف و با نشاطی دارد. معیار دیگر نوع مدفوع حیوان است. اگر سگ شما مبتلا به یبوست دائمی است و مدفوعش کم حجم و تیره است، بدانید که نوع تغذیه اش نامناسب است.

تغذیه توله سگ های 6 ماه تا ۱ سال

اسهال دائمی و مدفوع شل هم می تواند ناشی از بدی تغذیه باشد. سگی که به اندازه کافی مواد فیبری و پروتئینی دریافت می کند و حجم غذایش مناسب است دارای مدفوعی نه شل و نه سفت با رنگ قهوه ای کمی تیره و شکل لوله ای خواهد بود. دفع مدفوع نیز باید راحت بوده و همراه با درد نباشد. حیوان خود را به خوردن یک نوع غذا عادت ندهید و سعی کنید تنوع را در غذای او رعایت کنید. حیوانی که فقط گوشت مرغ یا گوشت قرمز بخورد، بعد از مدتی ضعیف شده و دچار سوء تغذیه خواهد شد. از دادن غذاهای خام، یخ زده، داغ و غذاهای فاسد به حیوان خود خودداری کنید. غذاهای خام می تواند منبع آلودگی انگلی و میکروبی بوده و سلامت حیوان را به خطر بیاندازد. غذاهای یخ زده نیز باعث تخریب مخاط دستگاه گوارشی حیوان شده و موجب اسهال می شوند. از سویی دیگر این آزردگی مخاطات می تواند باعث فعال شدن میکروب های موجود در دستگاه گوارش شده و سم این باکتری ها ممکن است حیوان را مسموم کرده و حتی باعث مرگ او بشود. دادن غذاهای داغ هم به دلیل اینکه باعث سوزاندن دهان و مخاطات مری حیوان می­شود، نامناسب است. همان طور که در بخش تغذیه توله های ۲ تا 6 ماه گفته شد، دادن برخی غذاها برای حیوان مضر و استفاده از آنها ممنوع است. این غذا ها سلامت سگ شما را به خطر انداخته و عمر او را کم می کند. هر نوع استخوانی که حیوان بتواند بخورد، غذاهای کنسرو شده برای انسان و جگر سیاه و سفید گوسفند و گاو. تا آنجا که ممکن است از دادن شیرینی هم اجتناب کنید و اگر هم گاهی و آن هم به مقدار خیلی کم به او می­دهید مراقب باشید جزء عادات غذایی او نشود.

در صورتی که سگ شما به بستنی علاقه زیادی دارد می­توانید هفته ای یک تکه کوچک و آن هم به عنوان تشویق به او بدهید. بیشتر از این مقدار می تواند برای او مشکل ساز باشد. علت این محدودیت ها در مبحث تغذیه توله های ۲ تا 6 ماه شرح داده شده است. ممنوعیت استخوان برای سگ­های کوچک حائز اهمیت زیادی است و برای سگ­های نژاد بزرگ اگر هم استفاده می شود باید حتماً پخته و نرم باشد و مقدار آن نیز زیاد نباشد. اگر برای سگ بزرگ خود از اضافه غذای رستوران ها استفاده می کنید حتماً قبل از اینکه آنرا به حیوان خود بدهید محتویاتش را خوب برانداز کنید تا داخل آن اشغال نداشته باشد. سر شیشه نوشابه، ته سیگار، کاغذ بسته بندی کره، دستمال کاغذی و گاهی اوقات تکه های لیوان یا بشقاب شکسته از جمله چیزهایی است که اغلب در اینگونه غذاها یافت شود. دقت کنید این نوع غذا ها فاسد نشده باشد و بوی تعفن ندهد. از حدود ۱۰ تا ۱۱ ماهگی کم کم از مقدار یکی از وعده های روزانه کم کنید.این کم کردن باید تدریجی باشد تا معده سگ عادت کند که تمام نیاز ۲4 ساعته بدن را در قالب یک وعده غذا دریافت کند. این وعده حذفی بهتر است وعده صبح باشد. هم زمان که از وعده صبح کم می کنید به حجم غذای شب اضافه کنید به طوری که حیوان به تدریج به یک وعده غذا در شبانه روز عادت کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج