0

هر آنچه که در مورد تخمگذاری و رشد نوزاد لاکپشت باید بدانید

همه لاک پشت­ها تخم گذارند و جز یکی دو نژاد خاص، مادر هیچ مراقبتی از تخم های خود به عمل نمی آورد. پوسته تخم لاک پشت ها دارای دو لایه است. لایه خارجی از جنس مواد معدنی و لایه داخلی از نوعی بافت فیبروزه تشکیل شده است. تخم لاک پشت­ها برخلاف پرندگان فاقد شالازا (Chalaza) یا بن زرده است. به همین دلیل تکان خوردن و جابه جا شدن تخم می تواند به سادگی باعث آسیب دیدن نطفه و ناباروری تخم شود. بنابراین باید تا حد ممکن از جابه جا کردن تخم لاک پشت­ها خودداری کرد و هرگز نباید آنها را پشت و رو کرد. در این مقاله در مورد تخمگذاری و رشد نوزاد لاکپشت می پردازیم.

تخمگذاری و رشد نوزاد

دوره انکوباسیون بسته به نژاد، حرارت و رطوبت محیط متفاوت است. در مناطق گرمسیر تکامل نوزادان سریع تر اتفاق می افتد و آنها زودتر از تخم خارج می ش وند. متوسط دوره انکوباسیون در لاک پشت های خشکی­زی و نیمه آبزی ۷۵ روز و در لاک پشت های دریایی ۵۵ تا ۶۵ روز است. حرارت ۲۴ تا ۳۲ درجه مناسب ترین دما برای تکامل رویان است.

همه لاک پشت­ها در خشکی تخمگذاری می کنند. لاک پشت ماده تخمگذاری را در نواحی شنی لب دریا یا خشکی انجام می­دهد و بعد روی آنها را می پوشاند. این تنها مراقبت مادرانه­ای است که انجام می شود. عمق آشیانه ای که توسط لاک پشت­ها حفر می شود اغلب به اندازه طول بدن یا لاک آنها است. هنگامی که لاک پشت­ها در محیطی غیر از شرایط طبیعی زندگی می کنند فراهم کردن بستر و زمین مناسب برای لاک پشت ماده که قرار است تخم گذاری کند بسیار مهم است. فراهم نبودن امکان لانه سازی، روند تخمگذاری را متوقف می کند و حیوان دچار مشکلات جدی می شود.

نوعی لاک پشت کوهی در منطقه برمه وجود دارد که رفتار بی نظیری در هنگام تخم گذاری دارد. این لاک پشت ابتدا چاله ای در زمین حفر می کند و سپس مانند پرندگان با کمک شاخ و برگ درختان یک آستر گرم و نرم برای تخم های خود به وجود می آورد. این لاک پشت پس از تخمگذاری برای چند هفته از آشیانه خود مراقبت می کند تا بچه ها از تخم خارج شوند. این رفتار تاکنون در هیچ لاک پشت دیگری مشاهده نشده است.

بعد از آنکه لاک پشت ماده تخم­های خود را در بستر رها کرد، رشد و تکامل رویان در درون تخم آغاز می شود. رویان با گرایش به سمت پشتی تخم شروع به رشد می کند و زرده را به سمت بخش شکمی هل می­دهد. کیسه زرده نخستین ساختاری است که درون تخم پدید می آید. این کیسه دارای رگ­های فراوان است که به کمک آنها نیازهای غذایی و تنفس جنین را تأمین می کند.

در مرحله بعدی غشاهای جنینی تشکیل می شوند. درونی ترین لایه، آمنیون است که جنین را در درون مایعات خود احاطه می کند. لایه دوم آلانتوئیس است که ترکیبات زاید نیتروژن دار را به خود جذب کرده و با رشد جنین به تدریج در لایه سوم یعنی کوریون حل می شود. کوریون وظیفه نقل و انتقال گازهای تنفسی با محیط اطراف را برعهده دارد. تخم خزندگان (به جز کروکودیل ها) فاقد کیسه هوا است.

بعد از اینکه جنین به اندازه کافی رشد کرد با کمک ساختاری که آن را کارانکول می­نامند جایی را برای تنفس هوازی در داخل تخم باز می کند و بعد از اینکه زرده را جذب بدن خود کرد با کمک کارانکول پوسته تخم را می­شکند و از آن خارج می شود. کارانکول روی پوزه رویان قرار دارد و ساختاری سخت و محکم است. نوزاد لاک پشت به هنگام خروج از تخم به حیوان بالغ شباهت دارد یا به عبارتی پیش رس است.

گاهی در هنگام تولد نوزاد بخشی از کیسه جذب نشده و در زیر سینه پوش آویزان باقی می ماند. این زرده در بیشتر مواقع طی ۴۸ ساعت جذب می شود و سینه پوش به طور کامل بسته می شود. چنان چه زرده جذب بدن نشود دامپزشک می تواند آن را لیگاتور کرده و به آرامی از بدن جدا کند. بعد از این کار محل برداشت زرده را باید با دارویی مثل بتادین ضد عفونی کرد.

نوزاد لاک پشت­ها ممکن است دچار نواقص مادرزادی باشند، مهمترین این نواقص عبارتند از داشتن دو سر، نبودن تعدادی از سپرهای لاک و به هم چسبیدگی نوزادان، نوزادان ناقص اقبالی برای زنده ماندن ندارند و طی مدت کوتاهی بعد از تولد تلف می شوند.

نوزادان لاک پشت­ها به خوبی می توانند از خود مراقبت کنند. آنها اشتهای بسیار خوبی دارند و تقریباً هر چیز خوراکی و غیر خوراکی را که در جلوی آنها باشد به دهان می برند. حتی ممکن است شن و ماسه و سنگ­های کوچک موجود بر روی بستر را هم ببلعند. امری که در بن مواقع باعث بروز مشکلات گوارشی و انسداد روده های آنها می شود. بهتر است از نگه داری نوزادان بر روی بسترهای شنی پرهیز کرد. این نوع بستر هم از نظر مشکلات گوارشی خطرناک است و هم اینکه ذرات ماسه ممکن است باعث تورم چشم­ها و نابینایی نوزادان شود.

می توان تخم ها را به طور مصنوعی در یک هچری نگهداری کرد. بهترین دما برای نگه داری از تخم­ها ۲۹ تا ۳۲ درجه و رطوبت ۸۰% است. باید بستری از جنس ماسه و خاک به نسبت ۵۰ به ۵۰ تهیه کرد و روی تخم­ها را با آن پوشاند، بهتر است بعد از قرار دادن تخم ها مقداری آب روی بستر پاشید تا رطوبت آن افزایش پیدا کند. لاک پشت­ها بر خلاف پرندگان تخم­های خود را پشت و رو نمی کنند و اساساً تکان خوردن تخم در خزندگان یکی از علت های مهم ناباروری محسوب می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج