0

بره موم :تولید،برداشت و خواص آن

بره موم زنبور

بره موم یا صمغ که گاهی به آن چسب زنبور نیز گفته می­شود ماده خمیری و چسبناک است که زنبورها از درختان و گیاهان دیگر جمع­آوری و به کندو می­آورند. این ماده ممکن است از جوانه (مثل درختان تبریزی) و یا از پوست درختان (مثل درختان کاج و سایر سوزنی ­برگان) ترشح شود که زنبورها در هنگام نیاز آن را جمع ­آوری می­نمایند. بره موم معمولاً توسط زنبورهای مسن ­تر که بیش از 3 هفته سن داشته باشند و در ساعات اولیه روز جمع ­آوری می­شود. در این پست به بررسی  تولید برداشت و خواص بره موم می پردازیم.

بره موم یا صمغ

کاربرد بره موم توسط زنبور عسل بسیار متعدد است. مهمترین مصارف آن در داخل کندو عبارتند از: پر کردن شکاف­ها، تنگ کردن سوراخ­های تهویه، تنگ کردن سوراخ پرواز، ترمیم شکستگی­ ها، جلا دادن سطح داخلی کندو، جلا دادن سطح داخلی سلول­های پرورش نوزادان، محکم کردن محل اتصال قاب­ها، مومیایی کردن اجساد حیوانات خارجی که به داخل کندو راه یافته و کشته شده و یا مرده­اند و زنبورها قادر به خارج کردن آن­ها نیستند. (مثل جسد موش، حلزون، مارمولک، و مار و غیره)

مهمترین گیاهانی که زنبور عسل از آن­ها بره موم جمع­ آوری می­کند عبارتند از انواع درختان صنوبر، نارون، بلوط، توسکا، فندق و بید

زنبورهای جمع ­آورنده بره موم به وسیله قطعاتی دهانی و پاهای خود آن را جمع کرده و به داخل سبد گرده گل منتقل و به کندو حمل می­کنند.

زنبور آورنده بره موم معمولاً در محلی در روی کف کندو قرار گرفته و برای جدا کردن بره موم از روی پاهای خود مدت­ها وقت صرف می­کند. ممکن است زنبورهای دیگر در این کار به وی کمک کنند. تعداد زنبورهایی که در یک کلنی برای جمع­ آوری بره موم فعالیت می­کنند بسیار محدود می­باشد. ضمناً مقدار بره موم جمع ­آوری شده در مواقع مختلف سال نیز متفاوت است. در فصول سرد مقدار بیشتری بره موم به کندو آورده می­شود. تمایل نژادهای مختلف زنبور عسل برای جمع­آوری بره موم متفاوت می­باشد. ثابت شده است که نژاد قفقازی (A.m. caucasica) بیش از سایر نژادها بره موم جمع­ آوری می­نماید. یک کلنی زنبور عسل سالانه به طور متوسط حدود 150 تا 200 گرم بره موم جمع ­آوری می­کند.

اکثر زنبورداران به واسطه وجود بره موم در داخل کندو های خود با مشکلاتی روبرو هستند که از جمله: چسبیدن به دست­ها و لباس­های آن­ها در هوای گرم، وارد موم شده و به عنوان ناخالصی موم زنبور عسل منظور می­شود، خارج کردن و جابجا کردن قاب­ها را مشکل می­نماید، و بالاخره به قاب­های عسل شان چسبیده و برای تولید کنندگان آن مشکلاتی را به وجود می­ آورد.

بره موم زنبور

خصوصیات فیزیکی و ترکیب شیمیایی بره موم

بره موم در شرایط معمولی ماده ­ای است جامد، خمیری، چسبناک، به رنگ قهوه­ای متمایل به سبز تا قهوه­ای مایل به قرمز. در حلال­ های آلی مثل الکل اتیلیک، استون، بنزین و غیره به مقادیر متفاوت حل می­شود. در درجه حرارت­های پائین سفت و شکننده می­گردد. از نظر مقایسه، مقاومت بره موم به طور متوسط هشت مرتبه و سختی آن نیز هفت مرتبه کمتر از موم خالص زنبور عسل می­باشد.

ترکیب شیمیای بره موم در نمونه­ های مختلف فرق می­کند و بستگی به منبع گیاهی و روش برداشت آن از داخل کندو توسط زنبوردار دارد.

ترکیب شیمیایی آن به طور متوسط عبارتست از: موم 30%، رزین و بالزام 55%، روغن­های اتری 10% و گرده گل 5% .

همچنین ترکیبات مختلفی که اساس مواد رنگی آن را تشکیل می­دهند از بره موم شناسایی کرده ­اند که مهمترین آنها عبارتند از:

و بالاخره ترکیبات دیگری که اخیراً در بره موم شناسایی کرده ­اند  عبارتند از:

موارد استفاده از بره موم توسط انسان و خواص بره موم

گزارشات متعددی مبنی بر خواص بره موم می توان به خاصیت باکتری کشی و قارچ کشی آن نام برد.ثابت شده است که محلول بره موم در الکل می­تواند از رشد بعضی از باکتری­ها و قارچ­ها جلوگیری به عمل آورد.

خاصیت باکتری کشی بره موم عمدتاً مربوط به Ferulic acid, Cafeic acid, galangin می­باشد. همچنین از دیگر خواص بره موم می توان به   التیام زخم­ها مؤثر بوده است، لذا در بعضی از کشورها خصوصاً در شوروی سابق برای تهیه بعضی از پمادهای التیام بخش زخم­های خارجی انسان و حیوانات از بره موم استفاده می­گردد. در شوروی سابق بعضی از بیماری­های شنوائی را با بره موم درمان نموده ­اند. علاوه بر این گاهی از بره موم به عنوان یک ماده بیهوشی موضعی مثلاً در دندانپزشکی استفاده می­شود. یکی از موارد مهم استفاده از بره موم، جلا دادن اشیاء چوبی قیمتی می­باشد.

تولید و برداشت بره موم از کندو

برای تولید تجارتی بره موم روش­های مختلفی ابداع شده است ولی اساس کار همه آن­ها این است که یک صفحه چوبی یا فلزی را که حاوی سوراخ یا شکاف­های متعدد است روی کندو قرار می­دهند تا زنبورها این سوراخ­ها و شکاف­های را با بره موم پر و مسدود کنند. سپس این صفحه را از داخل کندو خارج کرده و با روش­های مختلف بره موم را از آن جدا می­نمایند. بره موم جدا شده را تمیز کرده و پس از بسته­ بندی به فروش می­رسانند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج