0

پیشگیری و درمان بیماری های تغذیه ای طیور

احتياجات اسید آمینه­ای طیور ممکن است در نژادهای مختلف پرندگان تغییر نماید برای مثال ASTERLOPها قادر به سنتز میتونین و سیستین نیستند بنابراین این نژادها به مکمل اضافی این دو اسید آمینه احتیاج دارند.اطلاعاتی در رابطه با پیشگیری و درمان بیماری های تغذیه ای طیور در ادامه ارائه خدمتتان میشود.

درمان بیماری های تغذیه ای طیور

لیزین و متیونین نیز کمتر از مقدار اپتیمم در غالب منابع پروتئین گیاهی عادی است و ممکن است به مکمل های اضافی نیاز باشد.

بعضی از اسیدهای چرب در پیشگیری از توقف رشد، عمل صحیح کبد، جذب چربی ویتامین A و Dو E محلول کمک می کنند و ممکن است همچنین در مقاومت بر علیه عفونت­های تنفسی کمک نمایند.

ویتامین­ها

پرندگان تقریباً به همه ویتامین ها از طریق فراورده های غذائی احتیاج دارند. نیاز فقط در مورد ویتامین C قابل بحث است کمبود ویتامین به خصوص کمبود ویتامین دسته B . COMPLEX عموماً اتفاق می افتد. بعضی اوقات برخلاف حضور مقدار صحیح ویتامین ها در غذا ممکن است به علت ذخیره سازی ناصحیح از بین برود و ممکن است به بیماری های کمبود ویتامین مرغ را مبتلا سازد. یک چنین ویتامین­هائی عبارتند از ویتامین E، D , A که به آسانی به وسیله اکسیداسیون از بین می روند. اسید پانتوتنیک و تیامین نیز متحمل تخریب اولیه می شوند.

درمان کمبود ویتامین A

برای درمان  کمبود ویتامین آ  12500 واحد ویتامین A و 5/1 برابر این مقدار ویتامین D در هر کیلو غذا مخلوط شود، چرخش سر به یک طرف و تکامل ناصحیح عروق خونی اصلی عموماً در جنین دیده می شود که نشانه کمبود این ویتامین است. درجه حرارت بالا، مرطوب شدن، زیادی منگنز و کلسیم در غذا اثر تخریبی روی این ویتامین دارد.

پیشگیری و درمان کمبود ویتامین E

برای پیشگیری و درمان بیماری های تغذیه ای طیور از جمله ویتامین E بایستی به میزان ۵۵ واحد در کیلوگرم غذا داده شود درحالی که برای درمان ۳۰۰ واحد ویتامین E در کیلوگرم غذا لازم است. تخم پنبه، سویا و غیره از منابع خوب ویتامین E می باشند.

درمان EXUDATIVE DIATHESIS

برای درمان مقدار کافی ویتامین E بایستی به صورت مکمل با 2/1 گرم سلنیوم در ۴ لیتر آب مصرف شود. آنتی اکسیدان های سنتتیک مثل متیلن بلو که به جیره غذائی اضافه می شوند نیز می توانند بیماری را پیشگیری نمایند.

درمان دیستروفی عضلانی

برای درمان این عارضه باید به این مسئله توجه داشت که بیماری در جوجه ها به علت کمبود ویتامین E و گوگرد محتوی اسید آمینه هائی مثل متیونین به وجود می آید. در اردک­ها فقط کمبود ویتامین E به دیستروفی عضلانی می انجامد و بیماری عموماً در اردک های ۴ هفته ای و در مرغ­ها و بوقلمون­ها در همین سن مشاهده می شود. نواحی نکروتیک سفید در عضلات سینه دیده می شود اما در اردک­ها و بعضی اوقات در سایر گونه ها نیز این علامت مشاهده می شود. نواحی نکروتیک همراه با ادم نیز ممکن است دیده شود. در بوقلمون­ها جراحات در سنگدان تکامل پیدا می کند که به علت توأم شدن اثر ویتامین Eو سلنیوم است از آنچه گفته شد تصور می رود که برای درمان وقتی پیشگیری از این عارضه لازم است از ویتامین E و سلنیوم در جیره غذائی طیور استفاده نمود.

پیشگیری و درمان بیماری های تغذیه ای طیور

درمان مفاصل خرگوشی بزرگ شده

تحت این شرایط مفاصل خرگوشی بزرگ شده و معمولاً انبساط پیدا می­کنند. این بیماری در سن ۲ تا ۳ هفتگی تکامل پیدا کرده و خود به خود بهبودی پیدا می کند (بعد از چند هفته). برای کنترل بیماری ویتامین E به غذا اضافه می شود.

درمان کمبود ویتامین K

ویتامین K به مقدار زیاد در سبزیجات و علوفه وجود دارد. اگرچه میکرب­ها در روده طيور ظاهر می­شوند که مقداری ویتامین Kرا سنتز می نمایند. اما برای احتیاجات رژیم غذائی کافی نیست. احتمالاً بعضی از توکسین­های قارچی و داروهای سولفامیدی ممکن است اثر ممانعت کننده روی سنتز ویتامین K داشته باشند. کمبود ویتامین K بررسی شده که فاکتورهای ایتولوژیکی سندرم هموراژیک را در طیور دارا می باشد . اضافه کردن ویتامین K به میزان mg/kg 25غذا برای پیشگیری و درمان بیماری های تغذیه ای طیور از جمله این بیماری کافی است اما مقدار آن بایستی در پرندگانی که بایستی درمان شوند با داروهای سولفامیدی افزایش پیدا کند. کمبود ویتامین K را می توان احتمالاً به وسیله مشخص کردن زمان انعقاد مشخص کرد. هرگاه غذای با کمبود این ویتامین به پرندگان برای ۲ تا ۳ هفته داده شود آن وقت بیماری تکامل حاصل می نماید پرندگان بیمار خون کمرنگ دفع کرده و مرگ و میر ممکن است به مقدار بالائی مثلاً ۵۰ درصد برسد. خونریزی ها در ران، عضلات قلب و سایر ارگان­ها دیده می شوند. مغز استخوان رنگ پریده به نظر می رسد.

درمان کمبود ویتامین C

تکامل کمبود ویتامین C در مرغ یک موضوع بحث کردنی است اما این مسئله درک شده است که گرما و استرس احتیاج برای ویتامین C را افزایش می دهد (مطالعات HUNGERFORD G..Tدر سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۳).

دو تزریق ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C می تواند خستگی مرغان قفسی را درمان کند. این ویتامین همچنین در بهبودی از سرما و آبله کمک می کند.

درمان کمبود ویتامین (ویتامین B1)

این ویتامین در دانه های طباخی و پوسته های آنها یافت می شود.

ویتامین مذکور بایستی در غذا به میزان ۲ تا 5/2 میلی گرم به ازاء یک کیلو غذا باشد. احتیاج به این ویتامین در مرغان تخمگذار و نیمچه های گوشتی زیادتر است. ویتامین رل مهمی در متابولیسم کربوهیدرات بازی می­کند و عمل نرمال اعصاب را هدایت می نماید. این بیماری عموماً در سن ۲ هفتگی و یا حتی در پرندگان بالغ مشاهده می­شود. کشیدن سر به طرف عقب و ظاهر ستاره نگری STAR GAZINGمهم­ترین علامت بیماری است.

در کالبدگشائی، بیضه ها در نرها و تخمدان در ماده ها ممکن است آتروفی را تا حدی نشان داده و منطقه قشری کلیه ممکن است هیپرتروفیک باشد. سمت راست قلب ممكن است گشاد شود که نتیجه اش هجوم الدمى و ادم زیر پوستی خفیف است. برای درمان بایستی مقدار ذکر شده ویتامین B1 به غذای طیور اضافه شود.

درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) – ریبوفلاوین در سنتز بسیاری از آنزیم های اکسید کننده کمک می کند. برای پیشگیری از کمبود ریبوفلاوین بایستی به مقدار  غذا داده شود. برای درمان مقدار ریبوفلاوین در غذا بایستی به مقدار ۵ تا ۱۰ برابر نرمال اضافه شود، تا سن ۶ هفتگی جوجه ها بایستی دو برابر مقدار نرمال ریبوفلاوین در جیره غذایی دریافت نمایند.

پیشگیری و درمان NIACIN یا کمبود اسید نیکوتنیک – برای پیشگیری سبوس گندم، پوسته برنج، پودر ماهی و غیره بایستی در غذا داده شود که منابع خوبی از نیاسین هستند. برای درمان بسیاری از فرآورده هائی نظیر PLEXA BC CONCIPLEX در دسترس می باشد.

پیشگیری و درمان کمبود اسید پانتوتنیک

سبزیجات، پودر ماهی، مخمر یا عصاره کبد، یونجه و غیره از منابع خوب اسید پانتوتنیک هستند. برای پرندگان بیمار اسید پانتوتنیک بایستی در فرم مکمل ویتامین در جیره غذائی یا از طریق تزریق داده شود اما درمان کامل ممکن است صورت گیرد.

پیشگیری از کمبود ویتامین B6 (PYRODOXINE)

موارد طبیعی کمبود پیرودوکسین به ندرت دیده می­شود. روغن بزرگ اثر ممانعت کننده روی پیرودوکسین دارد.

پیشگیری و درمان کمبود اسید فولیک

اسید فولیک (PTEROYGLUTAMIC ACID) در سنتز اسید آمینه و اسید نوکلئیک شرکت می کند از این رو برای تقسیم سلولی در جائی که سلول ها به تکثیر ادامه می­دهند مثل خون (تشکیل سلول های خونی) و غالب سلول ها در بدن جوجه های در حال رشد اهمیت دارد.

سبزیجات برگ سبز، عصاره کبدی، سویا و غیره از منابع خوب اسید فولیک هستند. احتیاج اسید فولیک برای طیور در حدود 75/0 تا mg/kg 1 غذا است. برای درمان اسید فولیک بایستی به میزان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از نرمال تهیه شود. تزریق 05/0 تا mg 1 اسید فولیک می تواند در حدود درمان کامل عمل نماید. غذای معمولی از دانه های نباتی مقدار کافی اسید فولیک را برای پرندگان تدارک می بیند اما احتیاج به آن در صورتی که غذا حاوی مقدار بالاتری کولین باشد افزایش پیدا می­کند.

درمان کمبود بیوتین

کمبود بیوتین نادر است زیرا حضور آن در جیره غذائی به مقدار کافی است و به طور طبیعی احتیاجات بدن طیور تأمین می شود. مثل اسید پانتوتنیک این ماده تولید درماتیت، پروزیس و غیره می نماید. کمبود در مرغ­های تخمگذار سبب مرگ جنینی خواه در هفته اول یا در طول ۲ تا ۳ روز از شروع انکوباسیون می شود. جنین های مرده منقار طوطی نشان داده اندام های حرکتی آنها از هم دور شده و پرده بزرگی بین سومین و چهارمین انگشت آنها حادث می شود با مشاهده کمبود بایستی بیوتین به غذا اضافه شود.

درمان کمبود کولین

برای درمان کمبود کولین کلراید بایستی در جیره غذایی داده شود (به میزان حدود ۱۳۰۰ میلی گرم به ازاء کیلوگرم غذا) به مقدار ماکزیمم یک درصد. کولین از نظر تجارتی به صورت CHOLIMIX وجود دارد. کولی میکس به میزان ۱۰۰ گرم در تن غذا داده می شود. کولین کلراید به صورت خالص یا توأم با ویتامین های B و عصاره کبد وجود دارد.

پیشگیری از کمبود ویتامین B12

پروتئین های حیوانی مثل پودر گوشت، عصاره کبدی و غیره از منابع عالی این ویتامین هستند. ویتامین B12 بایستی به میزان ۴ میلی گرم در تن غذا در جیره گله مادر اضافه شود تا از مرگ جنینی جلوگیری به عمل آورد. کارخانجات متعددی ویتامین B12 را بدین شکل تهیه کرده و توأم با سایر ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان افزودنی­های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج