0

خصوصیات خانواده گربه ­سانان

خصوصیات خانواده گربه ­سانان

خانواده گربه از دسته گوشت­خواران محسوب می­شود، که به هنگام شکار با حالتی خاص و خرامیده به شکار نزدیک می­شود و ناگهان با حرکتی مانورگونه و حالت خاصی که به خود می­دهد بر آن جهیده و در یک زمان کوتاه، آن را غافل­گیر و سپس او را می­درد. در ادامه این پست به بررسی خصوصیات خانواده گربه­ سانان می پردازیم.

خصوصیات خانواده گربه ­سانان

گربه­ سانان از حیث جثه بسیار متغیر بوده از شیر گرفته که جثه­ ای بزرگ به اندازه 3 متر داشته تا پلنگ و یوزپلنگ و ببر تا گربۀ کوچک خال خالی که در جنگل­های هندوستان زندگی می­کند و اندازه آن از گربه خانگی کوچکتر است، همه از یک خانواده می­باشند.

خانوادۀ گربه­ سانان دارای خصوصیات تقریباً مشابهی بوده، همگی دارای پوزه­ای نسبتاً کوچک و کشیده که حرکت بر روی پنجه ­ها را خیلی به صورت بسیار دارای پوزه ­ای نسبتاً کوچک و کشیده که حرکت بر روی پنجه ­ها را خیلی به ­صورت بسیار آرام انجام می­دهند. دارای آرواره ­های بسیار قوی و درنده بوده و بدن از کشیدگی بسیار زیاد، نرم و قابل انعطافی برخوردار بوده، ضمناً قدرت و چابکی بسیار زیادی دارند و همگی دارای جمجمه ­های یکسان و یک شکل بوده، سطح زبان همگی آن­ها، زبر همچون سوهان که جهت جدا کردن گوشت از استخوان و تمیز نمودن سطح پوشش بدن، از آن استفاده می­نمایند. تعداد دندان­ه ای گربه بالغ 30 عدد می­باشد که مناسب نگه داشتن شکار و دریدن آن به کار می­برند. ولی مناسب جهت شکستن و درنویدن استخوان­ها نمی­باشد. موهای اطراف صورت (سبیل) زبر و خشن که با اعصاب حسی در ارتباط بوده و به عنوان یک عضو حساس و ادراکی از آن درمواقع خاصی استفاده می­نماید.

خصوصیات خانواده گربه ­سانان

از دیگر خصوصیات خانواده گربه ­سانان این است که چشم ­ها معمولاً از بزرگی و درخشندگی خاصی برخوردار است که به صورت شکاف با توجه به نوری که به چشم می­رسد، باز و بسته و یا به عبارتی انقباض نو انبساط می­یابد. دم آن­ها بلند، گرد، کشیده و کلفت که بیشتر برای نشان دادن احساسات و یا به هنگام شکار، که دم خود را مرتب تکان می­دهد، استفاده می­کنند.

پوشش رنگی بدن گربه ­سانان بسیار متنوع و گوناگون بوده و اکثراً دارای نقطه ­های سیاه یا نوارهای سیاه که گاهی به رنگ خاکستری، زرد یا نارنجی بوده و در پوشش بعضی از بدن آن­ها نقطه­ ها نیز به شکل حلقه ­ای دیده می­شود.

یک نمونه بارز از خانواده گربه­ سانان وجود نوعی پلنگ که در آمریکای جنوبی زندگی می­کند و به نام مارگی Margay معروف بوده و از کوچک­ترین اعضاء خانواده گربه­ سانان محسوب می­شود. این حیوان موهای بسیار نرم و زیبایی داشته که با سایه­ های گندمگون و خال هایی به اندازه مختلف و نزدیک به یکدیگر که زیبایی خاصی به پوشش خارجی بدن او می­دهد. یک نمونه دیگر از خانواده گربه­ سانان پلنگ خالدار آمریکایی به نام اوسلوت ocelot بوده که دارای اندازه ­های مختلف و متفاوت و با پوشش گندمگون با نقطه­ های سیاه که در ناحیه ­ای به نام سرکه در جنگل­های آمریکای جنوبی نزدیک به آمریکای شمالی زندگی می­کنند. این حیوان در صعود از بلندی بسیار چالاک و غذای او اغلب شکار پرندگان و پستانداران که در لابه ­لای درختان یافت می­شود، تأمین می­گردد. حتی مانند روباه به لانه مرغ­ها حمله می­نماید، گرچه این حیوان ظاهراً دارای طبیعت بسایر خشن و وحشی است، اما به آسانی رام شده و با انسان­ها دوست و خیلی سریع همدم و هم­بازی می­شود.

یک نمونه دیگر از گربه­ های خالدار مصری به نام caffre  که خال­ها به صورت افقی پهلوی هم قرار گرفته و تقریباً حالت نوار مانند به خود گرفته و بنا به اظهار دانشمندان سریع­ترین گربۀ دست­ آموز در اروپا محسوب می­شود، که از نظر جثه با گربه­ های خانگی برابر و دارای رنگ زرد متمایل به خاکستری است که در قسمت پشت، رنگ آن تیره­ تر می­باشد. این حیوان با گربه­ های خانگی به آسانی روابط جنسی برقرار کرده و به آسانی تولید مثل می­نماید.

گربه­ سانان معمولاً به تنهایی به شکار می­روند و با احتیاط کامل و موزون، پنجه بر می­دارند و با حرکات پنهانی شکار خود را تعقیب و سریع به چنگ می­آورند. بنابراین رنگ بدن و نقطه­ های روی بدن آن­ها در هنگام شکار کاملاً با محیط اطراف خود تطبیق دارند. نمونه­ های دیگری از گربه ­سانان وجود دارند که خیلی نادر بوده و تنها می­توان آن­ها را در باغ ­وحش­ها که به معرض نمایش می­گذارند، مشاهده نمود. نظیر Jungle Cat , Pardine Lynx, Cheetah, civet Tribe .


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج