0

هر آنچه که در مورد گازگرفتگی توسط حیوانات باید بدانید

در ایالات متحده آمریکا بیش از ۷۲ میلیون سگ، ۸۱ میلیون گربه و ۱۱ میلیون پرنده، به عنوان حیوان خانگی نگهداری می­شوند. علاوه بر این، تعداد زیادی حیوان خانگی دیگر (از جمله انواع پستانداران کوچک تر مانند خرگوش­ها و جوندگان مختلف، ماهی و خزندگان) وجود دارند. متاسفانه، در کنار مزایا بسیار حیوانات خانگی، خطرات بالقوه ای از جمله احتمال گاز گرفتگی توسط آنها وجود دارد.مطالبی درباره گازگرفتگی توسط حیوانات ( گاز گرفتن سگ _ گاز گرفتن گربه _ گاز گرفتن همستر ) در اختیار شما قرار میدهیم.

گازگرفتگی توسط حیوانات خانگی

در اورژانس ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، ۳۶۰۰۰۰ نفر به علت گازگرفتگی سگ تحت درمان قرار گرفتند، بیش از ۴۲ درصد از آسیب دیدگان کودکان زیر ۱۵ سال بودند. برآورد شده است که سالانه سگ­ها و گربه ها عامل حدود ۱ درصد از گاز گرفتگی های ارجاعی به اورژانس مراکز پزشکی هستند. داده های مطالعه ای در سال ۱۹۹۴ نشان داده است که سالانه حدود 5/4 میلیون گاز گرفتگی توسط حیوانات رخ می دهد؛ و بیش از ۷۵۰۰۰۰ فرد گاز گرفته شده، برای مراقبت های پزشکی به اورژانس یا سایر مراکز پزشکی مراجعه می کنند. ۶۰ درصد گازگرفتگی­ها توسط سگ­ها و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد توسط گربه ها رخ داده است.

گاز گرفتن حیوانات مانند گاز گرفتن همستر  و سگ و گربه منجر به جراحت می شود، این آسیب دیدگی ها از پارگی سطحی تا پارگی های عمقی، شکستگی استخوان ها و جراحات كوفتگی متغیر است. برخی از گاز گرفتگی ها به فضاهای مفصلی و یا حفره­های بدن ممکن است نفوذ کنند. علاوه بر آسیب بافتی، احتمال ابتلا به عفونت نیز وجود دارد.

گازگرفتگی توسط سگ

تمام سگ­ها به طور بالقوه ممکن است انسان را گاز بگیرد، ولی گاز گرفتن توسط نژادهای تریر، پیت بول، روت وایلر و جرمن شپرد رایج تر است. میزان گاز گرفتن با ژنتیک و آموزش سگ­ها در ارتباط است. با این حال انجام پژوهش­ها جهت شناسایی سگ­های گاز گیرنده از هر نژاد و بررسی میزان گاز گرفتگی های قطعی، یا گاز گرفتگی های نسبی و یا احتمال آسیب شدید دارای اهمیت است. گاز گرفتن سگ با هر اندازه ای، می­تواند باعث عفونت و آسیب جدی شود. گاز گرفتن توسط سگ های بزرگتر، ممکن است منجر به آسیب شدید کوفتگی، نفوذ در حفره های بدن و یا فضاهای مفصلی شود. در خردسال احتمال گاز گرفتگی سر و یا قسمت فوقانی بدن بیشتر است، در حالی که بزرگسالان به احتمال زیاد از ناحیه دست گاز گرفته می شوند. بیشتر گازگرفتگی­ها از سوی سگ­هایی است که قربانی ها، آنها را می شناسند. ۸۰ درصد از گازگرفتگی­های کودکان و نوجوانان، توسط سگ های خانگی یا سگ های محله صورت گرفته است.

گاز گرفتن سگ گاز گرفتن گربه گاز گرفتن همستر

گازگرفتگی توسط گربه

بر خلاف گاز گرفتگی توسط سگ، قربانیان گاز گرفتن گربه ، اغلب بزرگسالان و زنان هستند. محل گاز گرفتگی­ها بیشتر در بازوها یا صورت است و معمولاً در اثر تحریک شدن و منجر به گاز گرفتن گربه می شود (شاید فرد متوجه تحریک گربه نشود). اگرچه اطلاعات کمی در مورد نژادهای گربه با تمایل به گاز گرفتن وجود دارد، ولی یک مطالعه در اسپانیا نشان داد که ۴۳ درصد آسیب های گاز گرفتگی مربوط به گربه های سیامی بوده است. در بسیاری از مناطق گربه های محلی مو کوتاه، نژاد غالب هستند؛ اطلاعات کمی در مورد نژادی با خطر خاص در دسترس است.

همانند سگ ها، در اکثر گازگرفتگی­ها (حدود ۶۸ درصد)، قربانیان گاز گرفتگی، گربه­ی مهاجم را می شناختند. دندان های بسیار باریک و بلند گربه ها، زخم های عمیق و نافذی (زخم خنجری) را می تواند ایجاد کنند، در نتیجه در معرض ابتلا به عفونت بیشتری قرار می گیرند. اگر گاز گرفتگی گربه در مجاورت استخوان یا مفصل باشد، خطر ابتلا به آرتریت عفونی و یا تنوسینوویت و در نتیجه سوراخ شدن ضریع استخوان و یا فضای مفصلی وجود دارد. احتمال انتقال بارتونلا هنسلا با خراش بدن توسط گربه، بسیار بالا است.

گاز گرفتگی توسط جوندگان

میزان گازگرفتگی توسط جوندگان خانگی  مانند گاز گرفتن همستر همچنان نامشخص است، اما به نظر می رسد شیوع نسبتاً بالایی دارد. بعید به نظر می رسد که جوندگان، با توجه به جثه ی کوچک، آسیب قابل ملاحظه ای را با گاز گرفتن ایجاد کنند. با این حال، گازگرفتی به علت برخی از عفونت های خاص جوندگان ها باید مورد توجه قرار گیرد. گاز گرفتن همستر ممکن است موجب تب موش گزیدگی شود که ناشی از استرپتو باسیلوس مونیلیفورمیس یا اسپيريليوم ماينوس است. ویروس كوريومنینژیت لنفوسیتی، در چندین گونه از جوندگان وجود دارد و هنگام گاز گرفتن همستر منتقل می شود. عفونت های ثانویه نیز ممکن است توسط باکتری های مختلف فرصت طلب حفره دهانی جونده هنگام گاز گرفتن همستر یا پوست فرد ایجاد شود.

میکروبیولوژی

معمولاً عامل عفونت های گاز گرفتگی چندین میکروب است و ترکیبی از ارگانیسم های هوازی و بی هوازی دهان حیوان گاز گیرنده و پوست قربانی هستند. برخی از باکتری های هوازی رایج عبارت اند از: استرپتوکوک، استافیلوکوکوس (شامل متی سیلین۔ استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم در برابر [MRSA] )، موراکسلا و نایسریا. باکتری های بی هوازی متداول نیز عبارت اند از: باکتروئیدها، فيوسوباکتریوم، پرهوتلا. پاستورلا شایع­ترین پاتوژن در گازگرفتگی توسط سگ و گربه است که در سگ­ها پاستورلا كانیس و در گربه ها پاستورلا مولتوسیدا تحت گونه های مولتوسیدا و سپتیکا غالب هستند. کاپنوسیتوفاگا کانیمورسوس می تواند موجب عفونت ناگهانی در میزبان با نقص سیستم ایمنی متعاقب گاز گرفتن یا لیسیدن شود، آلودگی به این ارگانیسم کمتر شایع است، اما از لحاظ بالینی حائز اهمیت است.

ارزیابی و مدیریت

مدیریت اولیه گاز گرفتگی شامل گرفتن شرح حال دقيق، معاینه محل گاز گرفتگی و ارزیابی خطر ابتلا به عفونت است. شرح حال گرفته شده از حیوان شامل نوع حیوان، رفتار حیوان (آیا حیوان تحریک شده و یا بی دلیل گاز گرفته است)، هر گونه رفتار غیر عادی در حیوان (برای کمک به تعیین خطر ابتلا به هاری) و سابقه واکسیناسیون حیوان (در صورت موجود) است. حیوان شناسایی شود و در صورت امکان با مالک آن تماس گرفته شود تا اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت حیوان و واکسیناسیون بر عليه هاری را بتوان بدست آورد. از قربانی باید شرح حالی کامل شامل سابقه پزشکی با تمرکز بر روی هر گونه عامل مهار کننده سیستم ایمنی (به عنوان مثال، برداشتن طحال، دیابت)، داروها و آلرژی ها و وضعیت واکسیناسیون کزاز است.

ارزیابی اولیه از گاز گرفتن، شامل ارزیابی دقیقی از زخم و نوع آسیب (به عنوان مثال، آسیب­های کوفتگی، پارگی، سوراخ شدن) و ساختارهای زیر محل گاز گرفتگی است. فاصله زمانی بین گاز گرفتگی و زمان مراجعه، مورد توجه قرار گیرد. همچنین اعصاب و عروق به دقت معاینه شوند. جهت بررسی عفونت محل گازگرفتگی، محل زخم و بافت های اطراف آن باید بررسی کرد و به هر نشانه ی عفونت سیستمیک بدن مانند تب و لنفادنوپاتی توجه شود.

آزمایشات تشخیصی با توجه به محل و عمق آسیب، ممکن است نیاز باشد. در صورت مشکوک شدن به آسیب استخوان و یا مفصل، برای ارزیابی اختلال مفصل یا شکستگی استخوان باید رادیوگرافی انجام شود. همچنین رادیوگرافی برای تشخیص اجسام خارجی نیز مفید است. برای ارزیابی میزان آسیب های بافتی، آسیب های زیر جلدی و همچنین به دنبال آسیب­های استخوانی در زخم­های عفونی، باید تصویربرداری انجام شود. در گاز گرفتگی های سر، به خصوص سر نوزاد یا بچه کوچک توسط سگ، ممکن است جمجمه بشکند و یا با آسیب نفوذی موجب تشکیل آبسه مغزی شود. چنین صدماتی با سی تی اسکن یا MRI از ناحیه سر، باید مورد بررسی قرار گیرد. تهیه کشت از محل گازگرفتگی ارزش کمی دارد. با این حال، در صورت وجود علائم عفونت، باید برای هر دو کشت هوازی و بی هوازی نمونه بافتی فرستاده شود.

بعضی از گاز گرفتگی­ها (مخصوصاً گاز گرفتگی ناشی از گربه ها) ممکن است در ظاهر سطحی به نظر برسند، ولی عمیق باشند، یا صدمات قابل توجهی در بافت ایجاد کنند. با بی حسی موضعی محل، امکان معاینه دقیق و پاکسازی بیشتر فراهم می شود. زخم باید با دقت تمیز شده و با آب یا نرمال سالین شسته شود. در گازگرفتگی­ها با وسعت و عمق بیشتر، از یک سرنگ و یا سوند داخل وریدی برای شست و شوی استفاده شود. ناحیه گاز گرفته شده از نظر وجود هر گونه بافت مرده و جسم خارجی، پاک سازی و ضد عفونی شود (به عنوان مثال دندان، پارچه لباس).

پس از شستشو و پاک سازی، می توان زخم را پانسمان کرد. معمولاً گازگرفتگی های صورت به دلایل زیبایی پانسمان می شوند، این زخم ها به علت عروق رسانی مناسب، کمتر در معرض عفونت هستند. در صورت هر گونه آسیب قابل توجه به صورت، جهت انجام جراحی پلاستیک ارزیابی شود. اگر کمتر از ۱۲ ساعت از گاز گرفتگی سگ گذشته باشد و محل گاز گرفتگی در دست و یا پا نباشد و پارگی سطحی ایجاد شده باشد، نیز می توان برای پانسمان اولیه اقدام کرد. برای سایر آسیب­های گازگرفتگی باز گذاشتن زخم و التیام ثانویه مناسب ترین روش است. روزانه زخم­ها برای بررسی هر گونه نشانه ای از عفونت معاینه شود.

همه­ی بیماران گاز گرفته شده، باید از نظر احتیاج به ایمن سازی با توکسئید کزاز و پیشگیری پس از مواجه با هاری، ارزیابی شوند.

شمار گازگرفتگی­ها به مراکز بهداشتی گزارش شود تا از انجام اقدامات مناسب جهت مواجه با هاری اطمینان حاصل شود و همچنین با مستندسازی گاز گرفتگی­ها، حیوان يا صاحبان آن حیوان مهاجم، شناسایی می­شوند.

آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف جهت درمان زخم های عفونی گاز گرفتگی استفاده می شود و همچنین در برابر عوامل هوازی و بی هوازی عملکرد مناسب داشته باشد. در گاز گرفتگی سگ و گربه، به یک ترکیب ضد میکروبی قوی علیه گونه های پاستورلا نیاز است.

برای پیشگیری از عفونت پس از گازگرفتگی، هیچ آنتی بیوتیک خاصی توصیه نشده است. تنها برای برخی از آسیب ها با مخاطرات بالا همچون زخم های بسته ی اولیه (به عنوان مثال، بر روی صورت)، سوراخ­های عمیق (به خصوص توسط گربه ها)، در صورت نیاز به جراحی ترمیمی (به عنوان مثال، برخی از آسیب های کوفتگی، صدمات جداشدگی) زخم در دست ها و زخم در افراد دچار نقص سیستم ایمنی استفاده از آنتی بیوتیک توصیه شده است.

جهت درمان نیز از آنتی بیوتیک های فوق استفاده میشوند. آنتی بیوتیک ها هم بر ارگانیسم های هوازی و هم بی هوازی مؤثر است و در گازگرفتگی­ها توسط گربه و سگ، فعالیت مناسب عليه گونه های پاستورلا دارند.

پیشگیری از گازگرفتگی

در حالت ایده آل، حیوانات خانگی هرگز گاز نمی گیرد، ولی متاسفانه، گاز گرفتگی­ها رخ می دهند. برخی راهکارها منجر به کاهش گاز گرفتگی توسط حیوانات می شود. شماری از این اقدامات در زیر ذکر شده است. بسیاری از این توصیه ها برای جلوگیری از گاز گرفتگی توسط سگ گزارش شده است، اما جهت جلوگیری از گازگرفتگی در سایر حیوانات نیز می توان استفاده کرد.

  • توصیه های عمومی برای کاهش خطر گاز گرفتگی (اقتباس از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها):
  • حیوان خانگی با نژاد مناسب متناسب با سبک زندگی و محیط خانه ی خود انتخاب کنید (ممکن است نیاز به مشاوره با دامپزشک، رفتارشناس حیوانات و غیره باشد).
  • حيوانات با سابقه حمله را از خانه دور کنید (چه در یک گونه و یا در نژاد خاص).
  • در صورت امکان، قبل از خرید و یا پذیرفتن حیوان، مدتی با او باشید و رفتارش را بررسی کنید.
  • سگ­ها را عقيم و اخته کنید .
  • به سگ­ها اجتماعی بودن، رفتارهای اطاعت پذیری و مناسب را آموزش دهید.
  • با حیوانات بازی های تهاجمی انجام ندهید.
  • اگر کودک ترسو و یا نگران دارید، خرید سگ یا حیوان خانگی دیگر را به تأخیر بیاندازید.
  • در نگهداری حیوانات، به ویژه حیوانات جوان، در خانواده ای با نوزاد و یا کودک کوچک مراقب باشید.
  • هرگز نوزاد با کودک خردسال را با حیوان تنها نگذارید .
  • به کودکان برای تعامل با سگ­ها و حیوانات دیگر قوانین اساسی را آموزش دهید؛

مانند:

  • به حیوان ناشناخته نزدیک نشوید.
  • هرگز از حیوان فرار نکنید و یا بر روی حیوان فریاد نکشید.
  • در صورتی که سگ یا حیوان ناشناخته ای به شما نزدیک شد، آرام بمانید.
  • از ارتباط چشمی مستقیم با حیوانات مثل سگ اجتناب کنید.
  • مزاحم غذا خوردن یا خوابیدن حیوان نشوید.
  • مزاحم حیوانی که مراقب نوزاد خود است، نشوید .
  • سنگ و یا سایر حیوانات را ناگهانی نوازش نکنید.
  • در صورت گاز گرفتگی و یا خراشیدگی شدید، بلافاصله به یک بزرگسال خبر دهید.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج