0

معرفی و شناخت انواع نژاد بزهای ایرانی

انواع نژاد بزهای ایرانی

در پست های قبلی در مورد انواع نژادهای گوسفند را بررسی کردیم. ایران یکی از غنی ترین کشورهای دنیا به لحاظ تنوع نژاد در گوسفند و بز است به طوری که ۲۶ نژاد گوسفند و ۷ نژاد بز در ایران وجود دارد. در ایران به دلیل پایین بودن کیفیت گوشت بزهای نژاد ایرانی، بیشتر از شیر آن استفاده می شود و کرک آنها برای تهیه لباس­های محلی و فرش به کار می رود. بزهای نژاد ایرانی بیشتر به رنگ سیاه هستند و به ندرت سفید رنگ می باشند. در ایران معمولاً بزها در سیستم عشایری پرورش می­یابند. در این بخش، توضیح مختصری در مورد بزهای ایرانی داده می شود.

انواع نژاد بزهای ایرانی

نژاد آدانی

یک نژاد بومی ایران است. این نژاد در نواحی جنوب شرقی ایران یافت می شود. هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ هستند. استفاده اصلی از این بز شیر تولیدی آن است.

عرب

پرورش اصلی این نژاد در اطراف تهران است. به رنگ های قهوه ای و سیاه دیده می شود. جنس نر و ماده دارای شاخ های بلند پیچ خورده هستند. دارای قدی بلند و گردن کشیده می باشند. گاهی اوقات لکه سیاهی در پیشانی وجود دارد. تولید اصلی این نژاد شیر است.

بز مرغز یا کردی

بیشتر در مناطق کرد ایران یافت می شود. در رنگ های قهوه ای، سیاه و سفید یافت می شود. هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ هستند. یک نژاد تولید کننده کشمیر است. معمولاً دارای جثه کوچکی می باشد.

نژاد لری

بیشتر در نواحی جنوب و مرکز کشور وجود دارد. در رنگ­های مختلف سیاه و قهوه ای دیده می شود. تولید اصلی این نژاد، شیر است.

رائینی

منشأ این نژاد صحرای اطراف شهرهای کرمان و یزد است. دارای موهای بلند و کرک به رنگ سیاه، خاکستری، زرد و سفید است. هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ هستند. وزن بز نر به طور متوسط ۴۰ کیلوگرم و وزن بز ماده ۳۵ کیلوگرم می باشد. از شیر و گوشت این نژاد استفاده می کنند و در برخی موارد آن را نژادی کرکی میدانند. کرک در انتهای سال یا اوایل بهار از سطح بدن چیده می شود. چندقلوزایی در این نژاد پایین و راندمان لاشه آن ۴۰ درصد است.

انواع نژاد بزهای ایرانی

نجدی

یک نژاد شیری است که به رنگ زرد آهویی، قهوه ای روشن و به ندرت سفید وجود دارد. دارای نواری از موهای تیره رنگ در طول خط پشتی بدن می باشد.

تالی

در مواردی به آن نژاد ساحلی گفته میشود و در مناطق جنوب غربی ایران یافت می­شود. رنگ آن سفید یا قهوه ای است. تولید اصلی این نژاد شیر می­باشد.

بز بلوچی

یک نژاد کرکی – شیری محسوب می­شود و رنگ آن سیاه تا قهوه­ای و ابلق است.

بز ماکویی

در شمال غرب ایران و توسط ایلات و عشایر پرورش داده می شود. دارای موهای دراز و زبر و اکثراً سیاه رنگ است. این بز یک نژاد شیری محسوب می شود و تولید کرک نیز دارد.

بز ترکی

این نژاد توسط ایلات و عشایر استان فارس پرورش داده می شود. دارای هیکل قوی و موهای بسیار خشن و بدون کرک است. رنگ آن سیاه و به ندرت سفید و خرمایی می­باشد.

بز خلخال

این بز دارای جثه متوسط، الياف بلند و سیاه رنگ می باشد. نر و ماده هر دو شاخ­دار هستند. وزن بز نر ۵۵ کیلوگرم و بز ماده ۴۵ کیلوگرم می باشد. در استان اردبیل به منظور هدایت گله به ارتفاعات این بز را پرورش می دهند و از الیاف آن برای تولید طناب های محکم و ضخیم استفاده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج