0

راهنمای کامل واکسیناسیون طیور در مزرعه

برنامه واکسیناسیون طیور در مزرعه جوجه های تجارتی همیشه واکسینه می شوند مگر اینکه احتیاج خاصی مثل پرندگان خوراکی که به طور ارگانیک پرورش پیدا می کنند مد نظر باشد. در مقیاس کوچک آیا بایستی جوجه ها را واکسینه نمود؟ این یک سؤال شخصی است و صحیح به نظر می رسد که بگوئیم بسیاری از پرورش دهندگان طیور در مقیاس کوچک پرندگان خود را واکسينه نمی نمایند اما باید دانست که پرندگان ولو در مقیاس کوچک حداقل بایستی برعلیه بیماری مارک، نیوکاسل و برونشیت واکسینه گردند و برای حصول ایمنی در گله کوچک حتما بایستی این کار انجام شود. در ادامه راهنمای کامل واکسیناسیون طیور در مزرعه بیان میگردد.

واکسیناسیون طیور در مزرعه

 بیماری مارکدر سن یک روزگی

بیماری نیوکاسل در سن ۲ هفتگی

بیماری برونشیت عفونی در سن ۴ هفتگی

واکسن برای بیماری گامبورو، لارنكوتراکئیت عفونی، اپیدمیک ترمور ( آنسفالومیلیت مرغی)، سندرم افت تخم مرغ، آبله مرغ و وبای مرغ (پاستورلوز) نیز موجود است که بایستی با نظر دامپزشک محلی مرغها واکسینه شوند. در ارتباط با گله کوچک هیچ عملی نباید در این مورد صورت گیرد مگر اینکه بیماری در گله های همسایه مشاهده ضرورت واکسیناسیون را اعلام نماید.

این مسئله مشخص است که هر کسی که قصدپرورش طیور دارد با یک دامپزشک در ارتباط است و توصیه های او را مورد عمل قرار می دهد. واکسن ها به یکی از دو فرم زیر در دسترس مرغداران و پرورش دهندگان طیور قرار دارند.

  1. واکسن زنده که در آب آشامیدنی و یا به صورت قطره چکانی در چشم و یا به صورت اسپری و یا به شکل فروبردن منقار در واکسن مصرف می شود.
  2. واکسن های کشته یا غیر فعال شده که به وسیله تزریق مصرف می شوند.

فواید این واکسن اخیرالذکر این است که این ها اغلب به صورت توأم وجود دارند و بنابراین چند بیماری در یک زمان تحت پوشش قرار می گیرند. این واکسن ها را هم چنین می توان با سرنگ اتوماتیک و یا سرنگ های چند دزی که مقدار دقیقی از واکسن را مصرف می نماید مورد استفاده قرار داد.

باید توجه داشت که انجام واکسیناسیون دقيق اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری دارد و بنابراین نیاز به یادگرفتن صحیح واکسیناسیون مشخص می شود. تزریق واکسن ها به خود خطرناک است و بایستی به عنوان یک مسئله اورژانسی پزشکی با آن برخورد نمود و بنابراین از مصرف واکسن های فعال شده به وسیله افراد آموزش ندیده بایستی جلوگیری به عمل آورد. واکسن ها در دزهای زیاد (1000 دز حداقل) تهیه شده اند اما قیمتشان معمولاً پایین است. این واکسن های زنده برحسب دستور کارخانه سازنده آنها رقیق شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسیناسیون طیور در مزرعه


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4.3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج