0

رفتار شناسی کاسکو(جفتگیری،ترس،عصبانیت…)

برای این که شما بتوانید رفتار شناسی کاسکو خود را دریابید و از روی حرکات بدنش بتوانید تشخیص دهید که چه می خواهد و منظورش چیست، باید معنی و تفسیر حرکات بدن کاسکو و نیز معنی صداهای طبیعی کاسکو را بدانید.برای دریافت اطلاعات بیشتر در حیطه رفتار شناسی کاسکو ، جفتگیری کاسکو و عصبانیت کاسکو  به ادامه مطلب توجه فرمایید.

معنی حرکات بدن کاسکو چیست؟

(۱) علایم راحت بودن کاسکو

1- به هم ساییدن دو منقار (حالتی شبیه دندان قروچه)

یک آموزش رفتار کاسکو  و دیگر طوطی ها این است درست وقتی خواب آلود می شوند، منقار پایینی و زبان خود را به منقار بالایی می سایند و صدای ملایم و خاصی ایجاد می کنند. افراد ناشی چون شنیده اند که دندان قروچه آدم ها در حالت خواب، نشانه آلوده بودن آنها به انگل های داخلی است، خیال می کنند که این حرکت منقار و زبان کاسکو دندان قروچه کاسکو است و اظهار فضل می کنند که چنین کاسکوها انگل دارند. این درحالی است با رفتار شناسی کاسکو متوجه میشوییم که تمام طوطی ها و به خصوص کاکادوها وقتی خواب آلود می شوند، این حرکت را انجام می دهند و شما این حرکت را می توانید در طول هر روز چند بار در کاسکو، کاکادو و دیگر طوطی ها ببینید.
آموزش رفتار کاسکو
  قابل توجه است که اگر صاحب طوطی نسبت به این حرکت که شبیه دهن کجی یا حرکتی مسئله دار است، حساس شود، دیدنش برای او قدری چندش آور و شاید اعصاب خردکن باشد. به هر حال طوطی در انجام این حرکت هیچ مسئله ای ندارد و اگر شما هم مثل من از دیدن این حرکت خوشتان نمی آید، می توانید مکان نشستن خودتان را تغییر دهید تا طوطی را در حال انجام این حرکت نبینید. گفتیم با توجه به آموزش رفتار کاسکو و طوطی ها این حرکت را در مواقع خواب آلودگی؛ یعنی درست در موقعی که نیاز به چرت زدن یا خواب رفتن دارند، انجام می دهند. لذا اگر شما در این حالت با طوطی حرفی بزنید یا آن را تحریک به تکان خوردن کنید، لااقل تامدتی آن حرکت را تکرار نخواهد کرد، زیرا از حالت چرت زدن یا خواب آلودگی خارج می شود.

٢- پف کردن پرها

گونه ای دیگر از رفتار شناسی کاسکو وقتی به شدت در حال آرامش و استراحت است، پرها، به خصوص پرهای سر و گردنش را پف می کند. اما اگر این پف کردگی ادامه دار باشد و کاسکو برای مدت طولانی و به طور غیر عادی آرام باشد، با توجه آموزش رفتار کاسکو و عاداتش این حالت ناشی از بیماری کاسکو می شود و باید نسبت به معالجه آن اقدام شود.

۳- سر به طرف عقب و لای پرهای بالها

کاسکو غالباً در طول شب و مواقع استراحت در روز سرش را به عقب و لای پرهای یک بالش قرار می دهد و معمولاً روی یک پایش می ایستد. در طول روز، این حالت بیشتر وقتی مشاهده می شود که صاحب کاسکو از خانه خارج شده و کسی در خانه نیست.

۴- پرآرایی

یکی دیگر از مطالبی که در رفتار شناسی کاسکو دریافت میکینم پرآرایی است دست کم ۸ ساعت از شبانه روز را به آراستن پرهای خودش می گذارند. در انتهای دم پرندگان یک غده مولد روغن وجود دارد که پرنده با منقارش از آن روغن می گیرد و پوست و برای خودش را با آن چرب و درخشان می کند. کاسکو در هنگام پرآرایی تک تک پرهایش را با منقار می گیرد و با زبانش سرتاسر آنها چرب و گردگیری می کند و آنها را در جای خودشان قرار می دهد. کاسکو در حدود ۲۰۰۰ پر دارد که در حالت طبیعی پرآرایی، فقط آنها را آرایش می کند و گاه پرهای زاید را می کند و دور می ریزد. اما اگر کاسکو به پرکنی عادت کند، در هر نوبت پرآرایی، تعدادی از کرکپرها و سپس پرهای خود را می کند. کاسکو پس از هر نوبت پرآرایی، تکان شدیدی به بدنش می دهد و ذرات ریز کنده شده از پوست خودش را در هوا پخش میکند. این ذرات حاوی پروتئین های خاصی است که افراد آلرژی دار (حساس) ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و چنین افراد نباید کاسکو یا هر نوع پرنده یا هر حیوان خانگی دیگری را در خانه نگهداری کنند.
رفتار شناسی کاسکو
کاسکو روغن برگرفته از غده مولد روغن انتهای دنبالچه خودش را به تمام پوست بدن و پرهایش می مالد و پرها را شاداب نگه می دارد. این روغن با حرارت طبیعی بدن کاسکو خشک می شود و کاسکو در هنگام پرآرایی روغن خشک شده سطح بدن را با منقارش می تراشد و وقتی بدن خود را تکان می دهد، ذرات ریز روغن خشک شده سطح بدن و سطح پرها به هوا پخش می شود. کاسکو همچنین با بالای سر خودش را به شدت به پرهای روغن مالی شده پشتش می مالد و به این ترتیب پرهای بالای سرش را نیز چرب می کند.
رفتار شناسی کاسکو با این عمل، علاوه بر چرب کردن پرهای سر، موجب می شود که پرهای سوزنی بالای سر و پشت که هنوز باز نشده اند، بشکفند و پر از غلافش خارج شود و رشد کند. دست زدن به پرهای سوزنی قبل از شکفتن، قدری برای کاسکو دردناک است و به همین دلیل، حتی کاسکوهای بسیار اهلی که دوست دارند شما سرشان را بخارانید، می بینید که گاهی به شدت واکنش نشان می دهند، طوری که خیال می کنید تمایل به گاز گرفتن دارد. اما چنین نیست، بلکه کاسکو به دلیل احساس درد، با این واکنش می خواهد شما پرهای سرش را با ملایمت نوازش کنید که دردش نگیرد.

5- ارتعاش سینه

ارتعاش یا تکان خوردن پرهای سینه کاسکو در رفتار شناسی کاسکو علامت خوشحالی کاسکو است. برخی به غلط تصور می کنند که کاسکو در این حالت عصبی است یا از سرما در حال لرزیدن است.

۶- ایستادن روی یک پا

با توجه به رفتار شناسی کاسکو وقتی که در حال استراحت سالم و سرحال است، معمولاً روی یک پایش می ایستد و پای دیگرش را زیر شکمش تا می کند.
  • (۲) علایم ترس کاسکو

١- بی حرکت ماندن
در طبیعت، پرندگان یا حیوانات شکارچی، شکار خود را از طریق حرکت کردن آن تشخیص می دهند. بنابراین کاسکو به محض احساس حطر، کاملاً بی حرکت می ماند تا از خطر حمله شکارچی در امان بماند. اگر کاسکوی شما به طور ناگهانی بی حرکت شد، بدانید که به طور غریزی از یک واکنش، حرکت یا صدای غیر عادی ترسیده است.
٢- تخت شدن یا پف کردن پرها
وقتی کاسکو در حال آرامش و استراحت است، پرهایش را گاهی سیخ می¬کند و وقتی از چیزی می ترسد، پرهایش را تخت می کند.
٣- پف کردن پرها
کاسکو وقتی از چیزی می ترسد، کل پرهای بدنش را سیخ می کند و با این ژست، قصد ترساندن طرف مقابلش را دارد که البته اگر در این حالت سر به سرش بگذارید، حمله میکند. این حالت ویژه کاسکوهای وحشی است و کاسکوهای اهلی شده چون دیگر ترسی از آدم ندارند، به ندرت چنین حالتی را به خود می گیرند.
۴- لرزیدن کل بدن
در مقایسه با لرزیدن پرهای سینه، کاسکویی که کل بدنش می-لرزد، معمولاً از چیزی می ترسد و در این حالت، ممکن است تنفسش عمیق شود و مردمک چشمانش گشاد و خیره شود.
  • (۳) علایم خشم کاسکو

١- سیخ شدن کل پرها روی بدن
وقتی کاسکو در مقابل چیزی قصد دفاع از قلمروی خود را دارد، کل پرهای بدنش را سیخ می کند تا بزرگ تر از آن چه هست به نظر برسد. این حالت هشداری است به معنی این که کاسکو خشمگین است و آماده کار گرفتن است.
۲- سیخ شدن کل پرهای بدن توام با کوچک شدن مردمک چشم
این حالت نشانه شدت عصبانیت کاسکو  و آمادگی کاسکو برای حمله و گاز گرفتن است.
٣- کوچک شدن مردمک چشم بدون سیخ شدن پرها
با آموزش رفتار کاسکو کوچک شدن مردمک نشانه آن است که کاسکو حواسش را روی چیزی متمرکز کرده است. مثلاً موقع گوش دادن به شما ممکن است مردمک چشم هایش ریز و ته سنجاقی شود.
  • (۴) علایم عصبانیت کاسکو

1- با آموزش رفتار کاسکو متوجه میشویم که جویدن ناخن و تکان دادن ناگهانی بال یک علامت از عصبانیت کاسکو می باشد:
کاسکوها معمولاً ناخن خود را می جوند که این حالت نباید مورد توجه قرار گیرد. اما گاهی اوقات در حالت عصبانیت کاسکو ناخن یک پایش را می جود و به طور ناگهانی و با سرعتی زیاد یک یا دو بالش را تکان میدهد. گاهی اوقات این حالت نشانه گرسنگی یا خستگی کاسکو است.
۲- فعالیت زیاد یکی دیگر از موارد نشان دهنده عصبانیت کاسکو است:
گاهی اوقات عصبانیت کاسکو ، خستگی یا گرسنگی زیاد، فعالیت زیادی از خود نشان می دهد؛ مثلاً مرتب دور قفس می چرخند و بالانس می زنند. البته خستگی کاسکو معمولاً به دلیل فعالیت زیاد نیست، بلکه برعکس وقتی کاسکو زیاد داخل قفس روی چوپ نشیمنگاه می نشیند و قفسش بزرگ نیست و امکانات صعود و فرود و ورزش کافی ندارد، از بی حرکت بودن طولانی مدت خسته می شود و در این حالت مشغول چرخیدن دور قفس می شود که خستگی اش در برود. همچنین وقتی کاسکو گرسنه است و صاحبش را می بیند، مشغول فعالیت می شود. چرخیدن زیاد به دور قفس نیز در بین کاسکوهای نیمه اهلی، بیشتر در مواقع دیدن غریبه ها اتفاق می افتد که نشانه عصبانیت کاسکو است.
ملاحظه می کنید که اینها معنی حرکات مختلف کاسکوها در مواقع، شرایط و سنین مختلف است، در حالی که افراد مجرب نما چنین حرکات را به میل خودشان تفسیر می کنند و باهمين برداشت های غلط، به راحتی اظهار فضل می کنند. جالب توجه است علی رغم خسته بودن، گرسنه بودن یا عصبانیت کاسکو ؛ وقتی تنها است، معمولاً دور قفسش چرخ نمی زند، اما به محض دیدن صاحبش؛ بنا به علل خستگی، گرسنگی یا عصبانیت کاسکو ، مشغول چرخیدن به دور قفس می شود.
فکر می کنید چرا کاسکو در تنهایی آرام می ماند و با دیدن صاحبش فعال می شود؟ جواب این است که کاسکو هوش بسیار بالایی دارد و می داند که حتی اگر عصبی است یا دچار اضطراب و تنش است؛ چنانچه تنها باشد و در حالت تنهایی مشغول چرخیدن دور قفسش شود، صاحبش آنجا نیست که حالات عصبانیت کاسکو  را ببیند و مشکلش را حل کند. اما یک کاسکو ناراحت از وضعیت موجودش، به محض دیدن صاحبش، با شدت مشغول چرخیدن دور قفسش می شود تا به او بفهماند که گرسنه است یا از عصبانیت کاسکو دلیلش تنهایی بوده که عصبی شده یا از فرط نشستن مداوم روی یک چوب نشیمنگاه و داخل یک قفس کوچک خسته شده است. لذا با به نمایش گذاشتن این حرکات، از صاحبش می خواهد که درب قفس را باز کند تا خارج شود یا غذا برایش بیاورد یا با آن حرف بزند و همبازی اش شود و ایا همه این تقاضاها را از او دارد. این درحالی است که اگر از «افراد مبتدی یا مجرب نما»، سئوال شود که چرا برخی از کاسکوها مرتب دور قفس خودشان می چرخند، می گویند: چرخیدن کاسکو به دور قفس خودش، نشانه فعال بودن، پرانرژی بودن و سالم بودن کاسکو است.
در حالی که کاسکوهای وحشی با دیدن آدم ها سرجایشان می نشینند و قار می کشند یا خودشان را به عقب می کشند و قار میکشند یا به دیواره های قفس می چسبند، کاسکوهای نیمه اهلی یا اهلی به محض دیدن غریبه ها، چرخش به دور قفس خودشان را شروع می کنند و این نشانه اضطراب و عصبانی بودن کاسکو است.
  • (۵) علایم عشق بازی کاسکو :

۱- بالا آوردن یکی از علامت های جفتگیری کاسکو است:
در طبیعت، پرندگان غذای موجود در چینه دان خود را برای تغذیه جوجه ها یا غذا دادن به جفت خود بالا می آورند و در دهان آنها می گذارد.در حیطه آموزش رفتار کاسکو این موضوع را بهتر متوجه میشویم که اگر کاسکوی شما در کنار جفتش یاخود شما سرش جلو و عقب می برد و در این حالت مردمک چشمانش کوچک می شود و تلاش می کند مواد موجود در چینه دانش بالا آورد، نشانه آن است که با جفتش یا خود شما به عنوان جفت عاطفی اش، در حال عشق بازی است. کاسکو با این عمل، غایت محبت خودش را نسبت به جفت جنسی یا جفت عاطفی اش نشان می دهد. کاسکو در مقابل جفت جنسی اش عمل بالا آوردن را به راحتی و در مواقع عشقبازی انجام می دهد، ولی صاحب کاسکو باید با آن پیوند عاطفی قوی ای ایجاد کند که چنین عشقی را از کاسکوی خودش مشاهده کند. به هرحال، اگر کاسکوی شما برای خود شما چنین صحنه ای را ایجاد کرد، در مقابلش بی تفاوت نباشید و غذا را از دهانش با دست بگیرید و از آن تشکر کنید.
البته اگر کاسکوی شما به مدت طولانی غذا بالا می آورد، این حالت استفراغ است و نشانه یک بیماری است که باید معالجه شود.
۲- انداختن بال ها یکی دیگر از مشخصات جفتگیری کاسکو میباشد:
کاسکو وقتی نسبت به یک جفت جنسی حالت عشقبازی پیدا می کند، بال هایش را می اندازد و صداهای خاصی در می آورد. اگر کاسکو نسبت به شما چنین حالتی را نشان داد، حتماً آن را با سخنان زیبا تشویق کنید تا احساس کند شما هم آن را دوست دارید، اما تا وقتی حالت عادی به خودش نگرفته، دست به آن نزنید. کاسکوهای خانگی وقتی به طور اتفاقی در کنار یک جنس مخالف قرار می گیرند، در ابتدا حالت عشقبازی به خود می گیرند. در این گونه مواقع، افراد مبتدی خیال می کنند که آنها یکدیگر را پسندیده اند و جفتگیری کاسکو صورت گرفته، اما واقعیت این است که اگر قرار باشد به این سادگی نروماده کاسکوها با یکدیگر جفت می شدند، جوجه کشی از کاسکوها کاری بسیار ساده می شد. لذا در بیشتر موارد، خواهید دید که پس از چند دقیقه که از عشقبازی دو کاسکوی نر و ماده غریبه می گذرد، به طور ناگهانی مشغول جنگ می شوند و از هم دور می شوند. حال چه حرف هایی در حین چند دقیقه عشقبازی بین آنها رد و بدل می شود که جفت ماندن آنها ادامه نمی یابد، خدا داند. اما قدر مسلم آن است که گاه ملاحظه می شود که دعوایی بین آنها رُخ نمی دهد و به صورت جفت کنار هم می مانند، و متعاقباً نیز بسیار مشتاق کنار هم ماندن خواهند بود و از قضا به طور تصادفی جفتگیری کاسکو ادامه پیدا میکند . من نام این اتفاق را شانس می گذارم، زیرا چه بسا که دو کاسکوی بالغ چشم زرد ارزان قیمت وحشی به همین سادگی با هم جفت شوند و اگر چنین شود، صاحب کاسکو می تواند به سادگی با فراهم کردن قفس بزرگ و چسباندن سوراخ یک لانه مناسب به سوراخی که در قفس ایجاد می کند، زمینه جفتگیری کاسکو و تخمگذاری و جوجه کشی از چنان جفت کاسکو را فراهم کند.
جفتگیری کاسکو
آریا درحالی که یک جفت واقعی و آماده جفتگیری کاسکو ، دیگر کاسکوی معمولی نیستند و یافتن چنان جفت کار ساده ای نیست و معمولاً برای به دست آوردن یک جفت واقعی، شما باید پول زیادی بپردازید، چنانچه شانس بیاورید و دو کاسکوی معمولی با هم جفت شوند و دانش جوجه کشی از کاسکو را بدانید، از همین جفتگیری کاسکو  میتوان سالیانه تا ۲ تا ۴ بار جوجه کشی کنید و در هر بار جوجه کشی که ماده ۳تا ۵ تخم می گذارد، سالیانه ۵ تا ۱۰ جوجه به دست آورید و اگر بتوانید آن جوجه ها را به سن ۳ ماهگی برسانید، می توانید هریک از آنها را به قیمت خوب به مشتاقان جوجه های پرورشی بفروشید.
در گذشته شایع بود که فقط کاسکوهای نر وارد ایران می شود. این شایعه با اعلام نظرات من خنثی شد. اما بعداً هم شایع شد که کاسکوها را قبل از خارج کردن از آفریقا، توسط اشعه عقیم می کنند. این شایعه نیز بی اساس است و هر دو به این دلیل بی ارزش تلقی می شوند که تمام کاسکوهایی که وارد ایران می شوند، آنهایی هستند که به طور غیر مجاز صید و صادر می شوند و واضح است که چنان کاسکوها اگر به دست مأمورین سازمان حفاظت از حیات وحش بیفتند، ضبط می شوند و صیاد غیر مجاز جریمه می شود و چنین نیست که کاسکوهای صیادان و صادرکنندگان غیر مجاز را بگیرند و ماده های آنها را در جنگل رها کنند و نرهایشان را تحویل قاچاقچیان بدهند که از آفریقا خارج کنند یا همه آنها را از زیر اشعه ردکنند و عقیم اشان کنند و تحویل آن عوامل بدهند!!
قطعاً چنین شایعات توسط افرادی سر زبان ها افتاده است که خیال می کنند اگر در کشور ما جوجه کشی از کاسکو رونق گیرد، آنها دیگر قادر نخواهند بود که از طریق کاسکوهای وارداتی نان بخورند. این درحالی است که حتی اگر جوجه کشی از کاسکو در مقیاس وسیع هم توسعه یابد، چنان افراد که فروشنده کاسکو هستند، در چنان شرایط خواهند توانست به فروش جوجه های پرورشی اقدام کنند و نیازی نیست که خیال کنند مجرای درآمدشان بسته خواهد شد.
3- تلاش کاسکوی نر برای سوار شدن روی ماده در حالت جفتگیری کاسکو
در هنگام عشقبازی یک جفت کاسکو (نه لزوماً جفت های کاملا واقعی)، جنس نر در حالی که بال هایش را می اندازد، علاوه بر حرکات عاشقانه دیگر، تلاش می کند یک پایش را روی پشت باده بگذارد. این عمل مقدمه ای است برای جفتگیری کاسکو اما متأسفانه فقط جفت های واقعی متعاقب چنین حرکت، ممکن است جفتگیری کنند. اما نر و ماده هایی که هنوز جفت واقعی شده اند، اگر چه ممکن است بارها این اعمال را انجام دهند، ولی تا جفتگیری کاسکو به صورت واقعی، فاصله ای زیاد دارند.
  • (۶) دیگر علایم زبان بدن

1- خمیازه کشیدن و تکان دادن سر
با دقت به رفتار شناسی کاسکو اگر  در حال خمیازه کشیدن بود یا سرش را تکان می دهد، ممکن است نشانه آن باشد که یک پر وارد یکی از گوش هایش شده باشد و گاهی ممکن است تکه ای از غذا در مری اش گیر کرده باشد و گاهی هم ممکن است واقعا در حال خمیازه کشیدن باشد. پرنده ها به صداها و ارتعاشاتی حساسند که ممکن است ما حس کنیم یا برای ما عادی شده باشد. لذا تکان دادن مرتب سر ممکن است عکس العملی باشد در مقابل یک صدای ناراحت کننده یا ارتعاش ایجاد شونده در اثر روشن بودن موتور یک ماشین، موتور یخچال و غیره که کاسکو را ناراحت می کند. در مورد این جور حرکات کاسکو، زیاد حساس نشوید و اگر ادامه دار بود، محل قفس کاسکو را به جای آرام تری انتقال دهید. اگر باز هم این حرکات ادامه یافت و توأم شد با علایم ناخوشی، اقدام به معالجه کنید.
٢- عطسه کردن و سرفه کردن

گاهی اوقات چیزهایی مثل پر یا گردوغبار وارد سوراخ های بینی کاسکو می شود و کاسکو مجبور است با عطسه کردن یا وارد کردن یکی از ناخن هایش به داخل سوراخ بینی، آن را پاک کند. اما اگر عطسه کردن با آبریزش بینی همراه بود، کاسکو ناخوش است و باید معالجه شود. کاسکو عطسه و سرفه را به راحتی از آدم یاد می گیرد و تقلید می کند. بنابراین اگر می بیند که کاسکو تقلید عطسه یا سرفه کسی را می کند، آن حالت را با موارد لازم به معالجه اشتباه نگیرید. برای درک این موضوع و رفتار شناسی کاسکو ، کافیست دقت کنید که کاسکو مثل چه کسی عطسه یا سرفه می کند؟


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج