0

آشنایی با فعالیت­های زنبورهای نر

آشنایی با فعالیت­های زنبورهای نر

زنبورهای نر پس از تولید معمولاً در سطح شان و نزدیک به محل تولید خود تقریباً ثابت می­مانند و زنبورهای کارگر به آن­ها غذا می­دهند. معمولاً زنبورهای کارگر به زنبورهای نر مسن­تر بیشتر غذا می­دهند چون زنبورهای نر مسن قادرند با رفتار مخصوص خود غذای بیشتری دریافت دارند. پس از آنکه زنبورهای نر از سن حدود 7 تا 98 روزگی گذشته به آن­ها عسل داده می­شود ولی قبل از این سن به آن­ها غذای مخصوص نوزادان داده می­شود. در ادامه مطالبی برای آشنایی با فعالیت­های زنبورهای نر بیان می کنیم.

فعالیت­های زنبورهای نر

  زنبورهای نر پس از آنکه به سن حدود 4 تا 14 روزگی رسیدند اولین پرواز خود را انجام می­دهند. پرواز نرها اکثراً بین ساعت 2 تا 4 بعدازظهر صورت می­گیرد ولی ممکن است کمی زودتر یا دیرتر نیز انجام شود. در اولین پرواز، زنبورهای نر جهت ­یابی کرده و محل دقیق کندوی خود را شناسایی می­کنند. این گونه پروازها معمولاً حدود 6 تا 15 دقیقه طول می­کشد ولی مدت پروازهای جفتگیری آن­ها حدود 25 تا 57 دقیقه می­باشد.

پروازهای جفتگیری نرها موقعی انجام می­شود که از نظر جنسی بالغ شده باشند و این موقعی است که بیش از 12 روز سن داشته باشند. قبل از پروازهای جفتگیری، زنبورهای نر مقدار زیادی عسل می­خورند. شعاع پرواز زنبورهای نر از محل کندوی خود حدود 3 کیلومتر گزارش شده است. در پروازهای جفتگیری و جهت­ یابی، زنبورهای نر اساساً از علائم زمینی استفاده می­کنند و سرعت پرواز آن­ها حدود 2/9 تا 1/16 کیلومتر در ساعت گزارش شده است. زنبورهای نر در روزهای آفتابی به طور متوسط 3 تا 4 مرتبه و در روزهای ابری فقط یک مرتبه از کندو خارج و داخل می­شوند. درجه حرارت مناسب برای انجام پروازهای زنبورهای نر بیش از 16 درجه سانتی­گراد و تا حداکثر حدود 38 درجه سانتی­گراد است. در هوای ابری و بادی پروازهای زنبورهای نر متوقف می­شود. محققین مختلف گزارش داده­ اند که عده­ای از زنبورهای نر در جریان پروازهای جهت­ یابی اشتباهاً به کندوهای اطراف وارد می­شوند.  در هنگام جفتگیری با ملکه عده­ای از زنبورهای نر به صورت گروهی ملکه را تعقیب کرده و تک تک با وی جفتگیری می­کنند.

آشنایی با فعالیت­های زنبورهای نر

عده ­ای از محققین معتقدند که زنبورهای نر در مکان­های مخصوصی در فضا تجمع می­کنند و منتظر آمدن ملکه می­شوند. این مکان­ها که به آن­ها «محل تجمع زنبورهای نر» گفته می­شود در حدود شعاع پرواز نرها بوده و احتمالاً به وسیله هورمون­های مخصوص نرها علامت­گذاری شده و ملکه را به آن­ها هدایت می­کنند. در جریان پروازهای جفتگیری، زنبورهای نر ابتدا هر شیئی را که در هوا در حال حرکت باشد تعقیب می­کنند ولی پس از مدتی به واسطه حس بویایی خود به ماهیت آن پی می­برند. زنبورهای نر از اواسط تا اواخر تابستان کم کم به خارج از کندو رانده می­شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج