0

تربیت سگ:آموزش سگ برای استفاده از قلاده و تسمه

این آموزش ها، شامل یاد دادن دستورات نسبتاً ساده ای است که یاد گرفتن آنها برای سگ، لازم و ضروری می باشد. آموزش این قبیل دستورات به حیوان، نگهداری او را آسان تر کرده و در برخی از موارد باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از خطر برای او خواهد شد. توجه داشته باشید که دادن هر گونه آموزش به حیوان، مستلزم وجود رابطه دوستانه و صمیمی بین شما و سگتان می باشد و در صورتی که این رابطه به هر دلیلی وجود نداشته باشد، این آموزش­ها بدون شک با شکست همراه خواهد بود. دراین پست نحوه آموزش سگ برای استفاده از قلاده و تسمه را می آموزیم.

استفاده از قلاده و تسمه

استفاده از قلاده را از سن ۲ ماهگی به تدریج به توله خود بیاموزید. در ابتدا ممکن است توله احساس ناراحتی کرده و در مقابل بستن قلاده مقاومت کند. برای شروع می توانید از یک روبان نرم و باریک برای این منظور استفاده کنید. روبان را دور گردن توله ببنديد، بطوری بعد از بسته شدن آن حداقل دو انگشت به راحتی بین روبان و گردن توله، فضا وجود داشته باشد. چند روز اول ممکن است حیوان تقلا کرده و حتی روبان را باز کند. به این موضوع اهمیت ندهید و دوباره روبان را بنديد. او کم کم به این وضع عادت خواهد کرد. توجه داشته باشید که گره روبان باید طوری باشد که در اثر کشش تنگ نشود. عدم رعایت این موضوع می تواند باعث خفگی حیوان شود. بعد از مدتی که بستن روبان برای توله عادی شد، بهتر است از قلاده های ظریف مخصوص توله ها برای این منظور استفاده کنید. این قلاده نباید خیلی پهن یا سنگین باشد و نباید زیاد سفت بسته شود. از حوالی 4 ماهگی و بعد از اینکه واکسیناسیون اولیه و تکرار آن و نیز خوراندن داروی ضد انگل برای توله انجام شد، می توانید کم کم او را بیرون ببرید. برای بیرون بردن حتماً از تسمه مناسب استفاده کنید. تسمه، علیرغم اینکه باید استحکام کافی داشته باشد، نباید سنگین بوده و باعث آزار حیوان شود. تسمه های پارچه ای با زنجیرهای فلزی ظریف برای این منظور مناسب است. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر وقت برای قدم زدن به بیرون از منزل می روید، حتماً از قلاده و تسمه برای مهار حیوان استفاده کنید، حتی اگر قرار است مسیری کوتاه را بپیمایید. دلیل این مطلب این است که توله ها بازیگوش هستند و هر لحظه ممکن است چیزی نظر آنها جلب کرده و به طرف آن بروند. در اینگونه مواقع هر چه او را صدا کنید، پیش شما نخواهد آمد و با اشتیاق به سوی آن چیز می رود. این محرک می تواند یک گربه، یک چراغ رنگی یا یک سگ دیگر باشد. خطر گم شدن، رفتن به زیر ماشین یا دزدیده شدن، از عمده ترین خطراتی است که او را در این شرایط تهدید می کند. این مطلب در مورد سگ­های بالغ هم صدق می کند. تا آنجا که ممکن است نگذارید افراد غریبه سگ شما را بغل کنند یا به او خوراکی بدهند. ممکن است اشخاصی به شما نزدیک شوند و با تعریف از نژاد، باهوشی، زیبایی و بامزگی سگ شما و اینکه آنها هم سگی مثل سگ شما داشته اند که گم شده و یا مرده است، حیوان شما را بغل کرده و ناگهان فرار کنند. این گونه سرقت سگ­ها بارها دیده شده است.

آموزش سگ برای استفاده از قلاده و تسمه

 

 

استفاده از قلاده های سینه ای نیز برای بستن تسمه و بیرون بردن سگ مناسب است. اندازه این نوع قلاده ها باید با جثه حیوان متناسب بوده و گشاد یا تنگ نباشد. استفاده از قلاده های گردنی می تواند دائمی بوده و در داخل منزل هم به گردن حیوان بسته باشد. سگ به بسته بودن آن دور گردن خود عادت کرده و فقط در موقع حمام دادن و برس کشیدن باید آنها را باز کنید. اگر زمان برس کشیدن قلاده حیوان را باز نکنید، موهای زیر آن فشرده و نمدی شده و ممکن است دچار ریزش شود. ولی قلاده های سینه ای بهتر است در داخل منزل استفاده نشود. زیرا این قلاده ها بعضی از حرکات، سگ را محدود کرده و علاوه بر آن، پوست و موهای زیر آن را به مرور زمان آزرده می کند. بخصوص در فصول بارانی و در مناطق مرطوب می تواند منشاء بیماری­های پوستی نیز بشود. بهتر است هر چند وقت یکبار قلاده حیوان را باز کرده، بشویید و در صورت امکان ضدعفونی کنید. بعضی از صاحبان سگ­های زینتی ترجیح می دهند از قلاده های زنگوله دار برای سگ خود استفاده کنند. این امر در صورتی که باعث عصبی کردن حیوان نشود، اشکالی نداشته و حتی در مواردی که سگ در جایی پنهان شده باشد، می تواند در پیدا کردن او کمک کند. در صورتی که بخواهید فعالیت حیوان خود را محدود کنید، می توانید با استفاده از زنجیرهای سبکی که به قلاده حيوان متصل می شود، او را به جایی ببندید. دقت داشته باشید که محل بستن حیوان نباید بصورتی باشد که سگ دور آن گردش کرده و زنجیر را بپیچاند. زیرا در این حالت ممکن است زنجیر آنقدر کوتاه شود که حیوان را خفه کند. این محل همچنین نباید در ارتفاع باشد، و گرنه حیوان با پریدن از آنجا، در حالت معلق بین زمین و هوا مانده و خفه خواهد شد. از بستن زنجیر به دور گردن سگ خود بدون قلاده اجتناب کنید. زیرا موجب آزردگی پوست گردن و ایجاد زخم­های ناشی از کشیدگی می شود. برای بستن حیوان خود به هیچ عنوان از طناب­های پلاستیکی و پارچه ای نیز استفاده نکنید. چرا که در صورت تقلای حیوان، گره آنها سفت شده و موجب خفگی سگ خواهد شد. علاوه بر آن، طناب می تواند زخم های عمیق و خطرناکی در ناحیه گلو و کردن حیوان شما ایجاد کند. همچنین برای بستن سگ برای مدت طولانی، از تسمه های پارچه ای استفاده نکنید. زیرا حیوان وقتی که از بیکاری حوصله اش سر برود، شروع به جویدن آن کرده و تسمه را پاره می کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج