0

نکات کلیدی در مصرف آب و دان جوجه مرغ بومی (محلی)

نکات کلیدی در مصرف آب و دان جوجه مرغ بومی (محلی)

اطمینان از مصرف آب یکی از نکات کلیدی در ارتباط با روزهای ابتدایی پروش می باشد که باید به آن توجه ویژه نمود. میزان آب مصرفی طی روزهای اول استقرار گله جوان و جوجه مرغ بومی (محلی) و به خصوص دان جوجه مرغ محلی  از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که مصرف پایین آب به عنوان یک زنگ خطر محسوب می گردد لذا روزانه باید مقدار آب مصرفی گله کنترل گردد.

مصرف آب و خوراک

در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی پرورش مرغ بومی که دارای سیستم آبخوری بصورت خودکار هستند می توان با نصب کنتور در ابتدای مسیر آب سالن و قرائت روزانه آن، میزان آب مصرفی گله را تعیین نمود.
مصرف مقدار مناسب آب در طول روز (براساس سن گله و شرایط آب و هوایی) بیانگر مصرف خوراک توسط گله و در نتیجه نشان دهنده سلامت و ساز گاری گله با شرایط جدید می باشد.
در روزهای ابتدایی استقرار گله جوان، برای اطمینان از ساز گاری گله بهتر است که علاوه بر قرائت روزانه کنتور آب، میزان مصرف دان هم کنترل گردد زیرا مصرف آب باید با مصرف دان همخوانی داشته باشد، اگر قرائت کنتور بیانگر مصرف آب باشد ولی سطح دان تراف­های دانخوری بالا باشد (عدم مصرف خوراک)، می تواند زنگ خطری برای بروز یک حالت حاد باشد.
تا حصول مصرف مطلوب آب و خوراکی، در محدود نمودن مدت و شدت نور باید احتیاط نماییم. میزان آب مصرفی به عوامل متعددی بستگی دارد بعنوان راهنما میزان مصرف آب در سنین مختلف در جدول شماره  1 نشان داده شده است. این میزان مصرف آب در شرایط طبیعی و در دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است و با افزایش دمای سالن ممکن است این میزان مصرف آب در برابر هم شود. محققان بهترین دمای آب مصرفی مرغها را در شرایط استرس گرمایی حدود ۲۳ درجه سانتی گراد توصیه نموده اند. دسترسی راحت پرنده به آب بخصوص در سنین ابتدایی پرورش اهمیت زیادی دارد.

جدول 1 – میزان آب مصرفی 1000 قطعه در طول روز

سن آب مصرفی
3- 1 7/2 – 8/0
6- 4 7/5 – 5/2
9- 7 5/9 – 7/5
15- 10 2/10- 8/6
20- 16 2/15 – 2/7
25- 21 2/18 – 9/9
بالای 25 هفته 8/20 – 2/15

در صورت استفاده از آبخوری به شیوه دستی، باید تعداد آبخوری های موقت به تعداد کافی استفاده نمود (برای هر ۱۰۰ جوجه دو تا سه آبخوری موقت) همچنين دانخوریها و آبخوری ها باید ۴ تا ۵ نوبت در روز پر شوند. در صورت استفاده از آبخوری سیستم نیپل نیاز است که در ابتدا جوجه را با نیپل آشنا کنیم. افزایش شدت نور سالن باعث درخشندگی بیشتر پین (قسمت فلزی نیپل) و کنجکاوی جوجه و نوک زدن به نیپل می شود.

علاوه بر افزایش شدت نور سالن، سطح نیپل در روزهای ابتدایی حایز اهمیت و توجه است. در روز ابتدایی سطح نیپل برای جلب توجه بیشتر جوجه و نوک زدن به نیپل باید پایین باشد به نحوی که چشم های جوجه در راستای قسمت انتهایی بین قرار گیرد. شدت نور بالا و سطح پایین نیپل باعث می شود که در زمان کوتاهی جوجه ها با سیستم آبخوری آشنا شوند. کله باید بخوبی رصد شود و در صورت اطمینان از مصرف آب توسط جوجه ها، می­توان خط لوله را کمی بالا که برای آب خوردن گردن خود را بیشتر به سمت بالا بکشد (نوک جوجه در راستایانتهای پین قرار گیرد) و به راحتی آب مصرف کند. از هفته دوم پرورش تا پایان دوره کله پرنده در هنگام آب خوردن از نیپل باید با افق زاویه ۷۵ درجه بسازد.

مکمل های ویتامینی

استفاده از مکمل های ویتامینی به همراه مکمل های الکترولیتی در دان جوجه مرغ محلی به صورت متوالی به مدت سه روز باعث ایجاد تعادل الکترولیتی و بطور غیرمستقیم باعث تحریک مصرف آب شده که همین امر در کاهش استرس ناشی از استقرار گله جوان مؤثر است.

جوجه مرغ بومی (محلی) به طور غریزی از همان سنین ابتدایی به جستجوی خوراک می پردازند و بستر را نوک می زنند که با حرکت در بین جوجه ها باید پرنده را به سمت دانخوری و آبخوری سوق داد و آنها را تشویق به مصرف خوراک و آب نمود. مصرف خوراکی در دان جوجه مرغ محلی  در سنین اولیه بخصوص در بدو ورود جوجه به سالن از اهمیت زیادی برخوردار است. مصرف خوراکی در سنین ابتدایی، باعث افزایش حرکت روده جوجه ها شده که همین امر در جذب سریعتر زرده شده و از عفونت های ناشی از عدم جذب کیسه زرده بطور چشمگیری کاهش می یابد. همچنین مصرف خوراکی در سنین ابتدایی باعث تکامل سیستم ایمنی جوجه ها می شود که پروتئین در بین مواد مغذی جیره نقش اساسی درتکامل و بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد، لذا خوراکی مصرفی در ابتدای ورود جوجه باید با جیره استارتر (پروتئین بالا) شروع شود و از مصرف آرد ذرت بعنوان تنها خوراک در بدو ورود جوجه باید اجتناب نمود و لازم است که از جیره کامل استفاده کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج