0

مراحل رشد و نمو زنبوران عسل

مراحل رشد و نمو زنبوران عسل

طول دوران زندگی زنبوران عسل در زمان­های مختلف سال بسیار متغیر است. زنبوران کارگر به طور متوسط در تابستان و فصل فعالیت کندو حدود 6 هفته و در زمستان حدود 6 ماه زنده می­مانند. در این پست  مراحل رشد و نمو زنبوران عسل و طول دوران زندگی آن ها را بررسی میکنیم.

مراحل رشد و نمو زنبوران عسل

ملکه تخم ­های خود را در ته سلول­های شان و عمود بر محورشان با مواد چسبنده­ ای که ترشح می­کند می­چسباند. پس از گذشت سه روز تخم­ ها باز شده و از آن لاروهای کوچک سفیدرنگی خارج گردیده و بلافاصله توسط مواد غذایی که کارگرها تهیه می­کنند احاطه می­گردد. لاروها در ته سلول­ها چمبر زده و به تغذیه و رشد خود ادامه می­دهند.

لاروها وقتی به حداکثر رشد رسیدند به دور خود پیله تنیده و کارگران سر این نوع سلول­ها را با موم می­پوشانند. دوران لاروی مشتمل بر 5 سن یا دوره می­باشد.

در داخل سلول­های سرپوشیده لاروها به شفیره تبدیل شده و پس از پایان دوران شفیرگی، حشرات کامل پیله و سرپوش سلول­های مومی را پاره کرده و از آن خارج می­شوند.

مراحل رشد و نمو زنبوران عسل

تغییرات دوران دگردیسی (مراحل مختلف رشد و نمو از تخم تا حشره کامل) به تدریج و طی دو عمل از بین رفتن بعضی از خصوصیات لاروی و به وجود آمدن اعضا و ضمائم حشرات کامل در دوران شفیرگی صورت می­گیرد. مراحل رشد و نمو زنبوران کارگر، نر و ملکه با هم شبیه بوده اما از نظر طول هر دوره با هم فرق دارند.

طول دوران زندگی زنبور عسل

Anderson در سال 1931 گزارش داده است که بعضی از کارگرها تا 304 روز هم زنده مانده ­اند . زنبورهای نر به طور متوسط 22 روز عمر می­کنند ولی بیشترین طول دوره زندگی نرها در تابستان 59 روز گزارش شده است. (Howell & Usinger , 1933) . ملکه به طور معمول و متوسط 3 سال زندگی می­کند ولی Betts در سال 1964 گزارش داده است که ملکه تا بیش از 8 سال هم زندگی می­کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج