0

نقش پروتئین ها و آمینواسیدها در تغذیه طیور

پروتئین ها و آمینو اسیدها مانند چربی ها و ویتامین ها نقش اساسی در تغذیه طیور دارند. باید با توجه به نژاد هر پرنده به تامین پروتئن ها و آمینو اسیدها در جیره طیور پرداخت .برخلاف علائم اختصاصی که ممکن است به عنوان نتیجه کمبود ویتامین یا مواد معدنی مطرح شود، اثرات نقش کمبود پروتئین ها و آمینواسیدها ، غیر اختصاصی کاهش رشد، کاهش مصرف غذا، کاهش تولید تخم مرغ و اندازه تخم مرغ و از دست دادن وزن بدن در بالغین است. درادامه به جزئیات بیشتری در نقش کمبود پروتئین ها و آمینواسیدها می پردازیم.

پروتئین ها و آمینواسیدها

پروتئین ها تقریباً از ۲۰ اسید آمینه مهم تغذیه ای ترکیب شده اند و احتياجات پروتئینی جامع را برای ۱۰ اسید آمینه اساسی مطلق ارائه میدهند (آرژنین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، تره اونین، تریپتوفان، والين) دو اسید آمینه (سیستین و تیروزین) که میتوانند از اسید آمینه های اصلی سنتز شوند دو اسید آمینه اساسی برای جوجه های جوان، گلیسین باس بن پرولین) باضافه اسید آمیدهای اضافی برای تأمین احتياجات ازتی برای سنتز اسید آمینه های غیر اساسی، پورین ها، پریمیدونها و سایر ترکیبات ازتی لازم میباشد.

اجزاء عملی معمولاً محدود کننده در یک یا تعداد بیشتری اسید آمینه هستند.
در جیره های غذائی ترکیب شده از ذرت و کنجاله سویا بعنوان منابع پروتئینی، مکمل متیونین معمولاً لازم می شود. لیزین ممکن است در یک چنین جیره های غذایی برای جیره های شروع کننده نیمچه های گوشتی و بوقلمونها کمی کمبود داشته باشد مگر اینکه منابع پروتئینی لیزین غنی و یا لیزین درجه غذائی شامل این قبیل جیره ها شوند. جیره های غذائی مبتنی بر دانه های غلات و سایر کنسانتره های پروتئینی نظیر کنجاله تخم پنبه، کنجاله آفتاب گردان یا کنجاله بادام زمینی ممکن است هم مکمل لیزینی و هم مکمل متیونین احتیاج داشته باشند. سایر آمینو اسیدها نظیر تره اونین، تريپتوفان آرژنین و ایزولویسین میتوانند سوژه محدودیت منابع پروتئینی غیر عادی باشند و یا میزان پروتئین جیره غذائی کاهش یافته شود. بعضی از این اسید آمینه ها هم اکنون از ذخائر تجارتی برای مکملها در غذای طیور موجود است.
کمبودهای حاشیه ای اسید آمینه ها غالباً به افزایش مصرف غذا یا تأمین مصرف غذا با کاهش استحصال وزن بدن و رشد نسوج لاغر و ضعیف انجامیده است که نتیجه همراه آن افزایش مشخص چربی بدن است. کمبودهای شدید نیز به ترکیب تغییر یافته بدن می انجامد. بعضی از اسیدآمینه ها دارای اثرات اضافی هستند. کمبود متیونین ممکن است کمبودهای فاجعه آمیز کولین یا ویتامین B12 را بعلت رل آن در متابولیسم دسته متیل را باعث شود. کمبود لیزین سبب پیگمانتاسیون ناقص پولتهای بوقلمونهای برنزه میشود که مبنای بیوشیمیائی آن مشخص شده است.
کمبود آرژنین گرایش به بوجود آوردن پرهای بال حلقه زده بسمت بالا میشود. که به جوجه ظاهر پژمرده متفاوتی را می بخشد و در حیوانات با اسید آمینه های دیگر تغییراتی نظیر آنچه ذکر شد بوجود می آید. با افزایش احتياجات بدن به پروتئین های غذائی این قبیل پروتئینها بایستی در حد مطلوب و با در نظر گرفتن احتياجات طیور در سنین مختلف تأمین و مورد استفاده قرار گیرند. پروتئین مازاد بر احتياجات پرنده کاتابولیزه شده و ازت آزاد کرده و به اسید اوریک تبدیل می شود. پروتئین اضافی وقتی زیاد باشد ممکن است سبب افزایش میزان اسید اوریک در خون Hyperuricemia و نقرس مفصلی شود که این وضعیت بخصوص در پرندگانی که از نظر ژنتیکی حساس هستند مشاهده می شود.

نقش پروتئین ها و آمینواسیدها در تغذیه طیور


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج