0

نکات کاربردی در تغذیه لاکپشت و نوزاد آن

تغذیه لاکپشت

لاک پشت ها از نظر نیازهای بدنی و رژیم غذایی با سایر حیوانات تفاوت­های زیادی دارند. حتی با وجود شباهت­های فراوانی که بین دستگاه گوارش لاک پشت­ها و سوسمارها وجود دارد، بر خلاف سوسمارها بخش عمده ای از تغذیه لاکپشت ها توسط سبزیجات و میوه ها كامل می­شود. لاک پشت­ها سطح متابولیسم پایینی دارند پس نسبت به پستانداران به غذای کمتری نیازمندند. سنگینی بدن، تعقیب و دسترسی به طعمه زنده را محدود می­کند ولی مصرف گیاهان و میوه چنین مشکلی برای حیوان در پی ندارد. در این مقاله به بررسی غذای لاکپشت ،غذای بچه لاکپشت ، مکمل همچنین غذای لاکپشت آبی و خشک زی می پردازیم .

تغذیه لاکپشت

وقتی لاک پشت­ها در طبیعت زندگی می کنند نوع خوراک و تغذیه آنها با محیط زندگی شان تنظیم می شود. نسبت شب و روز، رطوبت، دمای محیط، رویش گیاهان و دمای آب همگی روی تغذیه حیوان اثر می گذارند. هنگامی که لاک پشت ها توسط انسان نگهداری می­شوند بخش مهمی از عادت های غذایی آنها توسط میزبانشان کنترل می شود که می تواند در پاره ای از موارد برای حیوان زیان آور و نامناسب باشد.

لاک پشت ها ممکن است گیاه خوار، گوشت خوار یا همه چیز خوار باشند. گونه های گیاه خوار در زمان اسارت می توانند خود را با رژیم همه چیز خواری تطبیق دهند ولی این به آن معنی نیست که جیره همه چیز خواری برای آنها مفید است. امروزه در بسیاری از شهرها غذاهای مخصوص لاک پشت در فروشگاه های حیوانات عرضه می شوند. باید با توجه و دقت خوراک مناسب برای حیوان را انتخاب و در اختیار او قرار داد. لاک پشت­ها ممکن است مقداری سنگریزه و شن بخورند. این کار برای کمک به خرد شدن غذا و هضم بهتر آن صورت می گیرد. در صورتی که غذاهای خشک و پلت شده مخصوص لاک پشت در دسترس و قابل تهیه باشد باید دقت کرد که این غذاها می توانند حداکثر نیمی از جیره را به خود اختصاص دهند. مصرف زیاد این نوع خوراک به خصوص توسط لاک پشت­های جوان باعث بالارفتن سرعت رشد می شود ولی در کنار آن مشکلات بدنی و بدشکلی لاک و استخوان­ها را به دنبال دارد.

تغذیه در لاک پشت های خشکی زی

لاک پشت­های خشکی زی در اساس گیاه خوارند. گرچه هرنوع رژیم گیاهی برای آنها مناسب است. در دستگاه گوارش این لاک پشت­ها یک فلور باکتریایی وجود دارد که تخمير مواد غذایی و هضم آنها را ممکن می کند. تغییر ناگهانی رژیم غذایی و مصرف بی مورد آنتی بیوتیک های خوراکی به فلور میکروبی روده آسیب وارد می کند و می تواند باعث اسهال یا حتی مرگ حیوان شود. غذاهای جدید را باید همیشه کم کم به خوراک حیوان اضافه کرد این گروه از لاک پشت­ها می توانند در فضای باغچه و حیاط تغذیه کنند. می توان با کاشت گیاهان مختلف نوعی چراگاه ساده برای آنها به وجود آورد. گیاهانی مثل نعنا، ش بدر، یونجه، کلم و کاهو مورد علاقه آنهاست. آنها می­توانند برگ چغندر، گل کلم، هویج، گوجه فرنگی و برگ­های ذرت را به عنوان غذا مصرف کنند. این لاک پشت­ها به كاه نیز علاقه دارند و مصرف آن برایشان مفید است. مصرف گیاهان و سبزی های وحشی و تازه که از دامنه کوه­ها یا دشت­ها جمع آوری شده باشند ایده خوبی برای تغذیه این لاک پشت­ها است و خوراک ارزشمندی برای آنها به حساب می آید. البته باید در مورد سمی نبودن گیاهان مطمئن بود.

از بین میوه ها می توان از طالبی، انبه، خیار، سیب، هلو، گلابی، زردآلو، نارنگی، توت سفید و شاتوت برای خوراک آنها استفاده کرد. بهتر است مصرف میوه در درجه دوم نسبت به برگ های سبز قرار داشته باشد. حتی در مورد برگ های سبز نیز بهتر است از ترکیب چند نوع برگ سبز در وعده های غذایی استفاده کرد.

این لاک پشت­ها می­توانند از بلغور غلات مانند جو یا گندم یا دانه های خرد شده ذرت نیز استفاده کنند (از مصرف آرد گندم یا ذرت خودداری شود). برخی از لاک پشت های خشکی زی به خوردن کرم خاکی و حشرات علاقه دارند. هرگز برای تغذیه لاک پشت های گیاه خوار نباید از موادی مثل ماهی، میگو، گوشت قرمز و مرغ استفاده کرد.

هنگامی که این لاک پشت­ها در آب و هوایی با چهار فصل و در محیط باز نگه داری شوند، با سرد شدن هوا به خواب زمستانی می روند و ممکن است در بهار به شدت ضعیف شده و نیازمند مراقبت­های ویژه باشند (در این مورد به قسمت خواب زمستانی مراجعه شود).

غذای لاکپشت آبی

این لاک پشت ها اغلب همه چیز خوار هستند و ترکیبی از غذاهای گیاهی (مانند لاک پشت های خشکی زی)، حشرات، کرم خاکی، کرم حشره و حلزون را می پسندند. پیکر حشرات دارای فسفر زیادی است ولی از نظر کلسیم فقیر است. اگر از این مواد برای غذای لاکپشت آبی استفاده می شود لازم است به تناوب مقداری کلسیم به عنوان مکمل به خوراک حیوان اضافه شود. این لاک پشت ها می توانند انواع سوسک، جیرجیرک، ملخ و حتی شپشک آرد را به عنوان خوراک مصرف کنند. نوزادان لاک پشت های نیمه آبزی معمولاً فقط از حشرات تغذیه می کنند برای تغذیه این لاک پشت­ها می توان از ماهی، میگو و گوشت پخته استفاده کرد. بهتر است کل پیکر ماهی یا میگو را برای مصرف در اختیار حیوان قرار داد تا اینکه آن را تکه تکه کرد. این کار باعث می­شود تا همه ترکیباتی که در پیکر ماهی قرار دارد، جذب بدن لاک پشت شود. علاقه این دسته لاک پشت ها به میوه معمولاً محدود به میوه­ های خیلی رسیده و کهنه است. به هر حال مواد گیاهی باید حتماً در خوراک این حیوانات وجود داشته باشد چرا که مصرف بیش از حد مواد پروتئینی باعث نقرس و رسوب اوره در کلیه ها و مفاصل آنها می شود.

تغذیه لاکپشت

چند توصیه دیگر در مورد غذای لاکپشت آبی

 غذا نباید برای مدت طولانی در ظرف بماند یا بو بگیرد

 ظرف غذا باید سنگین باشد تا حیوان نتواند آن را چپ کند

 همیشه باید غذای تازه و به اندازه مصرف در اختیار حیوان قرار داد

 همیشه باید مواد غذایی گیاهی را قبل از دادن به حیوان به خوبی شست

 آب باید همواره در دسترس لاک­پشت ها قرار داشته باشد. ظرف آبخوری باید عمق کافی داشته باشد تا حیوان بتواند برای نوشیدن آب سر خود را به طور کامل وارد آن کند.

 ریواس و کلم برکلی غذای خوبی برای لاک پشت نیستند

مصرف کلم، کاهو، خیار و برگ اسفناج به مدت طولانی و به عنوان تنها منبع غذا کار درستی نیست و باعث کمبود کلسیم می شود

 لاک پشت­های پیر نیاز به غذای نرم دارند. ضمن اینکه ممکن است نیاز باشد تا نوک پوزه آنها توسط دامپزشک اصلاح شود

 برای تغذیه لاک پشت­ها هرگز نباید از موادی مثل نان، ترکیبات دارای شیر، ذرت شیرین کنسروی، لوبیای پخته، سوسیس و کالباس استفاده کرد

مکمل­های غذایی لاکپشت

با توجه به محدود بودن انتخاب غذای لاکپشت  در مورد لاک پشت های خانگی استفاده از مکمل­های غذایی لاکپشت در برخی موارد لازم است. مکمل­های غذایی لاکپشت یا ویتامین­ها را می توان به غذای حیوان اضافه کرد. مکمل ویتامین باید دارای ویتامین­های D ,A، گروه K ,B، و کلسیم باشد. برای انتخاب نوع مکمل­های غذایی لاکپشت و میزان مصرف آن باید حتماً با دامپزشک مشورت کرد. مصرف بیش از حد مواد مکمل می تواند باعث مسمومیت حیوان و بی نظمی در تعادل کلسیم و فسفر شود. فرآورده های تجاری ویژه لاک پشت مطمئن تر هستند. اگر به این مواد دسترسی نباشد، در داروخانه های دامپزشکی مکمل های ویتامین و مواد معدنی مخصوص پرندگان موجود است که می توان به مقدار مناسب از آنها استفاده کرد.

غذای بچه لاکپشت

تغذیه مناسب و غذای بچه لاکپشت پشت­ها نقش مهمی در سلامت آنها دارد. استفاده از غذاهای خیلی غنی به اندازه مصرف غذاهای فقیر خطرناک و بیماری زا است. غذای بچه لاکپشت باید دارای ویتامین D ,A و کلسیم کافی باشد. غذای بچه لاکپشت خیلی غنی باعث افزودن سرعت رشد می­شوند بدون اینکه استخوان­ها و اسکلت بدن با همان سرعت رشد کنند و کامل شوند. عوارض این نوع سوء تغذیه، هرمی شدن لاک و بدشکلی های استخوانی است که در دوران پس از بلوغ برای حیوان مشکل ساز می شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج