0

مدیریت گله مولد و ثبت شجره در اصلاح نژاد لاری

مدیریت گله مولد لاری

گفته می شود اگر دو لاین کاملاً مشابه در اختیار دو خروس باز قرار گیرد، بعد از چند نسل، اغلب آنها از نظر شکل ظاهر و توانایی نبرد کاملاً متفاوت خواهند شد. علاوه بر تأثیری که محیط زندگی (خاک، آب، شرایط آب و هوایی و جیره غذایی) دارد، مهم ترین دلیل آن این است که در زمان انتخاب والدین نسل های مختلف برای جفت­گیری و تولید فرزندان، تأکید متفاوتی بر صفات مختلف می شود. بعلاوه مدیریت گله مولد لاری نیز اثر قابل توجهی دارد. برای مثال یکی از تکنیک­های مدیریتی استفاده از نور مصنوعی است تا تولید تخم مرغ­ها زودتر از موعد و در شروع فصل تولید مثلی آنها تحریک شود.در ادامه این پست در رابطه با مدیریت گله مولد لاری و ثبت شجره لاری مطالبی در اختیار شما قرار داده ایم.

مدیریت گله مولد

 تخم هایی که در ابتدای فصل گذاشته می شوند به معنی تولید زودتر جوجه و این به نوبه خود به معنی فرصت بیشتر تغذيه آنها تا اواخر بهار است و در نتیجه وزن بلوغ آنها بیشتر می شود. ملاحظه می­شود که این تکنیک ساده چه اثر مناسبی بر اندازه بدن جوجه ها دارد. مثال دیگر اثر سلامت گله مولد و تشکیل آن بر سلامت جوجه های آنها است. سلامت پرندگان صفت مهمی است که خروس بازها به انتخاب ژنتیکی بر له آنها اقدام کرده و پرندگان ناسالم و مریض احوال را از گله حذف کند. بنابراین باید با توجه هر چه بیشتر، مدیریت گله مولد لاری و مدیریت سلامت گله دنبال شود. جهت افزایش قابلیت تولید و عملکرد گله های مولد اقدامات زیر انجام می شود. تکنیک­های مدیریتی خاصی با توجه به وجود اوضاع و شرایط خاص (همچون بیماری، وجود شکارچیان، شرایط محیطی و …) انتخاب می گردد.

  1.  یک برنامه منظم برای از بین بردن جرب­ها و شپش­ها بکار برده شود.
  2.  وزن بدن پرندگان موجود در گله مولد از طریق تغییرات تغذیه و تمرین مناسب دائماً كنترل شود. مرغ و  خروس­های چاق، درصد جوجه درآوری کمتری نشان می­دهند. همچنین مرغ های چاق تخم کمتری می گذراند. پرهای اطراف مقعد مرغ­ها و خروس­ها چیده شود تا کارایی آمیزشی آنها افزایش یابد.
  3.  فضای کف لازم برای کاهش استرس ناشی از تراکم، به ازای هر جوجه بکار گرفته شود حداقل فضای کف لازم برای یک مرغ و خروس جنگی ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر (تقریباً 8/1 متر مربع) است.
  4. در هر جایگاه یک نی خواب گرد و نسبتاً ضخیم با قطر ۶ سانتی متر قرار داده شود. در سیستم آمیزش گله­ای، فضای نی خواب کافی فراهم شود زیرا مرغ­های غالب دیگر مرغ ها را در معرض تهدید قرار و آنها را از نی خواب­ها دور می کنند مگر اینکه تاریکی فرا رسد. این موضوع برای مرغ های مغلوب تنش زیادی بهمراه دارد.
  5.  همواره مواد بستر مناسب، نرم، خشک و تمیز در جایگاه های فراهم شود.
  6. یکی دیگر از کارهایی که برای مدیریت گله مولد لاری باید مورد توجه قرار گیرد آشیانه تخمگذاری مرغ ها به اندازهای بزرگ باشد که وقتی مرغ در صدد برگشتن است بتواند به راحتی دور بزند و در ضمن از خطر عوامل آب و هوای در امان باشد. از کاه، پوشال نجاری و دیگر مواد مناسب در کف آشیانه­ها استفاده شود. در سیستم آمیزش گله­ای به ازای هر ۳ مرغ یک آشیانه در نظر گرفته شود و هر روز تخم های نطفه دار آنها برداشته شود.
  7.  وقتی از اینکوباتور یا مادر حمال برای خوابیدن روی تخم ها استفاده می شود، حداقل روزی یک بار تخم­ها از دستگاه بیرون آورده شده و تمیز شوند و در دمای بین ۱۳ تا ۱۶ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  8. تخم­های خیلی بزرگ یا بدشکل به مصرف جوجه کشی نرسد.
  9.  تخم­های کثیف بلافاصله بعد از جمع آوری تمیز شوند. به این منظور از آب گرم و صابون با آب گرم خالی استفاده شده و سپس در محلول رقیق سفید کننده فرو برده می شوند.
  10.  در صورت امکان از جیره پلت مخصوص مرغ مادر استفاده شود. این جیره ها به گونه ای طراحی شده اند که باروری و جوجه در آوری تخم ها را افزایش داده و در ضمن کیفیت پوسته تخم­ها نیز مناسب باشد. پلت تخمگذار که برای تولید تخم تجاری توسط مرغ های لگهورن معمولی بکار می­رود صرفاً برای تولید تخم است و برای رشد و توسعه جنین و تقویه جوجه تازه متولد شده طراحی نشده است.
  11. برای تقویت پوسته تخم­ها از پوسته صدف استفاده شود.
  12. سبزیجات و میوه در اختیار پرندگان موجود در جایگاه­های تولیدمثلی قرار داده شود.
  13.  در زمان غلبه آب و هوای گرم از آب تمیز به همراه ویتامین ها و الكترولیت های مناسب و با کیفیت به مدت ۱ تا ۳ روز در هفته استفاده شود.
  14.  امکان دسترسی پرندگان به مرتع و مصرف علوفه در فصول غیر تولید مثلی
  15.  اصول امنیت زیستی رعایت شود. بازدید ملاقات کنندگان از جایگاه پرندگان مولد به حداقل برسد و در صورت لزوم از کفش و لباس ضدعفونی شده استفاده به عمل آيد.
  16. سعی شود مرغ و خروس جدید به جایگاه پرندگان مولد وارد نگردد. آنها ناقل بیماری در صورت لزوم، حداقل به مدت ۲ هفته قرنطینه شده و سپس وارد گله شوند.

 

ثبت شجره لاری و مدیریت گله مولد لاری

 رکوردبرداری و ثبت شجره

دانستن تمامی خصوصیات افراد موجود در گله مولد، آمیزش­ها و جوجه ها متولد شده در یک برنامه تولید مثلی حائز کمال اهمیت است و این مهم تنها از طريق رکوربرداری مناسب انجام می شود. رکوردبرداری و ثبت اطلاعات به پرورش دهنده کمک می کند تا در صورت لزوم به گذشته برگردد و بطور دقیق شیوه آمیزش منجر به تولید یک جوجه را بررسی کند و معلوم سازد که بین افراد خاص درون خانواده یا لاین دقیقاً چه ارتباط­های وجود دارد.

ملاحظه می شود که گام اول، ثبت دقیق اطلاعات شجره هر جوجه است. «شجره» به معنی مجموعه اطلاعات والدین و اجداد یک جوجه به همراه رکوردبرداری مناسب آنها، تخصیص کد اختصاصی به مرغ­ها و خروس­های مولد و نامگذاری با شماره گذاری و تعیین هویت تک تک جوجه ها است. در زمان تولد هر جوجه مشخصات والدین و اجداد او در یک کتابچه ثبت رکوردها یادداشت می­شود. لازم است که قبلاً مشخصات پرندگان موجود در گله مولد ثبت شده و اطلاعات شجرهای آنها از فروشنده اصلی گرفته شده و بصورت منظم ثبت و نگهداری شود. کد مشخصات انفرادی هر یک از خروس­ها و مرغ های مولد و نشان گذاری مناسب هر یک از جوجه ها بر اساس آنها اهمیت دارد. در کتابچه اطلاعات والدین، تعداد جوجه های تولید شده از هر جفت، تعداد تخم های مورد استفاده اولیه، تعداد جوجه متولد شده و تاریخ تولد آنها نیز ثبت می شود.

برای ثبت مشخصات جوجه ها می توان در سنین اولیه از «پانچ انگشت» یا «نشانه بینی» و بعدها از «شماره بال» یا «شماره پا» استفاده کرد. این روش­های تعیین هویت جوجه ها و ثبت رکوردها در واقع روش ثبت اطلاعات شجره جوجه ها و مرغ و خروس­های یک خانواده است. شماره بال یک ابزار دائمی است و برای تمامی جوجه ها یک اندازه دارد. شماره پا به اشکال و رنگ­های مختلف ساخته شده و به بازار عرضه می شود. مثلاً بصورت نوار پلاستیکی یا از جنس آلومینیم اطراف ساق پا را می گیرد و بصورت دائمی روی پا می ماند. روی شماره پا می­توان اطلاعات مربوط به شجره و نام والدین و آدرس آنها را به صورت کد شده ثبت کرد. به این ترتیب قادر است که خواهیم بود با توجه به مشخصات جوجه های جفت های قبلی (والدین) را در کنار هم نگه داریم و یا از هم جدا کنیم و آمیزش های لازمه را سر و سامان بدهیم. بطور کلی بدون ثبت دقیق اطلاعات، نمی توان از شجره آنها سخن گفت.

یکی دیگر از فواید ثبت اطلاعات شجره، فرایندی است که آن را «آزمون نتاج» می نامند. با آزمون کردن توانایی نبرد تمامی افراد گله می توان ارزش گله مولد را از نظر کیفیت جوجه های تولیدی آنها تعیین کرد. در صورتی که یک مرغ یا خروس معین، جوجه های عالی تولید کند، لازم است هر چه بیشتر از او در آمیزش­ها استفاده شود ولی اگر فردی جوجه های خوب (ولی نه به اندازه کافی) تولید کرده نباید در برنامه تولیدمثلی و آمیزش­ها از آنها استفاده نمود.

علاوه بر ثبت اطلاعات شجره و رکوردهای تولید مثلی و تعداد پرندگان موجود در گله مولد، لازم است در طول دوره رشد جوجه ها، اطلاعات مربوطه به تلفات (ناشی از شکارچی، بیماری، حذف و یا دیگر دلایل) و نیز اطلاعات مربوط به مصرف دارو، واکسن به همراه نوع مواد، زمان و دلیل و نتیجه آن ثبت شود. همچنین مخارج دوره پرورش و تولید جوجه ها یاداشت شده و به شیوه مناسبی هزینه دوره محاسبه شود تا بتوان قیمت فروش خروس­های نهایی را بدست آورد. البته تولید کنندگان معروف قیمت های بالاتری دریافت می کنند و دلیل آن کیفیت مناسب خروس های تولیدی و بدون توجه به هزینه های تولید با سود متعارف است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج