1

تغذیه و جیره استاندارد مرغ شاخدار

تغذیه و جیره استاندارد مرغ شاخدار.jpg

تغذیه مرغ شاخدار یا غذای مرغ شاخدار  تشکیل شده از میوه، گل، برگ، بذر و ریشه گیاهان، علف و حشراتی همچون کرم، جیرجیرک، سوسک، ملخ، هزار پا، عنکبوت، کنه، مورچه، حلزون، و دیگر حشرات بی مهره و حتی مارهای کوچک می باشد. درصد بالای غذای یافت شده در چینه دان این پرندگان در نوع پرورشی دانه های ذرت بوده، البته باید در نظر داشت که در گونه های مختلف تنوع غذایی نیز متفاوت است. احتياجات پروتئینی مرغ شاخدار بیشتر از مرغان محلی است. در این مقاله در مورد تغذیه و دانه مرغ شاخدار یا جیره مرغ شاخدار را بررسی و عادات غذایی آن ها را بررسی می کنیم.

عادات غذایی

در طول دوران تخمگذاری مرغ مادر نیاز به ۱۰۰ تا ۱۱۰ گرم غذای مناسب چون مخلوط دانه ذرت با کنجاله بادام زمینی، تخم پنبه، علوفه و غيروه که در واقع تأمین کننده نیازهای بدنش چون کلسیم، فسفر، پروتئین خام، لايزين، میتونین و سیستین است را دارد.

تغذیه و جیره غذایی

مطالعات کمی بر روی اختیاجات مواد مغذی مرغ شاخدار صورت گرفته است. فرض احتياجات پروتئینی مرغان شاخدار بیشتر از مرغهای محلی است.

بلام ایتال، مقدار پروتئین را برای دوره ۰ تا ۴ هفتگی ۲۴ تا ۲۶ درصد، ۴ تا ۸ هفتگی ۱۹ تا ۲۰ درصد،۸تا 12 هفتگی ۱۶ درصد و یا کمتر از این مقدار را توصیه کرده، در حالیکه هوقوز و جان حداقل میزان ۲۱ درصد پروتئین در جیرهی استارتر و مقدار ۱۷ درصد پروتئین جیرهی پس دان را توصیه کردند.

تعداد زیادی از مواد غذایی مانند ذرت، کنجاله بادام زمینی، کنجاله تخم پنبه و غیره را می توان در فرمول غذایی جیره مرغان شاخدار در روش پرورش متراکم جای داد.

تحقیقات نشان داده است که عمده غذای موجود در چینه دان مرغ شاخدار وحشی ذرت است و می توان ذرت را در فرمول غذایی جیره مرغان شاخدار محسوب شده به نسبت ۲۰ درصد در جیره پیش دان، ۲۵ درصد جیره پس دان، ۳۰ درصد جیره رشد، ۵۰ درصد جیره خروسهای بالغ و ۷۰ درصد جیره مرغ های بالغ جایگزین کرد.

تغذیه مرغ شاخدار، جیره مرغ شاخدار، دانه مرغ شاخدار، غذای مرغ شاخدار

برای جلوگیری از حیف و میل غذا توصیه می شود که آن را به صورت پلت در آورده و کنترل شده توزیع کنند. میزان مصرف غذا در دوره تخمگذاری بین ۱۱۰-۱۰۰ گرم در روز برای هر قطعه است. مرغ های شاخدار تا سن ۲۵ هفتگی تقریباً۱۲- 5/11 کیلوگرم در ماده ها و 10- 8/9 کیلوگرم در نرها غذا مصرف می نمایند. ضریب مصرف غذایی در نرها ۴-۱ است.

معمولاً درصد تلفات مرغان شاخدار ناچیز و در حدود ۳-۱ درصد است. در این رابطه تفاوت معنی دار بین دو جنس وجود ندارد.

براساس تحقیقات دی پست جنس نر تا سن ۶-۴ هفتگی رشد سریعتری نسبت به جنس ماده داشته و در بین ۱۴-۱۰ هفتگی این امر برعکس شده و ماده ها رشد سریعتری خواهند داشت.

از سن ۱۵ هفتگی تفاوت رشد در دو جنس کاملاً مشخص گشته و به طوری که همانند بلدرچین، که جنس ماده سنگین تر است، در سن ۳۰ هفتگی مرغ های شاخدار حدودا ۳۰۰ گرم سنگین تر از جنس نر هستند. لاشه مرغ­های شاخدار را، تازه یا منجمد به بازار عرضه می کنند. در فرانسه این پرنده را در سنین مختلف برای اهداف گوناگون ذبح و به بازار می فرستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 3.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احمد مریوان گفت:

    مشکل یافتن صادر کننده معتبر میباشد اگر می توانستم صادر کننده معتبر پیدا کنم واز لحاظ بازار یابی بازار پیدا می کردم مشکل حل مشد

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج