0

روش های افزایش تولید جوجه در کبوترها

روش های افزایش تولید جوجه در کبوترها

برای افزایش بازده اقتصادی در کبوترداری، علاوه بر اعمال روش های مدیریتی علمی و صحیح در امور تغذیه، بهداشت و جایگاه کبوتردار می تواند در گله خود به اصلاح نژاد اقدام کند تا به نتایجی چون تولید کبوترهای بیشتر و مرغوب تر برسد. کبوتردار می تواند با اقداماتی ، به نتایج مطلوبی در زمینه اصلاح نژاد گله خود دست یابد.در پست های قبلی در مورد مگان استاندارد برای نگهداری کبوتر پرداختیم در ادامه به روش افزایش تولید جوجه در کبوترها و عوامل تاثیر گدار برآن می پردازیم .

روش افزایش تولید جوجه در کبوترها

۱- تولید تخم بیشتر

کبوتردار باید همواره در نگهداری و مراقبت از جفت هایی با تولید بیشتر بکوشد و کبوترهای کم تخم را از گله حذف کند. برای این کار، چنان چه جفت های خوبی در اختیار ندارد، باید در خصوص خرید آنها اقدام کند. گاه لازم است برای یک ماده یا نر خوبی که جفت مناسبی ندارد، جفت مرغوبی را خریداری کند و از آنها تخم بیشتری به دست آورد.

۲ – بلوغ زودرس

هرچه سن بلوغ کبوتر کمتر باشد، آن کبوتر زودتر به تولید مثل نزدیک می شود و در طول عمر خود تعداد بیشتری تخم تولید می کند.

3- طول عمر و قدرت مقاومت در مقابل شرایط محیطی

این عامل نیز رابطه مستقیم با تعداد جوجه تولیدی دارد و می تواند به عنوان یک صفت مثبت مورد توجه قرار گیرد. انتخاب فرزندان از پدر و مادرهایی با طول عمر و قدرت مقاومت بیشتر، باعث ایجاد گله­ای سالم تر، پر عمرتر و مولدتر می شود.

۴- قابلیت تخم گذاری در زمان تولک

برخی از کبوترهای ماده در هنگام تولک رفتن از تخم می افتند با تولید تخم آنها کم می شود. دراین خصوص باید کبوترانی را انتخاب کرد که حتی در زمان تولک رفتن تولید تخم خوبی داشته باشند.

۵- باروری

در پرندگان باروری؛ یعنی، قابلیت تبدیل تخمک به جنین در تخم. هیچ حیوانی باروری ۱۰۰ درصد ندارد. در کبوترها میانگین باروری ۹۰ درصد است. بنابراین انتخاب کبوترانی با باروری هرچه بیشتر کمک مؤثرتری به افرایش میانگین درصد باروری در گله خواهد بود. این عامل نیز رابطه مستقیم با تعداد تولید تخم توسط یک جفت و در مجموع تعداد کبوترهای حاصل از یک گله در سال دارد.

روش افزایش تولید جوجه در کبوترها

۶- خُلق و خوی کبوتر

هرچه خُلق و خوی کبوترهای یک گله بهتر باشد و روحیه مبارزه طلبی در گله کمتر باشد، آرامش بیشتری در گله حاکم خواهد بود و طبعا در محیط آرام، بازده تغذیه و تولید مثل بالاتر خواهد بود. بنابراین انتخاب کبوترهای آرام و حذف کبوترهای جنگ طلب از گله برای ایجاد یک گله آرام و تولیدی ضروری است.

۷- وزن بدن

چنانچه گله کبوتران گوشتی باشد و هدف ما تولید گوشت باشد؛ وزن زمان کشتار کبوترها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید کبوترانی که زودتر به وزن بیشتر می رسند، برای جوجه کشی انتخاب شوند. همچنین اگر تولید گوشت مورد نظر باشد، فشردگی و عضلانی بودن بدن، یک صفت گوشتی خوب محسوب می­شود که این صفت ممکن است برای سایر منظورها مطلوب نباشد.

در خصوص کبوترهای غیرگوشتی، برحسب منظور از پرورش، باید کبوترهایی انتخاب شوند که در هنگام بلوغ، وزن مناسب داشته باشند.

آمیخته گری؛ یعنی، آمیزش جفت­هایی که نر و ماده از نژادهای مختلف باشند. معمولاً در یک گله گوشتی، آمیخته­گری نتیجه خوبی می دهد و اصولاً برای جلوگیری از ایجاد هم خونی و پس رفتن گله از لحاظ صفات خوب، باید همواره کبوترهایی از گله های دیگر از همان نژاد یا از نژادهای دیگر (برای گله های گوشتی) انتخاب کرد تا خون جدید وارد گله شود. چنانچه مرتب جفت ها از داخل یک گله انتخاب شود، پس از چندین نسل ممکن است در گله عوارض همخونی ظاهر شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج