0

روش ادغام کردن کلنی­ های ضعیف در پرورش زنبور عسل

ادغام کردن کلنی­ های ضعیف در پرورش زنبور عسل

در پست قبلی روش های جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل پرداخته شد ادغام کردن کلنی­ های ضعیف از اوایل بهار تا اواسط پاییز ممکن می­باشد. عمل ادغام کردن کلنی­ های ضعیف اساساً برای تقویت و جلوگیری از انهدام آن­هاست. در این مقاله به روش ادغام کردن کلنی­ های ضعیف در پرورش زنبور عسل می پردازیم.

ادغام کردن کلنی­ های ضعیف

 برای ادغام کردن دو یا چند کلنی ضعیف در یکدیگر باید به چند نکته مهم توجه داشت. اولاً دقت شود که ملکه جوانتر و مناسب­تر را نگهداری نموده و بقیه را از بین برد.

ثانیاً ادغام کردن به گونه­ای انجام شود که زنبورهای کندوهای مختلف فرصت آشنایی و هم بو شدن را پیدا کنند و کمتر با یکدیگر به ستیز بپردازند.

ثالثاً اقدامات ضروری جهت جلوگیری از غارتگری نیز انجام شود.

برای ادغام کردن کلنی­ های ضعیف روش­های مختلف وجود دارد که مهمترین آن­ها به شرح زیر می­باشد:

  1. برای ادغام دو کندوی ضعیف در یکدیگر در هنگام تابستان که شهد به اندازه کافی نیست و امکان غارتگری وجود دارد بدین ترتیب عمل می­شود که ابتدا یک صفحه روزنامه روی سر قاب­های کندوئی که قرار است باقی بماند قرار داده و چند سوراخ در آن ایجاد می­گردد.سپس کندوی ضعیف دیگر را روی روزنامه قرار دهید و درپوش کندو را روی آن بگذارید. بعد از مدتی زنبوران کاغذ روزنامه را جویده و به تدریج با هم مخلوط می­شوند. پس از آنکه سوارخ­های روزنامه گشاد گردید می­توان آن را از بین دو کندو برداشت و بدنه کندوی فوقانی را نیز خارج نمود. در این روش لزومی ندارد که به جستجوی ملکه­ های کلنی ­ها پرداخته شود زیرا معمولاً ملکه قوی­تر و بهتر باقی مانده و دیگری کشته خواهد شد.
  2. یک روش سریع برای ادغام کردن دو کندوی ضعیف این است که ملکه ضعیف را پیدا کرده و آن را از بین ببرید، سپس بیشتر قاب­های هر دو کندو که حاوی نوزادان (تخم، لارو و شفیره) هستند همراه ملکه و مقداری از زنبوران بالغ را در یک کندو قرار دهید. بعداً بقیه زنبورهای هر دو کندو را روی زمین در جلو سوراخ پرواز کندو تکانیده و مقداری شربت روی آن­ها بپاشید و با دود دادن روی آن­ها زنبورها را به طرف داخل کندو هدایت نمائید. با این روش زنبورها یکدیگر را لیس زده و هم بو می­گردند و کمتر موجب کشته شدن یکدیگر می­شوند.
  3. روش دیگر ادغام کردن این است که ملکه کلنی ضعیف­تر را پیدا کرده و از بین ببرید. سپس یک شبکه ملکه را روی سطح فوقانی قاب­های یکی از کندوها قرار داده و بدنۀ کندوی دیگر را روی شبکه ملکه مستقر نمائید. در این حالت زنبورهای دو کلنی به تدریج با یکدیگر هم بو شده و ادغام می­گردند.

پس از ادغام کلنی­ ها معمولاً مقداری از زنبوران مسن­تر و چرا کننده به محل قبلی خود مراجعت خواهند کرد و چون کندوی خود را نمی ­یابند ناگزیر به داخل کندوهای اطراف وارد می­گردند. به هر صورت داشتن یک کندوی قوی و بارآور بهتر است از دو کندوی ضعیف و فاقد عملکرد مناسب.

ادغام کردن کلنی­ های ضعیف در پرورش زنبور عسل


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج