0

معرفی و بررسی بیماری های گوش سگها

بیماری های گوش سگها

تمیز کردن گوش ها، بخصوص در نژادهایی که گوش هایی افتاده دارند، ضروری بوده و حداقل باید ماهی یک بار موهای زائد داخل مجرای شنوایی را با پنس های مخصوص خارج کرد. تجمع این موها و آغشته شدن آنها با ترشحات چرب غدد داخل گوش، ماده سفت و یکنواختی را بوجود می آورد که باعث مسدود شدن مجرای گوش خواهد شد. این حالت علاوه بر ایجاد ناراحتی در حیوان، گوش را مستعد التهاب و عفونت می کند.  در این پست به معرفی و بررسی بیماری های گوش سگها می پردازیم با ما همراه باشید.

بیماری های گوش

 بهتر است قبل از حمام دادن سگ، مجرای گوش را با یک تکه پنبه لوله شده که چرب شده باشد مسدود کنید تا از ورود آب به داخل گوش جلوگیری شود و پس از حمام نیز بوسیله پنسی که در انتهای آن قدری پنبه قرار گرفته، داخل گوش را تمیز و خشک کنید. باقی ماندن رطوبت در داخل مجرای گوش باعث تحریک حیوان و تورم و عفونت گوش می شود.

علائمی که در بیماری های گوش مشاهده می شوند عبارتند از :

  1. ترشح غیر عادی یا تجمع واکس
  2. بوی تعفن و زننده
  3. خارش
  4. التهاب و تورم
  5. تکان دادن مداوم سر و کج نگه داشتن آن
  6. پوسته پوسته شدن یا شوره بستن
  7. دور خود چرخیدن
  8. کاهش شنوایی

مشاهده هر یک از این علائم می تواند ما را مشکوک به وجود مشکلی در گوش حیوان نماید و با مراجعه به دامپزشک باید در رفع مشکل اقدام نمود.

عفونت گوش خارجی

این عفونت در سگ­هایی که گوش افتاده دارند از شیوع بیشتری برخوردار بوده و وجود رطوبت عامل زمینه ساز ایجاد آن به حساب می آید. باقی ماندن آب، کف صابون یا شامپو در داخل گوش، انگل ها، اجسام خارجی، موهای زیاد به همراه تجمع واکس و همچنین آلرژی می تواند باعث التهاب مجرای گوش شود. در این موقع بوی نامطبوعی از داخل گوش به مشام می رسد و حیوان احساس ناراحتی می کند، به گوش خود چنگ زده و سرش را تکان می دهد. شستشوی گوش و استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و عمومی تحت نظر دامپزشک، موجب بهبودی بیماری می شود.

بیماری های گوش سگها

هماتوم لاله گوش

بیشتر در سگ­هایی که دارای گوش بلند و آویزان هستند مشاهده می شود. در این حالت لاله گوش کاملاً بر آمده شده و ورم می کند و در واقع علت این تورم، خونریزی در عضروف گوش و تجمع خون در بافت های زیر پوستی آن است. جراحت گوش در اثر نزاع، وارد شدن ضربه به گوش و برخی از بیماری های خود ایمن از علل بروز این بیماری به حساب می آید.

ناشنوایی

در برخی از سگ­ها به دلیل ضربه، عفونت گوش، افزایش سن، ناسازگاری های دارویی، برخی بیماری ها مثل ديستمپر و شنیدن صداهای بلند ممکن است این حالت بوجود آید. ناشنوایی ممکن است مادرزادی نیز باشد و در یک یا هر دو گوش ایجاد شود. عدم واکنش سریع نسبت به صداهای اطراف از علائم این بیماری به شمار می رود. برخی از کری­ها موقتی بوده و با درمان صحیح دامپزشک برطرف می شود.

جَرَب­های گوش

این جرب­ها انگل های میکروسکوپیک گوش هستند و نتیجه فعالیت آنها خارش شدید و وجود ترشحات قهوه­ای در گوش می باشد. استفاده از داروهای ضد انگل های خارجی در برطرف شدن بیماری مؤثر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج