0

جوجه کشی سنتی و جوجه کشی در منزل

جوجه کشی در منزل1

هر کس راه خودش را برای انجام کاری دنبال می کند اما آنچه ذیلاً توصیه می شود روش روتین کارهای عملی در مورد جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل انکوباسیون و هچ شدن است.اصول انکوباسیون در مزرعه شامل آماده سازی و تست کردن انکوباتور، وارد کردن تخم مرغ ها،برگرداندن منظم آن ها و نوردادن می باشد در ادامه جوجه کشی در منزل و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید رابه طورکامل بیان می کنیم.

آماده سازی و تست کردن انکوباتور

برای جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل انکوباتور را در یک محیط حفاظت شده قرار دهید، همانگونه که قبلا در مورد این مسئله بحث شد و چک کنید که تمام وسایل لازم در اختیار شما است.

در جوجه کشی سنتی این وسایل شامل ترازو، نوردهنده، اسپری ضدمیکربی، ترمومترهای یدکی، رطوبت سنج (HYGROMETER)، کتاب رکورد با جدول، قلمها و مدادها، شما همچنین ممکن است بخواهید که از لاستیک با کیفیت خوب، دستکش جراحی و ماسک بینی مناسب نیز استفاده نمائید. به خاطر آورید که ترمومتر رطوبت سنجی را در خط اطاق آویزان کنید به نحوی که بتوانید کل محیط را چک کنید، که به اهمیت وضعیت های داخل انکوباتور است.

چک کنید که تمام ترمومترها همان قرائت را قبل از شروع به دست می دهند، اطمینان حاصل کنید که ساکت­های الکتریکی کافی برای دوشاخهای همه وسایل برقی در داخل اطاق وجود دارد، هرگاه انکوباتور دارای بادبزن است معمولاً کابل جداگانه ای داشته و دو شاخه خاص خود را دارد، نوردهنده و تغییردهنده رطوبت و وسایلی از این قبیل نیز وجود دارد.

انکوباتور را تمیز و ضدعفونی کنید سپس تمام قسمت ها را جمع و جور نمائید.

اطمینان حاصل نمائید که موانع غلطان یا سایر مکانیسم های برگرداننده به طور صحیح برای آسانی برگرداندن قرار گرفته است.

دستورالعمل کارخانه سازنده را با دقت مورد عمل قرار دهید. دقت کنید که آب زیادی را در اطراف کنترل های برقی به هنگام تمیز کردن آنها، ریخت و پاش نکنید.

منبع آب را پر کنید (دستورالعمل کارخانه سازنده را اجرا کنید)، سپس انکوباتور را بگذارید برای مدت بیست و چهار ساعت کار کند ترجيحاً۴۸ ساعت. این مسئله فرصتی را برای چک کردن این مطلب که ترموستات به طور صحیح کار میکند به دست میدهد و همینطور اطمینان حاصل کنید که شرایط اپتیمم قبل از خوابانیدن تخم ها به دست آمده است. درجه حرارت را در سطوح مختلف چک کنید و وقتی احساس کردید که رضایت دارید که تمام وسایل خوب کار میکنند و همه امکانات لازم فراهم است تخمها را وارد انکوباتور نمائید.

وارد کردن تخمها در انکوباتور

در جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل  هنگامی که انکوباتور از وضعیت صحیح کار می کند، تخمها بایستی از شرایط نگهداری خودشان آورده شده و در طول شب در حرارت اطاق نگهداری شوند. این مسئله این اطمینان را میدهد که تغییر ناگهانی درجه حرارت وقتی انکوباسیون شروع می شود خیلی مؤثر نیست. هرگاه برگردندان تخم ها به طور دستی صورت میگیرد هر تخمی را با علامت X علامتگذاری نمائید به نحوی که تخمها برگردانده شده و آنهائی که برگردانده نشده اند با هم مخلوط نشوند.

هرگاه این تخم ها متعلق به مرغهای با حلقه شماره گذاری شده پا هستند بهتر این است که با شماره مادرشان علامتگذاری شونده در انکوباتورهای کوچک تخم ها معمولاً به طور نرمال روی پهلویشان قرار داده می شوند در انکوباتورهای بزرگ تر معمولاً از بالا قرار داده میشوند یعنی انتهای کور در بالا واقع می شود و در سینی های حمایتی به این شکل قرار می گیرند هرگاه طرف تیزشان در بالا قرار گیرد در این صورت سر جوجه دور از اطاقک جوانی قرار خواهد گرفت (که به طور غیر متغیر در انتهای کور شکل می گیرد) و در این صورت جوجه خواهد مرد. درجائی که تخم ها رو به بالا قرار میگیرند سینی ها به طور اتوماتیک در زاویه ۴۵ درجه یک ور می شوند در ابتدا یک طرف و بعد طرف دیگر.

وقتی تخم ها برای اولین بار وارد انکوباتور می شوند ممکن است درجه حرارت در انکوباتور کمی افت پیدا کند. پایداری در آزمایش روشن کردن ترموستات را مدنظر قرار دهید. هنگامی که تخمها گرم می شوند درجه حرارت انکوباتور تثبیت خواهد شد.

این مسئله توصیه نمی شود که تخم های پرندگان مختلف در همان زمان واحد جوجه کشی شوند چون احتياجات آنها متفاوت است. دلیلی وجود ندارد که چرا تخم های نژادهای مختلف از یک گونه نباید شامل این قضیه شوند. اگرچه تخمها را می توان به طور متفاوت علامتگذاری کرد. یک دسته از تخم ها با ضربدر سیاه یکی با کراس قرمز (ضدبدر قرمز)، برای مثال هنگامی که تخم ها هچ می شوند امکان این مسئله وجود نخواهد داشت که آنها را از هم بازشناخت.

راه حل این است که تخم ها را در ظروف خودشان از هم جدا کنیم مثل وارد کردن مش سیمی، قرار دادن سیتی با جعبه یا حتی کیسه توری، اگرچه این کار را نگارنده توصیه نمی نماید.

جوجه ها از این قرار به طور جداگانه نگهداری می شوند تا بتوان آنها را علامتگذاری و در یک دستگاه مادر قرار داد. یک راه آسان مشخص کردن آنها این است که علامتی را روی سر جوجه ها قرار داد و یا در جائی روی پرهای زینتی علامتگذاری کرد. راه دیگر این است که می توان بال پرنده را تگ گذاری کردیا پنجه پای آنها را گیره زد. بعد از آن حلقه های پلاستیکی پا را می توان وقتی پایشان کمی بزرگتر می شود حلقه گذای نمود.

نکته ای که قبلاً ذکر شد که تخم های همان اندازه و شکل نیز گرایش به تولید هچ های یک شکل تر دارند بایستی در این رابطه مورد توجه واقع شود. تخم های خیلی بزرگ ممكن است قراردادنشان در سینی ها مشکل ایجاد کند.

برگرداندن منظم تخم

در جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل  برگرداندن تخم مهم و در ارتباط با مسائل زیر است:

  • 1- این کار اجازه میدهد که مواد مغذی در تماس با GERMINAL DISC قرار گیرد در مرحله ای که جنین هنوز سیستم خونی برای انتقال مواد مغذی ندارد.
  • ۲- جنین در حال تکامل به غشاء پوسته می چسبد و این در صورتی است که وضعیت تخم به طور منظم تغییر پیدا نکرده باشد.
  • ٣- توان اغشيه داخلی برای ترشح فراورده های زائد تولید شده به وسیله جوجه با برگرداندن غیرکافی محدود شده و سبب به وجود آمدن فرآورده های فرعی سمی می شود که نهایتاً جنین را مسموم می کند.

یک مرغ کرچ تخم های خود را قبل از خواباندن در لانه اش برمی گرداند، انکوباتورهای رومیزی کوچک نیاز به برگرداندن تخم ها با دست دارند. حداقل ۳ بار در روز و به طور ایده آل پنج مرتبه در روز. نمره تک این اطمینان را می دهد که تخم ها همیشه در همان محل در طول دوره طولانی شب نیستند، همیشه به خاطر داشته باشید که دست های خود را قبل از گرفتن و دست زدن به تخمها شستشو دهید به نحوی که امکانات وارد شدن عفونت را کاهشدهید.

بعضی از انکوباتورهای کوچک دارای دسته ای در خارج می باشند که شما را به می داندن کامل دسته تخم ها در یک انکوباسیون قادر می سازد. این هنوز در وضعیتبرگرداندن دستی است اما پیشرفتی در برگرداندن تخم به طور انفرادی است.

کار ایده آل داشتن انکوباتور با امکان برگرداندن اتوماتیک است این مسئله در انکوباتورهای تجارتی بزرگ ایده آل است و حالا در مدل های کوچک نیز در دسترس است.

نور دادن

نور دادن (CANDLING)مندی از آزمایش یک تخم در مقابل نور روشن است به نحوی که بتوان آنچه را که در داخل تخم اتفاق می افتد مشخص نمود. عنوان مذكور یادآور این مطلب است که قدرت نور دادن به طور اصلی و اساسی مورد استفاده قرار گرفته است. این روزها الكتریسیته یا باتری در انکوباتورها به کار گرفته شده است و مدل هائی که با برق و باطری کار می کنند در دسترس می باشند.

مدل های رومیزی نیز که با دست نگهداشته می شوند وجود دارند و یا می توانید از نوردهنده ساخت خودتان استفاده کنید.

در جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل  نور دادن را می توان برای چک کردن این مسئله که هیچگونه ترک موئی یا زرده های دوبل در پروسس انتخاب و سنجش برای انکوباسیون وجود ندارد مورد استفاده قرار داد. در حدود روز ۵ تا ۷ انکوباسیون نور دادن این مسئله را روشن خواهد کرد که جنین به طور صحیح در حال تکامل است یا خیر. اگر در حال تکامل نباشد تخم غیربارور است و به منظور اجتناب از تخریب و امکان آلوده کردن بقیه بایستی از انکوباتور خارج شود.

در حدود یک هفته از تاریخ شروع انکوباسیون جنین را به صورت یک لکه با گلوله با عروق خونی شعاعی در اطراف می توان مشاهده نمود تا یک ماهی ستارهای اندازه اطاقک هوائی نیز نشانگر وضع رطوبت نسبی است همانگونه که قبلا نیز در این مورد توضیح داده شده است. هرگاه خیلی کوچک باشد مقدار رطوبت ظاهر شده خیلی بالا است و رطوبت انکوباتور نیاز به کاهش دارد. هرگاه خیلی بزرگ باشد از دست دادن اضافی رطوبت به وقوع پیوسته و رطوبت نسبی انکوباتور بایستی افزایش پیدا کند. این معیارها شامل تدارک آب بیشتر یا کمتر در سینی هابرحسب نیاز و یا از یک کاهش دهنده رطوبت بایستی استفاده شود.

در جائی که انکوباتورهای متعددی بکار می افتند این مسئله ممکن است مناسب باشد که مقداری از تخم ها را به انکوباتور دیگری منتقل کرد و این در صورتی است که این مسئله اتفاق افتد که میزان متفاوت و میزان صحیحی از رطوبت برای تخم های مورد نظر داشته باشیم. همانگونه که قبلاً ذکر شد وزن کردنهای منظم راه دقیقی از برای چک کردن تکامل اطاقک هوائی است.

تخم های با پوسته روشن و غیررنگی نسبتاً نور دادنشان آسان است. مشاهده شده است که تخم های MARAN و تخم های بلدرچین نور دادنشان مشکل است چون علامتگذاری های پوسته محتویات تخم را تیره و تار و نامفهوم می سازد. در مقیاس کوچک نور دادن ممکن است به سختی زیاد واحدهای بزرگتر نباشد اما هنوز هم خطری از نظر گسترش آلودگی به بقیه تخمها تخم غیربارور وجود داشته باشد که به تدریج در وضعیت های گرمائی فاسد می شود و این ضایعه آلودگی را به وجود می آورد.

جوجه کشی سنتی

 

هچ شدن تخم ها

در حدود ۳ روز قبل از اینکه تخم ها جوجه ها را از پوسته ها خارج سازند. برگرداندن تخم ها بایستی متوقف گردد زیرا به زودی جوجه ها شروع به نک زدن پوسته (PIP)می نمایند. PIPPING شکستن اساسی از طریق منقار جوجه در اطاقک هوائی است جائیکه اولین پر شدن ریه از هوا را خواهد داشت و سپس درهم شکستن پوسته خارجی به وقوع می پیوندد و منقار به خصوص دارای ناحیه تغیریافته ای به اسم دندان تخم است که این کار را آسانتر می کند و در حدود یک روز قبل جوجه خودش را در وضعیت صحیح مانور می دهد بنابراین این مسئله اهمیت دارد که برگرداندن تخم ها را متوقف سازیم چون درغیر این صورت جوجه ضعیف کاملاً ناجور و غير متجانس می شود.

پرورش دهندگان تجارتی سینی ها را تریلی های تخم را از سترها یا انکوباتورها به هچری های جداگانه انتقال می دهند. در این جا رطوبت بالاتری وجود دارد و درجه حرارت کمی پائین تر است. انتقال هم چنین کنترل انیدرید کربنیک را آسان تر می کند و نیز بهداشت را ساده تر می نماید. انکوباتورهای با کابینت کوچک ممکن است سینی جداگانه ای داشته باشند که در آن تخمها را بتوان قبل از PIPPING انتقال داد. بعضی از مدل های رومیزی سینی جداگانه ای برای وارد کردن در داخلشان وجود دارد. هر وسیله ای که به کار می رود نکات برجسته ای به همراه داردکه در ارتباط با کاهش درجه حرارت به مقدار کم است به نحوی که رطوبت افزایش پیدا کند. مقدار آب را در صورت لزوم افزایش دهید.

برای دو روز آخر قبل از هچ شدن صدای جوجه ها را می توان شنید که در داخل پوسته ها جیرجیر می کنند. با یک مرغ کرچ تمایل مثبتی به هچ شدن وجود دارد چون به نوبه خود مرغ کرچ جیرجیر برایشان می کند.

در جوجه کشی سنتی یا جوجه کشی در منزل  اگرچه یک دوره انکوباسیون میانگین برای هر نوع پرنده وجود دارد اما باید توجه داشت که همیشه تعدادی از آنها زود جوجه کشی می شوند و تعدادی هم دیراز تخم خارج می شوند. این مسئله نرمال است و این مسئله اهمیت دارد که انکوباتور را نباید خیلی زود خاموش کرد. این اعتقاد خطا که همه چیز که در حال هچ شدن بوده انجام شده نباید مدنظر قرار گیرد. بگذارید حداقل ۳ روز بیشتر از دوره میانگین رسیدنهای دیر جوجه ها مورد نظر واقع شود. کمک به جوجه ها در خارج شدن از پوسته به هنگامی که می خواهند از پوسته خارج شوند بایستی مورد توجه قرار گیرد.

کشمکش قابل ملاحظه عقاید وجود دارد. بعضی از مردم بر این عقیده اند که هیچ گونه کمکی نباید به جوجه ها بشود. عده ای دیگر اظهار می دارند که بایستی به جوجه ها کمک شود. عقیده نگارنده این است که هرگاه یک جوجه به طور انفرادی به پوسته تخم نک زده امابعد پیشرفت کمی صورت گرفته و یا اصولاً پیشرفتی در خارج شدن در پوسته انجام نشده در چند ساعت بعدی بایستی به او کمک شود. اما این کار بایستی با دقت صورت گیرد. در این حالت بایستی تخم را برداشته و غشاء اطراف سوراخ را آزمایش کرد. هرگاه خشک به نظر آید سپس بایستی یک پارچه فلانل را در آب گرم فرو برد که در آن مقداری سالمساز تخم ریخته شده است و تخم را در آن برای یک لحظه بسته بندی نمود.

آنگاه به آرامی سوراخ را بزرگ تر کرد. این کار را بایستی با تلنگر زدن کمی از پوسته در هر طرف انجام داد و کمی بیشتر غشاء را برید. هرگاه شروع به خون آمدن گرد فوراً این کار را متوقف کنید. و تخم را مجددا در انکوباتور قرار دهید، چون آماده نیست.

هرگاه باز هم چند ساعت بعد پیشرفتی در این مورد حاصل نشد پروسه را تکرار کنید که تا زمان کافی برای پوسته و غشاء که ضعیف شده اند و قادر به توانمند کردن جوجه به خروج از تخم به تنهایی نیستند این کار بایستی ادامه پیدا کند.

خشک شدن جوجه ها

در جوجه کشی سنتی هچر را بدون برهم زدن درحالی که جوجه ها خشک می شوند ترک کنید. پرهای پائینی به هنگام خارج شدن جوجه از تخم کاملاً مرطوب هستند اما به زودی خشک می شوند و کرکها ریخته می شوند. در طول این دوره جوجه ها به طور آشکار نسبت به نوسانهای درجه حرارت حساس هستند و درب هچر بایستی بسته شده باشد.

از این جوجه ها می توانند ۲۴ ساعت قبل از انتقالشان به دستگاه مادر شانسی به آنها بدهیم که غذای خود را پیدا کنند و در اطراف راه بروند، باقیمانده های زرده در شکم بسته می شوند و بایستی اطمینان حاصل شود که جوجه ­ها غذای کافی برای این دوره را دارا می باشند. هرگونه صدمه فیزیکی یا جوجه هائی که عیوب مادرزادی دارند بایستی سريعاً و بر مبنای اصول انسان دوستانه کشته شوند. این مسئله دور از انسانیت است که جوجه های معیوب را زنده نگهداریم به این امید که بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

تمام پوسته های خالی از تخم را بردارید و در یک کیسه پلاستیکی ضخیم برای از بین بردنشان قرار دهید. هچر را عاری از وسایل کنید و سپس آن را کاملاً تمیز و ضدعفونی نمائید به نحوی که برای هچ کردن سری بعدی تخم­های هچ شونده آماده شود.

اطمینان حاصل نمائید که تمام جزئیات هچ شدن رکوردگیری شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج