0

فیزیولوژی قلب و بیماری­های قلب در گربه

بیماری­های قلب در گربه

قلب با حرکات انقباض خود و بازوبسته شدن دریچه ­های قلب، وظیفه جمع­آوری خون کم اکسیژن، دی اکسید کربن و مواد زاید حاصله از فعالیت­های متابولیکی را از اعضاء و اندام­های داخلی بدن و همچنین اندام­های حرکتی توسط سیاهرگ­ها به عهده دارد و با حرکات انقباض بطن راست آن را به ریه­ ها منتقل می­کند، در ریه، بعد از این­که تبادلات گازی انجام گرفت، دادن دی­اکسیدکربن و گرفتن اکسیژنو برگشت به قلب؛ توسط قدرت انقباض بطن چپ از طریق سرخرگ آئورت، اکسیژن، موادغذایی و الکترولیت­ها را به تمام سلول­های بدن رسانده و بدین وسیله اعمال حیاتی بدن را تنظیم می­کند. در این پست بیماری­های قلب در گربه و همچنین عوامل ایجاد کننده ان ها را بررسی می کنیم.

فیزیولوژی قلب و بیماری­های قلب

بیماری­های قلب را به دو دسته تقسیم می­کند:

1-بیماری­های مادرزادی که بیشتر در بچه گربه­ها وجود دارد و تظاهرات و علایم آن بعد  از تولد ظاهر می­شود.

2-بیماری اکتسابی قلب که در حین زندگی گربه به تدریج در اثر اکتساب و  برخورد با اختلالات در سیستم گردش خون و یا اختلال در کار دریچه­های قلب در اثر عوامل عفونی به وجود می­آید، سم ناشی از این عفونت­ها به تدریج که در دریچه­هی قلب رسوب می­کند؛ باعث نارسایی در دریچه­ها شده و به­طور مستقیم در سیستم گردش خون اثر گذاشته و اختلالاتی در خون­رسانی به تمام اعضاء بدن به وجود می­آورند. با معاینه قلب و استفاده از گوشی پزشکی و گوش دادن به صداهای قلب می­توان به تغییرات صدا در قلب که معمولاً در این­گونه موارد باعث تغییر صدای قلب می­شود و معمولاً با صدای سوفل همراه است، پی برد. باید توجه داشت در بیماری­های قلب که صدای طبیعی تغییر کرده و به­صورت صداهای غیرطبیعی تغییراتی در آن­ها  داده شده به­صورت صدای سوفل خود رانشان می­دهد.

بیماری­های قلب را با استفاده از وسایل تشخیصی که از همه ساده­تر و عملی­تر،کاربرد استفاده از یک گوشی طبی یا استتوسکوپ است، می­توان تشخیص داد، در موارد پیشرفته و تشخیص­های دقیق­تر، با به کار بردن تکنیک فوتوکاردیوگرافی، تست تحمل فعالیت قلب (تست ورزشی) اکو کاردیوگرافی، پرتونگاری، آنژیوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی (نوار قلبی) و سی­تی­اسکن امکان­پذیر است.

کاردیومیوپاتی قلب یا تحلیل رفتن عضله قلبی (Cardiomyopathy )

یکی از متداولترین بیماری­های قلب در گربه، تحلیل رفتن عضله قلب بوده، این بیماری در گربه خیلی شایع بوده و در سگ کمتر گزارش شده است. تحلیل رفتن عضله قلب در حقیقت یک نوع آسیب و آزردگی سلول­های عضله قلب بوده که عضله قلب را به تدریج به تحلیل می­برد، در نتیجه کار قلب با اختلال همراه شده و عمل اصلی آن­که همان رساندن خون حاوی اکسیژن است به بافت­ها است دچار اختلال و وقفه می­شود، و در نهایت باعث نارسایی احتقانی قلب می­گردد و زمینه را برای نامنظم شدن ضربان قلب آماده می­سازد،این بیماری معمولاً علایم خاص ندارد که از قبل پیشگویی باشد. معمولاً به­طور ناگهانی و بدون اخطار قبلی ظاهر می­شود، بیشتر درگربههای جوان و در نژادهای خالص موبلند دیده می­شود.

علل ایجاد بیماری کاردیومیوپاتی قلب در گربه عبارتند از:

1-نقص در جذب­ تورین (تورین یک آمینواسید) ضروری برای بدن گربه بوده و کمبود آن باعث این­گونه عوارض قلبی می­شود. امروزه کمبود آن را توانسته­اند از طریق دستی با اضافه کردن به جیره غذایی گربه برطرف کنند. در صورتی­که در رژیم­های غذایی گربه که به­صورت تازه تهیه و طبخ می­گرد د از جگر خام استفاده شود، به­عنوان یک منبع مغذی از این آمینواسید ضروری برای گربه محسوب می­شود.

2-نقص و بروز اشکال در عضلات قلب در اثر گرسنگی برای چند روز متوالی.

3-بیماری ناشی از آلودگی قلب به کرم اختصاصی قلب دیروفیلاریازیس که با قرار گرفتن کرم زنده در قلب ایجاد خواهد شد. وجود کرم قلبی از طریق نیش زدن پشه­ها اتفاق می­افتد و گاهی ممکن است تعداد آن­ها در قلب به قدری زیاد شوند که قلب را دچار مشکل کرده و منجربه مرگ گربه می­شود.

4-اختلال­های متابولیکی و افزایش هورمون­ها به­خصوص اختلال در وضعیت غده تیروئید و پرکاری آن یکی از عوامل مولده در ایجاد کاردیومیوپاتی می­باشد.

5-بروز مشکلات، فاکتورهای ارثی و ژنتیکی و بیماری­های قلب در گربه، در ایجاد این بیماری نقش مهم و اساسی دارد.

نشانها

علائم کاردیومیوپاتی تقریباً شبیه نارسایی­های قلب در گربه بوده، در اوایل و شروع بیماری علایم عبارتند از: مشکلات تنفسی همراه با کوتاه شدن عمق تنفس، سرفه، بی­حالی شدید، کاهش اشتها، عدم تمایل به خوردن غذا، گاهی تهوع و اوغ زدن و در نهایت حالت غش و کما بوده، با پیشرفت بیماری، آبی شدن و کبودی در بافت مخاطی دهان و در حالت پیشرفته، ضعف و بی­حالی و کاهش فعالیت روزانه در حیوان حاکم شده و او را به طرف مرگ سوق می­دهد.

بیماری­های قلب در گربه

تشخیص

یکی از وسایل تشخیصی در بیماری کاردیومیوپاتی گربه، استفاده از نوار قلبی یا الکتروکاردیوگرافی است که با تغییراتی در کمپلکس منحنی QRS  روی می­دهد، علاوه­بر این از نظر وضعیت فشار خون، کاهش خون-رسانی به کلیه و پایین آمدن فشار خون متعاقب اشکالات قلبی، موجب اختلال در کار فیزیولوژیکی کلیه شده و یا کند شدن جریان خون سیاهرگی و افت جریان خون در اندام­های داخلی باعث ایجاد اسیت و جمع شدن آب در محوطه شکمی می­شود. در ریه با احتقان آب در آلوئول­های ریوی روبه­رو خواهیم بود.

استفاده از جیره­های حاوی مقدا کم و جزیی نمک در جیره غذایی بار قلب را کم کرده و به فعالیت انقباض قلب کمک می­کند و از احتمال خطر حملات قلبی می­توان جلوگیری کرد. داروهای خاص که قدرت انقباض قلب را زیاد می­کند، همراه با مصرف داروهایی که دفع آب از بدن را از طریق ادرار افزایش می­دهد، می­توان از بار و سنگینی کار قلب کاست. این­گونه بیماری­ها باید تحت­نظر دکتر دامپزشک متخصص مورد تشخیص و درمان قرار گیرد.

نارسائی احتقائی قلب:

یکی از بیماری­های اکتسابی قلب در گربه، نارسائی احتقانی قلب است، زمانی­که قدرت انقباض قلب ناتوان گردد، یعنی قلب قادر به پمپاژ نبوده و خسته و فرسوده گردد، امکان به جریان انداختن خون در رگ­ها با اشکال روبه­رو خواهد شد، در نتیجه از کیفیت جریان خون در رگ­ها کاسته شده و قلب دچار نارسائی می­گردد.

نارسائی قلب باعث می­گردد، به علت اختلالات گردش خون، مایعات خون در سایر نواحی بدن به غیر از رگ­ها تجمع یابند، در نتیجه، در صورتی­که مایع در ریه­ها تجمع کنند یا عکس­العمل سرفه و اشکال در تنفس روبه­رو خواهیم شد و به آن احتقان ریه گفته می­شود، در صورتی­که مایع در شکم انباشته گردد، آسیت را به وجود می­آورد و با ورم دست­وپا روبرو خواهیم بود، تشخیص همیشه با استفاده از رادیوگرافی، تهیه نوار قلبی و گوش دادن به قفسه صدری توسط یک گوشی پزشکی امکان­پذیر خواهد بود، درمان بیماری با مصرف داروهای اختصاصی قلب به همراه رژیم کم­نمک انجام ­پذیر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج