1

پرستو و کوچ پرستوها(مشخصات ظاهری و زیستگاه)

پرستو و کوچ پرستوها(مشخصات ظاهری و زیستگاه).jpg

پرستو پا چلچله پرنده ای حشره خوار است. تاکنون نزدیک به هشتاد گونه پرستو را شناسایی کرده اند. تقریباً در همه جای زمین پرستو یافت میشود. این پرنده ی کوچک را با ۲۰ سانتی متر قد و بدن کشیده، بال های سیاه زاغی و منقار کوتاه سه گوش به آسانی می توان از دیگر پرندگان شناخت. درادامه به ویژگی های پرستو و کوچ پرستوها و انواع آن ها می پردازیم .

موسم تخم گذاری پرستو

در موسم جفت گیری و تخم گذاری، پرستوی ماده تا ۵ تخم می گذارد، و مدت ۱۵ روز روی تخم ها می خوابد، پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم و سپری شدن ۲۵ روز، جوجه ها برای ترک لانه آماده می شوند. اما چند شب نخست را به آشیانه بر می گردند، و از آن پس برای همیشه لانه را ترک می گویند.

آشیانه پرستو

ساختن آشیانه به کمک هر دو پرستوی نر و ماده صورت می گیرد. لانه از گل و ساقه ی علف های خشک و پر ساخته می شود. به دلیل یکسانی رنگ پرهای پرستو نر و ماده، شناختن آنها از یکدیگر آسان نیست.

فراوان ترین گونه پرستو

پرجمعیت ترین گونه ی پرستو، چلچله ی سینه خاکستری است که در آسیا، اروپا، و آمریکای شمالی زندگی می­کند. این گونه پرستو گاه در یک فصل سه بار تخم می گذارد. جالب اینجاست که وقتی تخم های نوبت اول به جوجه تبدیل شدند، جوجه ها پس از ترک لانه جای دوری نمی روند، بلکه در نزدیکی آشیانه می مانند و در غذا دادن به جوجه های نوبت دوم و سوم به پدر و مادرشان کمک می کنند.

پرستو

کوچ پرستوها

پرستو و کوچ پرستوها گاهی از شمال به جنوب، و گاهی هم از جنوب به شمال مهاجرت می کنند، و در این هجرت هزاران کیلومتر راه را طی می کنند و ده ها هزار شهر و روستا را پشت سر می گذارند. البته عواملی همچون طبیعت، دما، آب و هوا، سرما و گرما در این هجرت سالیانه ی پرندگان نقش مهمی دارد. پرستوها سالانه هفده هزار کیلومتر راه را می پیمایند، و از قاره ای به قارهی دیگر کوچ می کنند؛ و دارای رکورد سرعت در بین دیگر مهاجران هستند. به طوری که چهار هزار کیلومتر را در بیست و چهار ساعت می پیمایند.

حس جهت یابی پرندگان از روی حرکت خورشید به قدری دقیق است که آنها حتی مقدار تغییر وضع ساعت به ساعت خورشید را هم می سنجند.

 

پرستوهای ایران

معمولاً در ایران سه گونه پرستو دیده میشود. پرستوهای دریایی بال سفید، پرستوی سیاه و پرستوی خزر

پرستوی دریایی دمی دوشاخه دارد. مانند چلچله ها، برخی مهاجر فصول بهار و تابستانند و برخی دیگر مهاجر پاییز و زمستان؛ مهاجران تابستانی رفتارهای جالبی دارند. در دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی گراد که تخم مرغ پخته می شود، این پرنده اقدام به تخم گذاری می کند.

پرستوهای بال سفید، قدی در حدود ۲۲ یا ۲۳ سانتی متر دارند. پرستوی سیاه، دو خال سیاه روی کتف هایش دارد ولی روی دم و دم گاه پرستوی سفید، خال سفید دیده می شود. این پرستوها در مناطق مختلف قابل مشاهده­اند.

پرستوی خزری بیش از دو برابر پرستوی دریایی گرمسیری طول دارد. بارزترین شاخصه شناسایی پرستوی خزری، منقار بلند و قرمز رنگ و کاکل مشکی رنگش است که به راحتی موجب شناسایی آن می شود و محدوده پراکنش آن از حاشیه خزر تا تالاب های مختلف شمال و حتی کشور قرقیزستان است.

 

پرندگان مهاجر، گاه هزاران کیلومتر را پرواز می کنند تا سفر فصلی زندگی شان را انجام دهند. بلندترین مسیر مهاجرت زمین را پرستوی قطبی انجام می دهد. این پرنده هر سال مسیر بین قطب ها را در دسته های چندصدتایی طی می کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 18 امتیاز از مجموع: 4.4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بردبار گفت:

    درود و سپاس

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج