37

بوقلمون برنز،بهترین نژاد برای پرورش بوقلمون در ایران

بوقلمون برنز سینه پهن وی 1

بوقلمون برنز ، در ایران بهترین انتخاب برای شروع پرورش و رسیدن به سود سریع و ایده آل است. در این مقاله به بررسی بهترین نژاد بوقلمون و مقایسه ی آن با نژاد های دیگر موجود در بازار می پردازیم.

در این مقاله چکیده  بیش از یک دهه تجربیات شخصی تولید بوقلمون برنز و آشنایی به مشکلات و بازار فروش داخلی و خارجی آن گرد آمده است و حاصل این تجربیات بی هیچ چشم داشتی با خوانندگان به اشتراک گذاشته شده. تنها به امید آنکه تازه واردین این عرصه را در شروع سرمایه گذاری یاری رساند.

در گام نخست، انتخاب بین بوقلمون صنعتی (سفید رنگ، برترین نژاد آن: بیوتی) و بوقلمون محلی (سیاه رنگ ،قرمز رنگ، برترین نژاد آن: بوربون و برنز) و مقایسه کلی خواص هر نوع از این بوقلمون ها، که ذهن پرورش دهندگان را درگیر می کند، می پردازیم. که این دغدغه با توجه به قیمت پایین گوشت بوقلمون صنعتي (به علت آن که قیمت مصوب دارد و همچنین در باور عموم به عنوان گوشت پرورشی و مصنوعی شناخته شده  و به طبع آن خواص کمتری را نیز دارا می باشد)، و انواع دیگر بوقلمون، کاملا به جاست.

با توجه به این موضوع که قیمت گوشت بوقلمون صنعتي در سراسر کشور از قیمت نسبتا ثابتی برخوردار است. و به علت کیفیت پایین گوشت (به دلیل سفید بودن گوشت و وزن گیری بالا در مدت زمان کم) به طور غیر مستقیم و از طریق کشتارگاه ها و با قیمت مصوب عرضه می گردد، لذا حاشیه سود تولیدکننده در این پرورش پرزحمت بسیار کم می شود.

همچنین باید بدانید که برای پرورش بوقلمون صنعتی (بیوتی یا سفید) نیاز به سالن های صنعتی و مراقبت بسیار زیاد (دقیقا همانند پرورش مرغ گوشتی در مرغداری ها) می باشد. پس قاعدتا مقاومت آنها در مقابل بیماری ها بسیار کمتر بوده و همین امر باعث ایجاد مشکلات فراوان برای تازه کارها و تلفات سنگین و به طبع آن خسارات مالی سنگین و از دست رفتن سرمایه خواهد شد. اما در مورد بوقلمون های رنگی که بهترین نژاد و رایج ترین آنها، نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز، اول بوقلمون بوربون و در رتبه بعد از آن بوقلمون برنز می باشد. (در مقالات دیگر علت برتری نژاد برنز نسبت به سایر نژادها به تفصیل بررسی می گردد.)

گونه های مختلفی از بوقلمون برنز در ایران موجود می باشد (برنز ترک، برنز آمریکایی، برنز انگلیسی، برنز سینه پهن وی یک و برنز فرانسوی) که در ادامه به طور کامل مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرند.

بوقلمون بوربون یا برنز؟

با توجه به توصیحاتی که داده شد مشخص شد که در بین بوقلمون ها بهترین نژاد بوربون و برنز می باشد. یه طور کلی به علت فراوانی و مصرف داخلی بوقلمون،بوقلمون برنز بهترین نژاد برای پرورش در ایران می باشد. اما طی یکی دو سال گذشته همانطور که در این مقاله و مقاله های دیگر توضیح داده شد، با توجه به بالا رفتن نرخ نهاده ها (خوراک مصرفی)، قیمت تمام شده هر کیلو بوقلمون با توجه به مصرف بالای دان این پرنده چندین برابر شده و از طرف دیگر، متاسفانه به علت مشکلات اقتصادی قدرت خرید مردم پایین آمده، پس طبیعتا استقبال از خرید برنز با قیمت بالا بسیار کاهش یافته است. و همانطور که همه تولیدکنندگان خرد و کلان بوقلمون برنز در سالهای اخیر شاهد آن بوده اند، استقبال کم از خرید این گونه بوقلمون سبب شده که تولید کننده در اغلب مواقع برای فروش محصول خود بازار مناسبی نیافته و حاصل ماه ها زحمت خود را با زیان مالی یا سود بسیار ناچیز به فروش رساند. در مقاله  مربوط به بررسی بوقلمون بوربون خواص و ویژگی های  این گونه به تفصیل شرح داده شده است.

لذا با توجه به توضیحاتی که داده شد فعلا پرورش بوقلمون برنز صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد بلکه حتی در اغلب موارد هم موجب ضرر و زیان تولید کننده می گردد. در حال حاضر پرورش بوقلمون بوربون رد از حاشیه سود بالاتری برخوردار است و بازار بسیار قابل توجه تری را دارا می باشد.(مقاله مربوط به علت پرسود بودن بوقلمون بوربون)

حاشیه ی سود در پرورش بوقلمون برنز:

طبق تعریف ویکی پدیا، حاشیه سود، (به انگلیسی: Profit margin) نسبتی است، که به‌وسیله آن، سودآوری هر دلار (یا هر ریال) از فروش را، محاسبه می‌کنند؛ به این ترتیب که مقدار سود پس از کسر مالیات را بر فروش خالص تقسیم می‌کنند. یا به عبارت دیگر، میزان سود خالص یک شرکت، اولین معیاری است که بیشتر سرمایه‌گذاران در رابطه با سوددهی شرکت، مدنظر قرار می‌دهند.

قطعا یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها، کیفیت گوشت این نژاد است. گوشت این گونه بوقلمون از کیفیت بالایی، نسبت به سایر گونه ها (به غیر از نژاد بوربون) برخوردار است. در واقع طعم و بافت گوشت این بوقلمون را میتوان با گوشت بره مقایسه نمود. و طبعا دلیل آن اینست که بیش از نصف گوشت این بوقلمون، قرمز و بقیه گوشت آن سفید می باشد. این کیفیت قابل قبول گوشت باعث می شود که برای فروش نیاز به عرضه به کشتارگاه نبوده و خود تولیدکننده بدون واسطه و بصورت مستقیم تولیدات خود را به بازار مصرف ارائه دهد. همچنین قیمت محصول را بازار مصرف و رابطه عرضه و تقاضا تعیین می نماید و قیمت مصوب را شامل نمی شود. طبیعیست که همین عرضه مستقیم به بازار و کیفیت بالای گوشت و اقبال مشتریان از این محصول باعث شود قیمت کشش بیشتری داشته و تا حدود دو برابر قیمت گوشت بوقلمون های بیوتی (سفید) قابل فروش باشد.

نکته بسیار مهم و قابل تعمل دیگر در زمینه قیمت گذاری و بازار عرضه برنز آنست که در کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق مردم اقبال بسیار زیادی به مصرف گوشت بوقلمون داشته و این گوشت سهم بزرگی در سفره ی آنها دارد. و با توجه به کمبود زیر ساخت های مناسب تولید (از جمله کمبود برق و انرژی) و در نتیجه آن عدم وجود تولید در کشور عراق، با پرورش گونه با کیفیت و در نظر گرفتن زمان مناسب عرضه، میتوان سهم خوبی در فروش به آنجا داشت. این امر ضمن ایجاد ورود ارز به کشور، با وجود تفاوت میان قیمت ارز با ریال میتواند درآمد بیشتری را برای تولیدکننده داشته باشد. شاید تنها در نظر گرفتن همین نکته بتواند انتخاب و پرورش این گونه بوقلمون (برنز) را برای پرورش دهندگان جذاب نماید.

البته این مورد تنها مورد جذاب پرورش بوقلمون برنز نیست. از دیگر خصوصیاتی که باعث برتری گونه برنز بوقلمون نسبت به سایر گونه هاست، تعداد تخم گذاری بالا و استفاده از بوقلمون ها به عنوان گله مولد و به طبع جوجه کشی از آنها نیز می باشد. همچنین مقاومت بسیار بالای برنز در برابر بیماری ها و شرایط آسانتر پرورش نسبت به بوقلمون بیوتی، بسیاری از پرورش دهندگان را به سمت گونه برنز بوقلمون سوق داده است. (برای درک بهتر تفاوت پرورش بوقلمون برنز و بیوتی میتوان به شرایط مختلف و متفاوت مرغ محلی و مرغ های صنعتی اشاره کرد.)

خلاصه مطلب اینکه اگر بدنبال تحقیق و مقایسه نژادهای مختلف بوقلمون برای پرورش و سرمایه گذاری هستید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه بوده و همچنین مقاله بوقلمون بوربون را نیز مطالعه فرمایید.

البته که بوقلمون برنز خود گونه های مختلفی را شامل می شود که در ادامه به معرفی این نژادها و تفاوت هایشان به تفصیل خواهیم پرداخت.

بوقلمون برنز سینه پهن وی 1خواص بوقلمون

معرفی نژادهای بوقلمون برنز موجود در ایران :

نژادهای مختلف بوقلمون برنز:

  1. برنز ترکیه
  2. برنز آمریکایی
  3. برنز انگلیسی
  4. برنز سینه پهن وی یک
  5. برنز فرانسوی

در ادامه خصوصیات هر نژاد را عنوان کرده و در مطالب بعدی مقایسه بین نژادها را هم خواهیم داشت.

1-برنز ترکیه :

بوقلمون هایی با پاهای کوتاه و مشکی رنگ که جثه ریز و شاه پرهایی به رنگ قهوه ای تیره دارند.

  • وزن ماده ها حدود سه الی چهار کیلوگرم و نرها شش الی هفت کیلوگرم
  • تخم گذاری سی الی چهل عدد در سال و جفت گیری بصورت طبیعی
  • ناخالصی در جوجه ها مشهود می باشد (*منظور از ناخالصی این است که جوجه های تولیدی آنها رنگی غیر از رنگ برنز نیز دارند.)
  • زمان بلوغ و شروع تخم گذاری: هفت و نیم ماهگی
  • میانگین خوراک: ۱۳۰ الی ۱۴۰ گرم در روز
  • کیفیت گوشت بالا و دارای گوشت قرمز می باشند.
2-برنز آمریکایی :

بوقلمون هایی با پاهای کوتاه و بلند و درصد ناخالصی بالا که به علت پرورش ناصحیح و طولانی و عواملی از جمله همخونی و مخلوط شدن با نژادهای محلی از خلوص اولیه فاصله گرفته و در بازار ایران به عنوان برنز آمریکایی رایج شده اند.

  • وزن ماده ها حدود چهار الی پنج کیلوگرم و نرها هفت الی هشت کیلوگرم
  • تخم گذاری پنجاه الی شصت عدد در سال و جفت گیری بصورت طبیعی
  • ناخالصی در جوجه های تولید شده بسیار مشهود است
  •  زمان بلوغ و شروع تخم گذاری: هفت ماهگی
  • میانگین خوراک: بطور متوسط ۱۵۰ الی ۱۶۰ گرم در روز
  • کیفیت گوشت خوب و دارای گوشت قرمز می باشند.
3-برنز انگلیسی :

  پاکوتاه و سینه پهن و دارای سینه گوشتی ، رنگ غالب برنز کدر و هنگام راه رفتن لنگر می زنند

  • وزن ماده ها حدود پنج الی شش کیلوگرم و نرها هشت الی نه کیلوگرم
  • تخم گذاری هفتاد الی هشتاد عدد در سال و جفت گیری بصورت طبیعی
  • ناخالصی در جوجه های تولید شده بسیار کم
  • زمان بلوغ و شروع به تخم گذاری: هفت ماهگی
  • میانگین خوراک: ۱۶۰ الی ۱۸۰ گرم در روز
  • کیفیت گوشت بالا و دارای گوشت قرمز می باشند.
4-بوقلمون برنز سینه پهن وی یک :

بوقلمونی دارای بال‌های براق برنزی و دمی بلند، تیره و بادبزنی شکل است. این بوقلمون دارای پرهای طلایی، بنفش، مسی و سبز با خاصیت رنگین تابی هستند. هر بوقلمون برنز سینه پهن به طور متوسط ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پر در سطح بدن خود دارد.

  • وزن ماده ها حدود نه الی یازده کیلوگرم و نرها دوازده الی هفده کیلوگرم
  • تخم گذاری ۱۰۰ الی ۱۴۰ عدد در سال و جفت گیری بصورت طبیعی
  • تمامی جوجه های تولید شده برنز و صدرصد خالص
  • میانگین خوراک: ۱۹۰ الی ۲۱۰ گرم در روز
  • زمان بلوغ و شروع دوره تخم گذاری: پنج و نیم ماهگی
  • کیفیت گوشت بالا و دارای گوشت قرمز می باشند.
5-برنز فرانسوی :

بوقلمونی دارای رنگی تیره و جثه بسیار بزرگ و تو پر می باشد. رنگ پرها تیره و در بخش سر شاه پرها سفید میباشد.

  • وزن ماده ها حدود هشت الی دوازده کیلوگرم و نر ها پانزده الی بیست و دو کیلوگرم
  • تخم گذاری 50 الی 70 عدد در سال و جفت گیری بصورت لقاح مصنوعی
  • حدود ده درصد جوجه های تولید شده ناخالصی دارند
  • میانگین خوراک: ۴۰۰ الی ۴۵۰ گرم در روز
  • زمان بلوغ و شروع به تخم گذاری: پنج و نیم ماهگی
  • کیفیت گوشت پایین و شبیه گوشت بوقلمون بیوتی می باشند.

متاسفانه با توجه به هزینه هر لقاح مصنوعی که بین 2000 الی 3000 تومان* می باشد و هزینه بالای خوراک، پرورش این نژاد توصیه نمی شود. (*این قیمت، متوسط قیمت در سال 97 می باشد.)

جدول مختصر مقایسه نژادهای مختلف بوقلمون برنز در ایران :

برنز فرانسوی V1برنز سینه پهن برنز انگلیسی نژاد
ماده: 8 الی 12

نر: 15الی 22

ماده: 6 الی 9

نر: 12 الی 17

ماده: 5 الی 6

نر: 8 الی 9

وزن گیری

(کیلوگرم)

50 الی 70عدد 100 الی 140عدد 70 الی 90 عدد تعداد تخم در سال
 

5.5

 

5.5

 

7

مدت زمان رسیدن       به بلوغ(ماه)
 

80%الی90%

 

 

100%

 

 

80%الی90%

 

درصد خلوص جوجه های تولید شده*

 

 

400الی 450

 

 

190الی 210

 

 

160الی180

 

میانگین خوراک مصرفی(گرم در روز)

 

 

ضعیف_گوشت

سفید

 

عالی_بیشتر گوشت قرمز

 

 

عالی_بیشتر گوشت قرمز

 

کیفیت گوشت

 

 

 

مصرف ندارد

 

 

 

مصرف دارد

 

 

 

مصرف دارد

 

مصرف در بازار خارجی(صادرات به عراق)

 

 

متوسط

 

بالا

 

بالا

مقاومت در برابر بیماری

 

 

 

لقاح مصنوعی

 

 

طبیعی

 

 

 

طبیعی

 

 

نحوه جفت گیری

 

بهترین نژاد بوقلمون

راهنمای جدول:

تمامی اعداد و ارقام فوق در شرایط پرورش خوب از نظر نوع جیره، مقدار گرم مصرفی ، دارو های کمکی داخل آبی، کیفیت مواد داخل جیره، تهویه و دمای سالن، شدت نور سالن، واکسیناسون به موقع و …… در نظر گرفته شده است. بدیهی است با رعایت نکردن هر یک از عوامل گفته شده و دوری از شرایط استاندارد تولید، حداقل بیست الی سی درصد ارقام این جدول متفاوت خواهد شد.

 *منظور از درصد خلوص جوجه های تولید شده، این است که چند درصد جوجه های تولیدی رنگی و چند درصد برنز خالص می باشند.

بوقلمون برنز بهترین نژاد بوقلمون

بهترین نژاد بوقلمون، خواص بوقلمون

نتیجه گیری :

به طور کلی با مقایسه نژادهای موجود در ایران و بررسی خصوصیات و خواص هر یک از آنها و با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها که در ذکر شد، نتیجه گیری می شود بهترین نژادها از لحاظ سود آوری به ترتیب:

  1. بوقلمون بوربون رد
  2. بوقلمون برنز سینه پهن وی یک
  3. بوقلمون اصیل انگلیسی
  4. بوقلمون برنز فرانسوی
  5. بوقلمون برنز آمریکایی
  6. بوقلمون برنز ترکیه

می باشند.

دریک دهه اخیر بهترین نژاد برای پرورش بوقلمون در ایران همانطور که ذکر شد بوقلمون برنز بوده است اما همانطور که توضیح داده شد به علت بالارفتن نرخ نهاده (خوراک) و بالارفتن نرخ ارز، بوقلمون بوربون رد دارای سودآوری بیشتری ست. لذا میتوان از مصرف کننده بودن کشورهای همسایه و اختلاف قیمت ارز استفاده نمود و تا زمان به ثبات رسیدن نرخ نهاده ها به پرورش بوقلمون بوربون روی آورد. همچنین در حالت کلی خواص و کیفیت گوشت بوقلمون بوربون بسیار بالاتر از برنز می باشد.

(مقاله مربوط به علت سود آوری بیشتر بوقلمون بوربون نسبت به برنز)


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 88 امتیاز از مجموع: 4.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رضا صابری گفت:

    ممنون بابت مقایسه دقیق و کامل؛موفق باشید.

  2. ابراهیم زاده گفت:

    چطور میتونم نژاد سینه پهن اصیل رو تهیه کنم؟

    1. علیرضا نیازی گفت:

      در بخش ارتباط با ما درخواست خود را وارد کنید و یا با شماره موجود تماس بگیرد

      1. محمد گفت:

        سلام سينه پهن وي يک بالغش چنده و اينکه موجود دارين؟

        1. جلال گفت:

          سلام گوشت کدام بوقلمون خوشمزه تره بالاخره ؟

          1. با سلام،به ترتیب:بوربون،برنز،بیوتی

          2. سلام اول بوربون بعد برنز

  3. سعید تبریزی گفت:

    مقایسه مختصر ولی کاملی بود،فقط اگر امکان داره مقایسه نژاد برنز سینه پهن با فرانسه رو بزارین
    ممنون

    1. علیرضا نیازی گفت:

      به زودی مقایسه موردی نژادها را قرار می دهیم.

  4. اشکان کرمی گفت:

    واقعا توضیحات مختصر و مفید ارائه شده ممنون از مزرعه پرقدرت نیازی

  5. وحید الماسی گفت:

    سلام ممنون از اینکه اطلاعات خودتون رو به این روش در اختیار همگان قرار دادید. سپاسگذارم

  6. رضا گفت:

    ممنون آقای نیازی بسیار عالی

  7. محسن همدانی گفت:

    ممنون بابت اطلاعات مفید؛لطفا درباره نحوه پرورش بوقلمون مولد مطلب بزلرین.با تشکر مشتری همیشگی شما همدانی

  8. محمدی گفت:

    ممنون جناب نیازی،مثل همیشه اطلاعات مفید و عالی دارین.موفق هستین موفق تر باشید

  9. ژاله گفت:

    با سلام،مطلب آموزنده ای بود،متشکر،آیا نژادهایی که معرفی کردین همه در ایران وجود دارند؟

  10. amir گفت:

    اطلاعات کامل و جامعی هستش،بهترین سایت پرورش بوقلمون هستین واقعا خسته نباشید

  11. reza naseri گفت:

    لطف کنین معرفی نژاد بوربون هم بزارین،ممنوت

  12. ملکی گفت:

    با سلام،من جوجه نژاد انگلیسی و یا سینه پهن میخام

    1. علیرضا نیازی گفت:

      با سلام
      لطفا با مسول فروش تماس بگیرید.

  13. وحید حسینی گفت:

    بسیار عالی مطلب کاربردی و دقیقی بود

  14. شهرام منصورزاده گفت:

    بسیار عالی
    مرسی بابت اطلاعات کامل اقای نیازی

  15. زنگنه گفت:

    بهترین مطلبی بود که درباره نژادها خواندم مرسسسسی

  16. محمدزاده گفت:

    من نژاد سینه پهن رو گرفتم واقعا رشدش نسبت به مصرف دانش عالیه

  17. آزادي گفت:

    آقا امان از دلال ها، سال پيش من گله رو به اسم برنز خريداري كردم ولي متاسفانه كلاه گشادي سرم گذاشتن. بعدا فهميدم خودشون جوجه هاي مشكي رو جدا كردن و به اسم برنز فروختن ولي گله قاطي داره!

  18. نقيبي گفت:

    سلام
    ممنون از سايت خيلي خوب و مطالب پربارتان

  19. قانعي گفت:

    ممنون از مزرعه پرورش بوقلمون نيازي كه همچين مقاله ي خوبي رو در خصوص مقايسه ي نژادهاي مختلف بوقلمون گذاشته. واقعا براي خريدار بي اطلاع خيلي ريسك انتخاب بالاس.بازم ممنونم.

  20. رضاوندي گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب خوب سايت و جوابگويي شما با تلفن.

  21. سیدی گفت:

    بسیار عالی بود .توضیحات جامع و مبسوطی دادید .

  22. مصطفی گفت:

    سلام بوقلمون بوربون خوبه یا برنز بالاخره؟

    1. سلام در این بازار و بحث صادرات به عراق،قطعا بوربون

  23. مهسا گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود تشکر

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج