0

جغد و خفاش (شکل ظاهری و زیستگاه)

جغد از راسته بوفیان است. نوکی کوچک و ظریف دارد. دور دهانش پرهای زبری شبیه مو بوده ولی مو نیست. پاهایش کوچک و پنجه هایش ضعیف و بی طاقت است. پر و بال او صاف است و خیلی آرام پرواز می کند. رنگش کرم قهوه ای و در نوکش شکافی دیده می شود. سر و چشمانش بزرگ است. شب ها پرواز می کند. در پرهای دور چشمش دوائر نامنظمی است و همان پرها شاخک های گوش او را تشکیل می دهد. در دنیا ۳۰ نوع از این پرنده وجود دارد که یک نوع معروف آن براشیوت در همه جا یافت می شود. درادامه به معرفی جغد و خفاش و انواع آن ها می پردازیم.

معرفی جغد

جغد نام پرنده ای شکاری است که قدرت شنوایی و بینایی بسیار بالایی دارد. جغد شکلان اغلب شبیه جغد هستند؛ جغدها گروه بزرگی از این راسته را تشکیل می دهند. این پرندگان دارای صورتی مسطح و چشمانی درشت می باشند. پرهای بسیار نرم و پر پشت دارند. پرواز آنها بدون صدا انجام می­شود.

این پرندگان گردن کوتاهی دارند. گوشهای راسته بوفیان از پرهایی که تغییر شکل یافته است پوشیده شده است و نسبت به گوش سایر پرندگان بزرگتر است. از موش ها تغذیه می کنند.

جغد جنگلی نوعی از این پرنده و رنگش زرد حنائی است. انواع قهوه ای هم دارد که سینه آنها به رنگ روشن تری با خال های سیاه است. طول بدن این نوع بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است که هنگام باز کردن بال ها به یک متر می رسد. این گونه در اروپا و شمال آسیا فراوان است. در آمریکا انواع دیگری شبیه به آن وجود دارد. در شکاف­های تنه درختان و آشیانه های متروک زاغان لانه می گذارد و تنها شب از لانه اش برای شکار بیرون می آید.

جغد طویله ای

این جغد یکی از رایج ترین پرندگان جهان است؛ که به دلیل شبازی بودن خیلی در معرض دید نیست. برخلاف جغدهای دیگر، جغد طویلهای دارای صورتی به شکل قالب می باشد و به دور هر کدام از چشم هایش، حلقه ای کشیده شده است. با پرواز در ارتفاعی روی زمین شکار می کنند.

تغذیه

غذای این پرندگان از موش های کور و جوندگان مضر است که اغلب به مزارع خسارات فراوانی وارد می آورند. پرندگان بزرگتر این گروه، از خرگوش ها و سنجاب ها تغذیه می کنند. زمانی نیز از حشرات تغذیه می کنند. اگر این گروه از پرندگان نباشند موش ها و جوندگان مضر، مصیبت بزرگی برای مزارع و جنگل ها به وجود می آورند. روش تغذیه این پرندگان جالب و بی شباهت به سایر پرندگان شکاری است.

این پرندگان شکار خود را تکه تکه نمی کنند، بلکه آن را اگر کوچک باشد با پوست، پر و پشم فرو می برند. اگر بزرگ باشد ابتدا سر و سپس سایر اندام های آنها را می خورند؛ اگر شکار خیلی بزرگ باشد ممکن است آن را قطعه قطعه کنند. مواد غیر قابل گوارش را به صورت توده های فشرده و سفت از گلو خارج می نمایند.

تخم گذاری

تخم ها روی زمین بدون هیچ گونه پوششی گذاشته می شوند. تخم ها تقریباً گرد یا کمی تخم مرغی شکل است. تعداد تخم ها ۳ الي ۴ عدد است. اگر غذای آنها فراوان باشد به ۱۲ عدد نیز می رسد.

این پرندگان با پیرامون خود سازش دارند و در زمستان جوجه دار می شوند؛ این امر زمانی خواهد بود که بچه موش های صحرایی فراوان باشند. جوجه ها کور و بسیار پر خورند، بدن شان از کرک های ریزی پوشیده شده است، برای پر در آوردن باید زمان زیادی بگذرد.

اغلب این پرندگان نر و ماده با هم از جوجه ها نگهداری کرده و در مقابل دل من جسورانه از جوجه ها دفاع می­کنند.

جغد و خفاش

خفاش

خفاش ها معمولاً پستانداران کوچکی هستند که پرواز می کنند. اندام های حرکتی پیشین و بندهای دوم تا پنجم آنها بسیار رشد کرده است؛ یک غشای پوستی نازک برای پرواز به آنها متصل است که این غشا، اندام های حرکتی پشتی و در بعضی دم را نیز در بر می گیرد. فقط بند اول و نیز در خفاش های میوه خوار بند دوم از اندام های حرکتی پیشین دارای چنگال است. پاهای پشتی کوچک و دارای چنگال های خمیده و نوک تیز می باشد. اغلب در شب و عصرها فعالیت دارند و قادر به پرواز حقیقی هستند. در ذیل به خصوصیات دو نوع از خفاش ها اشاره خواهد شد.

خفاش های میوه خوار

این جانوران را گاهی روباه پرنده می نامند. در آفریقا و آسیای جنوبی تا استراليا اغلب به صورت گله های بزرگ، روزها روی شاخه های درخت ها در حالی که سر آنها به سوی پایین است و بال ها مانند ردا پیرامون بدن آنها را پوشانیده است به خواب می روند. از میوه ها تغذیه می کنند و گاهی به باغ های میوه آسیب می رسانند.

خفاش های ریزه خوار

از حشرات تغذیه می کنند. روزها به وسیله چنگال های پشتی در حالی که سر آنها به سوی پایین است آویزان می شوند. در شکاف های صخره ها یا درخت ها یا در داخل غارها و ساختمان ها به سر می برند. بعضی ها از لاشه جانوران تغذیه می کنند، عده ای از آنها تنها زندگی می کنند و شب ها مستقلاً تغذیه می کنند. در فضای آزاد یا در بین درخت ها از حشرات در حال پرواز تغذیه می کنند.

خفاش قهوه ای و خفاش بدون دم به صورت گروهی زندگی می کنند. خفاش خون خوار در مناطق گرم سیری آمریکا زندگی می کند. با دندان های نیش خود که بزرگ است رگِ گردن اسب و گاهی رگِ گردن انسان را سوراخ کرده و از خون جاری شده تغذیه می کند. این جانور باعث نوعی هاری شده و همچنین یک نوع بیماری اسب را منتقل می نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.8]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج