0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری های استرپتوکوکوس­

باکتری های استرپتوکوکوس­

باکتری های استرپتوکوکوس­ گروه (A) یک بیماری زای مهم انسانی است که رنج وسیعی از بیماری ها را ایجاد می­کند. فارنژیت (گلو درد استرپتوکوکی) و پیودرم رایج ترین حالات بالینی می باشد و در افراد دیده می شوند. فارنژیت استرپتوکوکی در بچه ها بسیار رایج است و در 5/0- 14/0 % از موارد قبل از سن یک سالگی ایجاد می شود و غیر رایج نیست. استرپتوکوکوس­های گروه (A) هم چنین عامل ۴ تا ۱۰ درصد از موارد فارنژیت در انسان­های بالغ است. عفونت های شدید مهاجم (وجود باکتری در خون، پنومونی، نکروز، سندرم شوک توکیسک) ممکن است ایجاد شود و حدود ۹۱۰۰ مورد و ۱۳۵۰ مورد مرگ ناشی از عفونت مهاجم استرپتوکوکوس­های گروه (A) در هر سال در ایالات متحده تخمین زده شده است. در ادامه در مورد این باکتری که قابل انتقال بین انسان و حیوان است نکات مهمی را ذکر می کنیم.

استرپتوکوکوس­های گروه ( GAS) (A )

پیشنهاد شده است که حیوانات خانگی می توانند مخازن عفونت در مراکز نگهداری باشند اما اطلاعات در مورد آن کم است. پژوهش های گذشته نشان می­دهد کلونیزاسیون استرپتوکوکوس­های گروه (A) در حیوانات خانگی وجود دارد اما در مورد آن تردید است زیرا روش های مورد استفاده نمی توانند سایر استرپ­ها را از استرپتوکوکوس­های گروه (A) تفریق کنند. روش­های گذشته قادر به تفکیک استرپتوکوک­های C و G از A نبود. گروه­های C و G در سگ­ها و گربه ها کومنسال هستند. علاوه بر این پژوهش­های همه گیر شناسی هیچ ارتباطی بین حضور حیوانات خانگی در مراکز نگهداری و عفونت های مجدد استرپتوکوکی در انسان ها را نشان نمی دهد.

اگرچه نقش حیوانات خانگی در انتقال استرپتوکوکوس­های گروه (A) مشخص شده است. به احتمال زیاد حیوانات خانگی منابع عفونت در مراکز نگهداری به ویژه در زمان عفونت های استرپتوکوکوس­های گروه (A)  می باشد. هرچند اطلاعات کمی مبنی بر نقش حیوانات خانگی در انتقال بیماری وجود دارد. یک مطالعه سوئدی جداسازی استرپتوکوکوس­های گروه (A) از ترشحات چشمی را نشان داده اما در سوآب حلق دیده نشده است. هیچ تفاوتی در نسبت عفونت­های مراجعه در خانواده هایی با حیوانات خانگی یا بدون آنها گزارش نگردیده است و هیچ شواهدی در مورد انتقال مستقیم نیست. در حال حاضر اطلاعات کمی مبنی بر این که حیوانات خانگی منبع عفونت انسان هستند وجود دارد. بررسی حیوانات خانگی برای کلونیزاسیون باکتری در پاسخ به عفونت های انسانی در مراکز نگهداری توصیه نشده است. یکی از مواردی که در تمام اعضای مراکز نگهداری بررسی می شوند وجود عفونت راجعه می باشد. روش های آزمایش بهینه مشخص نیست. مهم است که آزمایشگاه­های تشخیصی از دلایل انجام آزمون آگاه باشد و تشخیص مناسبی از استرپتوکوکوس­های گروه (A) را ارائه دهند. هیچ اطلاعی در مورد درمان حیوانات خانگی کلونیزه وجود ندارد. به دلیل پایین بودن نرخ کلونیزاسیون به نظر می رسد که کلونیزاسیون کوتاه مدت است و به طور طبیعی حذف می شود. درمان آنتی بیوتیکی ممکن است لازم نباشد و توجه به رعایت بهداشت وابسته به تماس حیوانات خانگی ضروریست.

استرپتوکوکوس ایکویی تحت گونه ایکویی

باکتری می­باشد که بسیار مربوط به استرپتوکوکوس ایکویی استرپتوکوک­های گروه L است که با بیماری استرانگل اسب در ارتباط است. استرپتوکوکوس ایکویی میزبان طبیعی هستند در اسب­ها اندمیک می باشد. مهم ترین وجه تشخیص استرپتوکوکوس ایکویی تفریق آن از استرپتوکوکوس ایکویی تحت گونه زواپیدمیکوس می باشد. استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس بسیار رایج است اگر چه در حال حاضر نادر است و به عنوان عامل بیماری در سگ­ها می باشد. برخی از موارد تشخیص عفونت استرپتوکوکوس ایکویی در سگ ها می توان استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس تشخیص داده شود. برخی از تشخیص­ها مربوط به استرپتوکوکوس ایکویی در سگ­ها بعدها جزء استرپتوکوکوس زو اپی­دمیکوس شناخته شد. عفونت حقیقی استرپتوکوکوس ایکویی در سگ­ها به نظر نادر می باشد. تنها یک گزارش از لنفادنوپاتی در سگ­ها که در کنار اسب ها در مزرعه زندگی می کنند دیده شده است.. در انسان استرپتوکوکوس ایکویی حداقل پراکندگی را دارد عفونت انسان­ها چندان مشخص نیست احتمال انتقال استرپتوکوکوس ایکویی از اسب های آلوده به صاحبان آنها هنوز چندان مشخص نیست.

بیماری زای مجاری تنفسی

استرپتوکوکوس ایکویی تحت گونه زو اپیدمیکوس

بسیار رایج می باشد جز استرپتوکوک­های گروه L است و بیماری زای فرصت طلب در اسب سانان بوده و در جمعیت اسب­ها اندمیک است. ارگانیسم به ندرت در سگ­ها یافت می شود اما باعث بیماری تنفسی انفرادی می گردد. بسیاری از گزارش ها در سگ­ها مربوط به سگ­های لانه زی می­باشد و کلونی­های تحقیقاتی و مراکز نگه داری که نشان دهنده ی خطر بالای انتقال می باشد. یک بیماری زای مجاری تنفسی است جداسازی استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس از مراکز نگهداری حیوانات نادر است. عفونت بالینی می تواند مربوط به بیماری مجاری فوقانی تا پنومونی تنفس خونریزی دهنده کشنده باشد. استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس یک بیماری­زا نادر انسانی است که بیشتر باعث پنومونی و گلومرولونفریت می گردد اما سایر عفونت ها مانند مننژیت و آرتریت هم ایجاد می کند. شیر و پنیر آلوده می توانند منبع عفونت انسان باشند اگرچه انتقال انسان – اسب نیز گزارش شده است. در کل احتمال بیماری مشترک بودن استرپتوکوکوس زواپیدمیکوس در حیوانات خانگی اندک است. تنها یک گزارش در مورد انتقال استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس بین حیوانات خانگی و انسان وجود دارد که شامل سگی با بیماری مجاری تنفسی و صاحب آن می باشد که باعث گسترش عفونت به همراه تب، سردرد، درد عضلانی و سفتی گردن و قفسه ی سینه می شود. سگ خانگی سالم هم می تواند توسط استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوس کلونیزه شود و منبع عفونت انسان یا سگ سانان باشد. در حال حاضر هیچ استرپتوکوکوس زو اپیدمیکوسی از اسب جدا نشده است. در یک بررسی مشخص شده که این ارگانیسم در اسب­ها اندمیک می­باشد و تعداد کمی از انسان­ها را آلوده کرده و در هر حال خطر ابتلا در اثر تماس پایین می­باشد. در یک گزارش دلیل احتمال عفونت بیماری مشترک از راه سگ ها استفاده از عینک و ماسک صورت در زمان تماس با حیوانات دارای بیماری ریوی و ترشحات آنها توصیه می شود. باید توجه خاصی به بهداشت فردی شود و این در بسیاری موارد کافی می باشد. مراقبت های لازم برای کاهش خطر ابتلا در زمان تماس نزدیک با ترشحات تنفسی و ریز قطره ها باید انجام پذیرد و در صورت امکان از ماسک و محافظ چشم استفاده شود به ویژه در زمانی که جانور در حال سرفه به صورت مستقیم به سمت صورت فرد می باشد. توصیه استفاده از ماسک یا محافظ چشم به عنوان روش مراقبتی استاندارد برای بیماری مجاری تنفسی مشکل است. باید روش های حفظ بهداشت فردی تا حد ممکن انجام پذیرد و از تماس مستقیم با صورت حیوانات دوری شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج