0

پخت گوشت بوقلمون(یخ زدایی،آماده سازی)

از قسمت های مختلف گوشت بوقلمون می توان جهت پخت و تهیه انواع و اقسام خوراک های ایرانی و یا فرنگی استفاده و همانند منابع پروتئینی دیگر از آن بهره جست.در ادامه به بررسی نحوه پخت خواهیم پرداخت.

آب کردن بوقلمون منجمد

برای آب کردن بوقلمون منجدد آن را در داخل کیسه خود باقی گذارده و از یکی از دو روش زیر برای آب کردن آن استفاده میشود.

  1. منظور آب کردن آهسته گوشت بوقلمون، از فریزر خارج شود و داخل یک سینی حال به مدت ۲۴ ساعت برای هر 3/2 کیلوگرم، قرار می گیرد.
  2.  در صورت تعجیل در آب کردن گوشت بوقلمون، گوشت در حالی که هنوز در داخل کیسه ضد آب است، داخل یک ظرف آب قرار می گیرد و به منظور حفظ دمای آب، هر چند وقت تعویض میگردد. در این روش هر ۵/0کیلوگرم گوشت بوقلمون در مدت نیم ساعت آب میشود.

پس از آن باید در اسرع وقت گوشت پخته شده یا در یخچال قرار گیرد اگر قرار است شکم پر شود، دقیقاً قبل از پخت این عمل انجام گیرد. انجماد دوباره این گوشت به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

آماده سازی گوشت بوقلمون برای سرخ کردن

پس از آب کردن گوشت منجمد، طبق دستورالعمل زیر آماده سازی برای پخت گوشت بوقلمون انجام میگیرد.

  1.  ابتدا گوشت از پلاستیک آن خارج شود.رتفاده قرار گیرد.
  2. كل لاشه شستشو شده، پاک و خشک گردد.
  3.  اگر قرار است به صورت شکم پر آماده شود، به آرامی و با دقت، ۱۷۷ میلی لیتر مواد مورد نیاز به ازای هر5/0 کیلوگرم گوشت بوقلمون آماده طبخ، این عمل انجام گیرد.
  4.  اگر قرار به پر نمودن شکم نیست، داخل شکم نمک مالیده شود. در صورت تمایل ادویه افزوده شود.
  5. پاها و ران لاشه و نیز بالها، روی لاشه جمع و توسط چینهای پوست، تثبیت شوند.
  6. بوقلمون مورد نظر، به طوری که سینه رو به بالاست، داخل ماهیتابه گذارده شود.
  7.  با قلم مو، کره، مارگارین و روغن طبخ غذا، روی گوشت مالیده شود.
  8. در صورت استفاده از دماسنج داخل گوشتی، آن را در عمیق ترین قسمت، داخل عضلات، گذارده و باید دقت نمود که با استخوان تماس نداشته باشد.
  9.  در نهایت در داخل فر گذارده شود. دمای فر ۱۶۳ درجه سانتیگراد تنظیم گردد.

هنگامی که دمای داخل ران به 2/82 درجه سانتی گراد و داخل سینه به 7/76 درجه سانتی گراد رسید، گوشت پخته شده است. در صورت نیاز می توان آن را داخل فویل آلومینیومی قرار داده و سپس در فر گذارد و نیم ساعت آخر، از فویل خارج کرد تا روی گوشت کاملاً قهوه ای شود.

در صورت پخت گوشت بوقلمون به صورت شکم پر، دمای داخل شکم باید به 9/73 تا 1/71 درجه سانتی گراد برسد تا غذا آماده مصرف گردد. باید گفت که رسیدن به این دما در بوقلمونهای بزرگ، با وزن بیش از ۱۱ کیلوگرم، مشکل است و باید محتویات شکم قبلاً جداگانه پخته شده و داخل شکم گذارده شوند.

استفاده از دماسنج مخصوص پخت، بهترین شیوه برای تشخیص آماده بودن گوشت بوقلمون جهت مصرف است. گفته می شود، هرگاه گوشت ران، نرم شد و با به راحتی جابه جاگشت، بوقلمون پخته است. می توان این امر را با فشردن انگشت شصت با اشاره روی آن تشخیص داد.

                                  زمان مورد نیاز پخت بوقلمون در دمای 7/162 درجه سانتی گراد داخل فر

وزن لاشه (کیلوگرم) مدت زمان پخت داخل فر (ساعت)
4/5 – 6/3 5/3 – 3
4/6 – 4/5 4 – 5/3
2/8 – 4/6
1/9 – 2/6
9/10 – 1/9

شایان ذکر است از قسمت های مختلف لاشه بوقلمون می توان جهت پخت و تهیه انواع و اقسام خوراک های ایرانی و یا فرنگی استفاده و همانند منابع پروتئینی دیگر از آن بهره جست، اگر چنانچه مصرف کننده مایل باشد که برای پخت یک نوع خوراک خاص از گوشت قرمز استفاده نماید در قسمت ران که شامل مغز ران و سر ران و همچنین گردن بوقلمون که دارای گوشت قرمز می باشد می تواند براحتی استفاده نمود. و یا همانند سایر منابع پروتئین از گوشت سفید لاشه بوقلمون برای پخت انواع خوراک ها، کباب ها، و حتی به صورت چرخ شده استفاده نماید. در پایان به خواص عمده گوشت بوقلمون از نظر شیمیائی اشاره می گردد.
پخت گوشت بوقلمون


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج