0

تاریخچه پرورش مرغ ارگانیک در ایران

ما در ایران مرغی به نام مرغ ارگانیک نداریم. در حقیقت مرغ سبز به مرغی گفته می شود که در طول دوره پرورش آن از آنتی بیوتیک استفاده نشده باشد. آنتی بیوتیک های مصرفی در صنعت طیور بسته به نوع ، هر کدام یک دوره منع مصرف دارند یعنی باید طبق دستور روی بروشور آنتی بیوتیک ، از مصرف آن قبل از فرستادن طیور به کشتارگاه جلوگیری کرد که این دوره منع مصرف معمولاً از سه روز تا نه روز متغییر است.ما در ادامه همین پست تاریخچه پرورش مرغ ارگانیک در ایران را تشریح کرده ایم.

تاریخچه پرورش مرغ ارگانیک در ایران

بقایای آنتی بیوتیک، در گوشت طیور پرورش داده شده با برنامه آنتی بیوتیکی باقی می ماند و این بقایای آنتی بیوتیکی با مصرف این نوع مرغ ها وارد بدن انسان می­شود که معمولاً صدمات جبران ناپذیری را به جای می­گذارد که این اثرات مخرب در کودکان و نسل آینده به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. سازمان دامپزشکی مرغ های مرغداری هایی را که پرورش دهنده هایشان ادعای عدم استفاده از آنتی بیوتیک را دارند در نوبت­های مختلف آزمایش می کنند تا صحت ادعای پرورش دهنده را تأیید کنند بعد از تایید این مطلب به مرغ تولید شده نشان مرغ سبز داده می شود. گرچه مرغ تولید شده به این صورت مرغی سالم و مطمئن جهت مصرف می باشد ولی این مرغ تولید شده هرگز نمی تواند نشان مرغ ارگانیک دریافت کند (دانشگاه علمی کاربردی شهید زمانپور).

گیاه دارویی جایگزین آنتی بیوتیک در پرورش مرغ

یک تولید کننده مرغ بدون آنتی بیوتیک گیاه دارویی گل پرکوهی را جایگزین آنتی بیوتیک در پرورش مرغ کرده است. یکی از مهمترین موفقیتی که گیلان در مسیر رسیدن به این هدف به دست آمده تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک است که از استان­های پیشرو و بدون وقفه در تولید این محصول است و امروزه با عنوان مرغ سبز روانه بازار می­شود. در تحقیقاتی که انجام شد ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه را در محوطه ای پرورش داده شد از گیاه دارویی پرکوهی که از گیاهان بومی کوه­های گیلان است، استفاده شد. در حال حاضر ۲۰ واحد مرغداری در گیلان در حال پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک هستند و محصولات آنها در بازارهای استان و خارج استان توزیع می شود.

در مورد کشور ایران می توان گفت که اقتصاد صادراتش در وهله اول به نفت متکی است و جایگاه دوم هرچند با فاصله ای زیاد متعلق به صادرات محصولات کشاورزی است. از آنجا که کشاورزی ارگانیک در واکنش به نیازهای دنیای معاصر، به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و در بازار جهانی کنونی محصولات کشاورزی ، فقط محصولات گواهی شده و پاک مجاز به عرضه هستند ، بنابراین شاید در آینده نزدیک ، محصولات ارگانیک تنها گزینه ممکن حضور محصولات کشاورزی ایران در بازارهای بین المللی باشد. به نظر می رسد بقای بخش کشاورزی در ایران به تغییر سامانه های رایج فعلی به سامانه هایی پایدار تر وابسته باشد که ضمن تولید غذای کافی برای جمعیت رو به رشد کشور، منابع طبیعی را نیز حفظ و از آلودگی و زوال بیشتر محیط زیست جلوگیری و سلامت و ایمنی غذایی را تضمین کند.

تاریخچه پرورش مرغ ارگانیک در ایران

در ایران تاریخچه پرورش مرغ ارگانیک در ایران با توجه به این که به لحاظ جغرافیای طبیعی، سیستم کشاورزی به صورت سنتی و پراکنده در روستاها و در قطعات کوچک پا گرفته و کشاورزی صنعتی به طور کامل استقرار نیافته است این فرصت فراهم است تا از این وضعیت برای تبدیل کشاورزی سنتی و معمول به ارگانیک بدون مصرف هزینه ی زیاد و تنها با نظارت و هدایت فنی استفاده گردد و از این طریق با توجه به قیمت بالاتر این محصولات و نیز افزایش اشتغال، ارزش افزوده عاید کشور خواهد شد، به جز در برخی از محصولات زراعی که فعلاً نیازمند افزایش تولید از طریق بهینه کردن مصرف کود و سموم شیمیایی می باشیم، در سایر موارد مانند: زعفران، زیره، محصولات باغی، دامی و شیلاتی… می توان فعالیت های گسترده ای را برای شروع و حضور در تولید محصولات ارگانیک در جهان آغاز نمود. به طوری که با برنامه ریزی از سوی متخصصین بخش کشاورزی می توان سهمی از محصولات صادراتی در ایران هنوز محصول ارگانیک به خوبی شناخته نشده است و بازاریابی محصولات ارگانیک از جمله مشکلات تولید کنندگان است و فرهنگ سازی مصرف این محصولات از سوی نهاد های مختلف کشور ضرورت دارد.

رشد آگاهی مصرف کننده از فواید محصولات ارگانیک، موجب گسترش سامانه کشاورزی ارگانیک می­شود. بنابراین اگر کشور ما بخواهد در جهت ایجاد و گسترش این سامانه گام بردارد، پیش از هر چیز باید به نگرش مصرف کننده و افزایش آگاهی آنان از محصولات ارگانیک بپردازد. در ایران انگیزه ای برای توسعه تولید محصولات ارگانیک ایجاد نشده است و این در حالی است که به تولید کنندگان اروپایی محصولات ارگانیک یارانه تعلق می گیرد؛ ولی در مجموع تولید محصول ارگانیک در ایران در حال توسعه است و از نظر دانش ، سرعت رشد و فرهنگ سازی مصرف بعد از ترکیه در جایگاه دوم در منطقه قرار دارد.

دستورالعمل اجرایی تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در دوره پرورش ( تنظیم شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور ، دفتر نظارت بر بهداشت عمومی ) آورده شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4.7]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج