0

بررسی عارضه زخم­ها و جراحات پوستی در گربه

زخم­ها و جراحات پوستی در گربه

یکی از عوامل ایجاد کننده زخم­ها و جراحات پوستی در گربه در سطح پوست، نزاع و دعوای بین گربه­ ها بوده که منجر به چنگ زدن توسط خود آن­ها گردیده، در صورتی که این گونه نزاع و برخورد بین گربه­ها منجر به زخم در آن­ها گردد، با بروز جراحات عمیق پوستی در گربه همراه خواهد بود، چون گربه­ها از دندان­های تیز و برنده ­ای برخوردار بوده و در پوست باعث ایجاد آبسه خواهند کرد، که اغلب خطرناک و عفونی است و لازم است با مراجعه به کلینیک­های دامپزشکی در صدد درمان این گونه آبسه ­ها برآیند. این آبسه­ های چرکی معمولاً مملو از چرک بوده و با خارج کردن این تراوشات چرکی، در ظرف یک هفته بهبودی به دست خواهد آمد. در مقاله قبلی در مورد نکات مهم در تغذیه گربه مطالبی را بیان کردیم در این پست  عارضه زخم­ها و جراحات پوستی در گربه را شرح می دهیم.

زخم­ها و جراحات پوستی

باید به خاطر داشت گاهی ظهور و بروز ضایعات پوستی در گربه، در فصول جفتگیری و تولید مثل ایجاد می­گردد و یا بر اثر عبور آن­ها از روی سیم­های خاردار باعث بروز این گونه حوادث می­­شود.

اقدامات درمانی جهت بهبود زخم­ها و خراشیدگی پوستی

1-تمیز کردن سطح پوست از موهای اضافی و زاید به وسیله قیچی و یا ماشین­های مخصوص کوتاه کردن مو.

2-شستشو اطراف نواحی زخم با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و در صورت عدم دسترسی به چنین موادی مصرف آب گرم و یا ولرم همراه با صابون، با به کار بردن پنبه یا گاز استریل.

3-محل زخم را بهتر است بعد از شستشو چندین مرتبه با سرم فیزیولوژی استریل شستشو داد.

4-جهت جلوگیری از گاز گرفتن و چنگ زدن گربه، به علت درد ناشی از زخم در گربه مجروح، محل زخم را با گاز استریل و باند مخصوص، لازم است پانسمان را بانداژ کرده و مانع از آن شد که حیوان به محل زخم دسترسی پیدا کند.

زخم­ها و جراحات پوستی در گربه

در مواردی توصیه می­شود از گردن­بند الیزابت که در ناحیه گردن حیوان نصب می­شود، جهت جلوگیری از ممانعت از دستکاری زخم توسط گربه مجروح استفاده شود، باید به خاطر داشت بعضی از گربه­ها از پذیرش این گونه وسایل نظیر گردن­بند الیزابت خودداری کرده و یا آن را به سختی قبول می­کند.

5-لازم است از نظر کاهش عفونت و روند التیامی، زخم را روزانه مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و در صورت تأخیر در التیام و بروز عفونت احتمالی با دکتر دامپزشک دربارۀ آن مشورت نمود.

6-در صورتی که وسعت جراحات عمیق و گسترده بوده، لازم است سطح جراحات را با گاز استریل پوشانیده و آن را به اولین کلینیک دامپزشکی که در دسترس می­باشد انتقال داد تا پس از بررسی و ارزیابی مجدد، دکتر دامپزشک بتواند در مورد آن تصمیم­گیری کند و اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. گاهی هم لازم است حیوان را کاملاً بیهوش کرده و پس از رعایت اصولی که قبلاً به آن اشاره شد با انجام بخیه در محل پوست و تزریق آنتی بیوتیک به درمان آن اقدام نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج