0

سوختگی در سگها و نحوه مقابله سریع با آن

سوختگی در سگها

به طور کلی سوختگی ها را برای سهولت در یادگیری به سه دسته تقسیم می کنیم: سطحی، عمیق، شدید. سوختگی در سگها شما تنها مجاز به استفاده از آب سرد برای کاهش میزان ضایعات هستید و قرار دادن هر چیزی اعم از درمان خانگی یا دارو بدون نظر دامپزشک می تواند مشکلات زیادی برای پوست ایجاد نماید. به جای تلف کردن وقت با این مواد سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. در ادامه به سوختگی در سگها و نحوه مقابله سریع با آن را بررسی می کنیم.

https://boghalamoon.com/

سوختگی

سوختگی سطحی

یک سوختگی سطحی فقط سطوح سطحی پوست را درگیر می نماید. این نوع از سوختگی ها معمولاً با درمان­های دامپزشکی به خوبی درمان می شوند. نشانه های سوختگی های درجه یک عبارتند از: از دست دادن موی ناحیه سوختگی، قرمز شدن پوست ناحیه، تورم، نازک شدن پوست و یا درد.

سوختگی  عمیق

سوختگی های عمیق شامل تمامی لایه های پوست به همراه عروق خونی می باشد. این سوختگی ها نیز به درمان های دامپزشکی به خوبی پاسخ می دهند اما جای زخم سوختگی بر روی پوست باقی می ماند. علائم سوختگی عمقی عبارتند از تاول، از دست دادن موی ناحیه سوختگی، قرمز شدن پوست ناحیه، تورم و نازک شدن پوست، از بین رفتن حس پوست و تورم زیر پپوستی. اغلب پس از درمان جای سوختگی بر روی پوست باقی می ماند. گاهی اوقات انجام جراحی در این نوع سوختگی ضروری است.

سوختگی شدید

سوختگی شدید موجب از بین رفتن تمامی بافت ها و سلول های پوست می شود. این نوع سوختگی ها علائم شدیدی بر روی پوست باقی می گذارند که نیاز به درمان های دارویی فوری و اعمال جراحی دارند. در این نوع سوختگی پوست سوخته شده سیاه رنگ و شبیه چرم می شود.

  1. در ابتدا علائم حیاتی سگ را کنترل نمائید و در صورت نیاز عملیات احیا را انجام دهید، مواظب باشید در سوختگی های عمیق سگ دچار شوک نشده باشد.
  2. آب خنک را مستقیماً بر روی محل سوختگی بریزید و یا محل سوختگی را کمپرس سرد نمائید. برای این کار می توان به سرعت یک کیسه یخ و یا در صورت دسترس نبودن، یک پارچه تمیز که در آب خنک فرو برده شده است را روی محل سوختگی قرار دهید. به مدت ۲ الی ۳ دقیقه آنرا در محل نگهدارید. این امر سبب می شود تا از میزان درد ناشی از سوختگی کاسته شود و همچنین نفوذ گرما به داخل بافت ها را کاهش می­دهد.
  3. اگر تنها یک عضو دچار سوختگی شده است شما می توانید کل بدن سگ را درون آب خنک قرار دهید.اما اگر بیش از یک عضو دچار سوختگی شده است از انجام این کار خودداری نمائید. غوطه ور کردن یک سگ که دچار سوختگی های وسیع و گسترده در بدن شده است موجب می شود تا دمای پوست به سرعت پائین آمده و سگ به حالت شوک فرو رود.
  4. یک پارچه تمیز مرطوب را بر روی ناحیه سوختگی قرار دهید. هیچگونه پماد، کره و یا ژل خمیر دندان را بر روی ناحیه سوختگی بکار نبرید.
  5.  سگ خود را به سرعت به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. سوختگی های شدید سگ شما را در خطر شدید تری از نظر دچار شدن به عفونت و مرگ قرار می دهند.

سوختگی در سگها

واکنش های آلرژیک

این مشکلات اغلب در ماه های فصل تابستان دیده می شوند اما می توانند در سراسر سال ایجاد شوند. نشانه­های معمول شامل تورم صورت و اطراف چشم ها و یا زدن کهیر بر روی شکم است. اینها در پوست سگ شما ایجاد خارش و قرمزی می نمایند و سگ شما تمایل به لیسیدن مداوم این محل دارد. گاهی اوقات واکنش­های آلرژیک منجر به تورم راه های هوایی و مشکلات تنفسی برای سگ ها می شود. از دیگر نشانه ها تورم سرتاسری بدن، اسهال و شوک است. واکنش های شدید اغلب بعد از چندین گزش نیش اتفاق می افتد. بهتر است در صورتی که این مشکلات سگ را کلافه کرده است با دامپزشک تماس بگیرید.

  1. اگر سگ به سختی نفس می کشد و یا غش کرده است، ابتدا علائم حیاتی (کنترل راه های هوایی، تنفس و ضربان قلب) را کنترل نمائید. اگر هر یک از موارد علائم حیاتی دچار مشکل بود عملیات احیا را شروع کرده و سگ را به سرعت نزد دامپزشک ببرید.
  2.  اگر شما متوجه بروز کهیر بر روی بدن سگ خود و گسترش آن شدید به سرعت سگ را به نزد دامپزشک ببرید تا با استفاده از داروهای تزریقی آنرا کنترل نماید.
  3. یک واکنش آلرژیک شدید می تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک در سگ شود. این مشکل می تواند به سرعت و یا در طی چند ساعت برای سگ رخ دهد. این شوک می تواند منجر به مرگ سگ شود. پس در صورت دیدن علائم واکنش آلرژیک بهتر است سگ خود را تحت نظر داشته باشید.
  4. اگر صورت و گردن سگ بعلت حساسیت های آلرژیک متورم شده است در ابتدا علائم حیاتی او را کنترل کرده و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را آغاز نمائید. فوراً سگ را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.
  5. اگر تنفس سگ به سختی صورت می گیرد و پر صدا شده است و یا اگر سگ دچار شوک آنافیلاکتیک شده است فوراً سگ را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج