0

نحوه معرفی ملکه به کندو زنبور عسل

معرفی ملکه به کندو زنبور عسل

معرفی موفقیت ­آمیز ملکه به کلنی­ ها کار نسبتاً دشواری است. درصد موفقیت در این امر بستگی زیادی به موقع سال، شرایط آب و هوائی، شرایط داخل کلنی و روش معرفی ملکه دارد. معرفی ملکه به کندو در هنگام جریان شهد طبیعی بسیار راحت­تر و موفقیت­ آمیزتر است زیرا هم زنبورهای چراکننده و هم زنبورهای داخل کندو کاملاً به انجام وظایف خود سرگرم می­باشند. دراین پست نحوه معرفی ملکه به کندو زنبور عسل را توضیح می دهیم.

معرفی ملکه به کندو

در صورتی که جریان شهد طبیعی وجود نداشته باشد باید به کندویی که قرار است ملکه جدیدی معرفی شود شربت قند 40 (شکر) به 60 (آب) تغذیه کرده و در تمام مدتی که ملکه در قفس می­باشد تا زمان آزاد شدن و شروع تخم­گذاری وی باید به دادن شربت ادامه داد.

کندویی که قرار است به آن ملکه معرفی شود باید از یک یا دو روز قبل فاقد ملکه گردیده و فرصت کافی جهت آشنا شدن و خود گرفتن زنبورها با ملکه ­ای که در قفس و در داخل کندو قرار دارد در نظر گرفته شود. در جریان معرفی ملکه به کندو، ملکه عطر مخصوصی به نام «فرمون» در فضای کندو پخش کرده و موجب می­شود که زنبورها وی را به عنوان مادر خود یا ملکه کندو بشناسند. ملکه­ های بارور که تخم­گذاری را شروع کرده­ اند فرمونی متفاوتی از ملکه­ های باکره ترشح کرده و راحت­تر پذیرفته می­شوند. روش دیگر معرفی ملکه بدون آنکه وی در قفس قرار داده شود این است که نظم داخلی کندو را به هم زده و ملکه را بین آنها رها نمود به طوری که در جریان سازمان­دهی مجدد کلنی ملکه جدید عضوی از اعضاء کلنی شناخته و پذیرفته شود. برای معرفی ملکه به کندو قفس­ه های متنوعی ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته­ اند. گرچه هیچ کدام از آن­ها ایده­ آل نبوده­اند ولی بعضی از آن­ها نسبت به دیگر روش­ها موفقیت آمیزتر می­باشند.

قفس فشاری معرفی ملکه

یکی از مطمئن­ترین روش­های معرفی ملکه به کندو استفاده از قفس­ه های فشاری است. ساده ­ترین نوع این قفس­ها از توری فلزی نمره 8 درست شده و ابعاد آن 9/8 (طول) 6/7 (عرض)  6/1 (عمق) سانتی­متر می­باشد. ممکن است در یک گوشه داخل آن یک قطعه لوله فلزی به طول 2/3 و قطر 1/1 سانتی­متر را نصب نمود به طوری که به بیرون ارتباط پیدا کند. برای استفاده از آن داخل لوله فلزی را از شیرینی ملکه پر نموده به طوری که زنبورها به تدریج از آن تغذیه نمایند و پس از چند روز مجرای لوله را باز کرده و موجب آزاد شدن ملکه گردند.

برای به کارگیری این نوع قفس­ها، یک شان تیره­ رنگ را که دارای شفیره و زنبورهای نزدیک به تولید می­باشد را انتخاب کرده و ملکه را در قسمتی از شان که دارای سلول­های خالی و سلول­های زنبورهای در حال متولد شدن هستند و حتی الامکان مقداری هم سلول­های حاوی عسل می­باشند قرار می­دهیم. سپس قفس را بر روی محل قرار گرفتن ملکه گذاشته و به آرامی آن را در داخل شان فرو برده به اندازه­ای که به محور وسطی شان برسد، به طوری که ملکه و زنبورهای داخل قفس بتوانند به راحتی روی شان حرکت کنند. در صورتی که شیرینی ملکه در داخل لوله قفس قرار داده شده باشد، زنبورها به تدریج شیرینی را خورده و ملکه را آزاد می­نمایند.

و می­توان در فرصت مناسب قفس را از داخل کندو خارج نمود. ولی اگر قفس حاوی لوله شیرینی ملکه نباشد باید حدود 5 روز پس از قرار دادن ملکه در داخل آن، قفس را برداشته و ملکه و زنبورهای متولد شده داخل آن را آزاد نمود.

در این گونه قفس­ه های معرفی، ملکه به زودی شروع به تخم­گذاری نموده و به وسیله زنبورهای متولد شده در داخل قفس پذیرفته می­شود. علاوه بر این چون ملکه به مدت کافی در داخل قفس محبوس می­باشد زنبورهای کلنی با او خو گرفته و به راحتی وی را می­پذیرند.

معرفی ملکه با قفس مخصوص ارسال به مناطق مختلف

اکثر زنبورداران در ایران از این گونه قفس­ها استفاده می­کنند. به عبارت دیگر ملکه را در همان قفسی که دریافت کرده­ اند به کندو معرفی می­نمایند. برای معرفی ملکه به وسیله این قفس­ها ابتدا باید مقدمات لازم را روی کندوی مورد نظر اعمال نمود (یتیم کردن و شربت دادن).

سپس زنبورهای همراه ملکه را از قفس خارج کرده و چوب پنبه طرف غذای ملکه را برداشته و قفس را بین دو قاب وسط کندو که دارای نوزادان بیشتری هستند قرار داد. نحوه قرار دادن قفس بین دو قاب وسط کندو باید به گونه­ای باشد که طرفین طولی و چوبی قفس کاملاً بین دو شان قرار گرفته و طرف توری آن برای زنبورها قابل دسترس باشد. بدین ترتیب زنبورها از طریق سوراخ انتهایی به تدریج غذای داخل قفس ملکه را خورده و راه خروج وی را باز می­کنند. در غیر این صورت حدود 5 – 3 روز بعد باید ملکه را آزاد نمود.

معرفی ملکه به کندو زنبور عسل به وسیله قفس­ه های توری استوانه­ای یا لوله فلزی

این قفس­ه ها که از توری فلزی نمره 8 و به اندازه­ های مختلف ساخته می­شوند معمولاً به شکل لوله استوانه ­ای می­باشند. قطر آن­ها معمولاً 3 سانتی­متر و طول آن­ها از 10 تا 25 سانتی­متر متفاوت می­باشد. دو سر این لوله به وسیله چوب پنبه مسدود می­گردد. برای معرفی ملکه وی را در داخل این قفس قرار داده و آن را بین دو قاب وسط مستقر کرده و حدود 5 – 3 روز بعد ملکه را آزاد می­نماییم.

معرفی ملکه به کندو زنبور عسل با استفاده از قفس­ه های قابی

این نوع قفس به اندازه قاب­های استاندارد کندو است و طرفین آن از شبکه توری فلزی نمره 8 پوشانده شده است . ضخامت این قفس حدود 6/0 تا 7/0 سانتی­متر بوده و فقط یک سوراخ ورود و خروج برای ملکه در یکی از اضلاع آن وجود دارد که به وسیله چوب پنبه مسدود می­گردد.

پس از قرار دادن ملکه در قفس، آن را بین دو قاب وسطی کندو مستقر کرده و حدود 5 – 3 روز بعد چوب پنبه را برداشته و ملکه را آزاد می­نمایند.

معرفی ملکه با استفاده از قفس­های قابی

سایر روش­های معرفی ملکه به کندو

برای معرفی ملکه به کلنی ممکن است شان­ه ها کندوی جفتگیری همراه با ملکه و زنبورهای موجود در آن را در وسط کندوئی که قرار است ملکه به آن معرفی شود قرار داد. تغذیه کلنی دریافت کننده ملکه چند روز قبل از معرفی ملکه به آن موجب افزایش احتمال موفقیت در معرفی ملکه و پذیرش او می­شود. همچنین اسپری کردن خفیف کلنی با شربت شکر 40 به 60 در هنگام انتقال زنبورها از کندوی جفتگیری به کلنی دریافت کننده اثر مشابهی خواهد داشت.

یک روش پر زحمت و در عین حال موفقیت­ آمیز برای معرفی ملکه این است که سازمان و تشکیلات داخل کندو را به هم زده و ملکه را به آن معرفی کرد. برای این کار تمام زنبورهای کلنی را بر روی زمین و در جلوی کند تکانده و هنگامی که زنبورها از طریق سوراخ پرواز وارد کندو می­شوند ملکه را بین آن­ها رها نمود. بدین طریق ملکه همراه با زنبورها به داخل کندو قدم زده و معمولاً پذیرفته می­شود.

در مواقعی که ملکه بسیار با ارزش است و به هیچ وجه مایل به از دست دادن او نیستیم باید از ریسک کردن احتراز نمود. در چنین مواردی باید یک شبکه توری فلزی نمره 8 را بر روی یک کلنی پرجمعیت گذاشته و سپس ملکه را روی یک شان حاوی زنبورهای در حال متولد شدن ولی فاقد زنبورهای کامل و بالغ قرار داده و آن را در داخل بدنه کندوئی که بر روی شبکه توری قرار گرفته است مستقر نمود. پس از آنکه زنبورها متولد شدند و به اندازه کافی سطح شانی که ملکه بر روی آن قرار گرفته است را پوشاندند و پس از شروع تخم­گذاری ملکه، بدنه فوقانی که حاوی زنبورهای جوان و ملکه است را برداشته و به طور مستقل بر روی یک کفی کندو قرار داده می­شود.

سپس باید به تدریج شان­ه های حاوی زنبور در حال متولد شدن به آن افزود تا موقعی که کلنی جدید قوی شده و بتواند از خود مراقبت کرد و مستقلاً عمل نماید. توصیه می­شود که بر روی سوراخ پرواز این کلنی تا موقعی که ضعیف است یک شبکه غارتگری نصب گردد و فقط سوراخ کوچکی جهت پرواز باز گذاشته شود تا بدین طریق از غارتگری آن جلوگیری به عمل آید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج