0

راهنمای کامل شستن سگ و شستن توله سگ(حمام دادن سگ)

شستن توله سگ

اصولاً توله های زیر ۲ ماه که در کنار مادر خود زندگی می کنند نیازی به شستشو ندارند و مادر به خوبی نظافت و بهداشت آنها را تأمین می کند و نیازی به شستن توله سگ نیست. حمام دادن سگ زیر ۲ ماه بی مادر هم کار پر خطر و نامناسبی است. زیرا در این سنین و قبل از واکسیناسیون، توله ها به شدت در معرض بیماری و مستعد سرماخوردگی هستند. در این مقاله به شستن سگ و حمام دادن آن ها می پردازیم با ماهمراه باشید.

حمام کردن

شستشوی سگ­ها باید با شامپوی مخصوص حیوانات و حداقل هر ۳ هفته تا یک ماه یکبار باشد. شستشو با شامپو زود تر از این مدت به بافت پوست و موهای حیوان آسیب وارد می­کند. ما گاهی اوقات فراموش می­کنیم که اجداد سگ­ها قبل از اهلی شدن، در طبیعت و بصورت وحشی زندگی می کرده اند و فیزیولوژی بدن سگ­های امروزی هنوز هم با زندگی در طبیعت همخوانی دارد. پوست بدن سگ­ها دارای یک لایه چربی است که از غدد ترشح چربی موجود در پوست ترشح شده و در محافظت از ساختارهای پوست و موی حیوان نقش مهمی را بر عهده دارد. این لایه چربی مانع از خشک شدن و تغيير PH پوست و مو شده و از سویی دیگر با حفظ اسید چرب سطح پوست، قدرت مقاومت آن در برابر اجرام بیماری زا را تقویت می کند.

شستشوی مداوم و با فاصله زمانی کم باعث از بین بردن لایه چربی محافظ پوست شده، پوست حیوان را خلع سلاح کرده و مستعد بیماری­های عفونی اعم از قارچی و میکروبی و ویروسی می کند. علاوه بر آن باعث خشک و شکننده شدن موها شده و ریزش مو را چندین برابر می­کند. اگر این روند شستشو ادامه یابد ریزش موها آنقدر زیاد می­شود که سطح پوست کاملاً کم مو شده و زیبایی ظاهری حیوان را از بین می برد. ریزش این موها برای شما هم دردسر ساز و ناخوشایند خواهد بود. علت توصیه شامپوهای مخصوص حیوانات این است که شامپوهای انسانی حاوی مواد چربی زدای قویی از ترکیبات مواد قلیایی است که متناسب با پوست سر انسان ساخته شده و به پوست حیوانات آسیب میزند، در صورتی که این مواد قلیایی در شامپوهای مخصوص حیوانات وجود ندارد. علاوه بر آن، اسانس های خوش رنگ و خوشبو کننده ای که به این شامپوها اضافه می­شود شامه سگ­ها را بشدت آزار می دهد، وارد شدن کف شامپو انسانی در چشم حیوان نیز باعث قرمزی و التهاب چشم شده و تا مدتی حیوان را آزرده خواهد کرد. شستشو با شامپوهای انسانی اگر مدتی ادامه یابد، باعث خشک و کدر و بد شکل شدن موها شده و ریزش شدید مو توأم با خارش، خشکی و قرمزی پوست را در پی دارد. در صورتی که شامپو مخصوص حیوانات در دسترس نباشد شستشو با شامپوهای با مواد قلیایی کم مثل شامپو بچه بلامانع است.

ممکن است سگ شما سفید باشد یا زود به زود کثیف شود و این وضع از نظر شما جالب نباشد. در این صورت می­توانید سگ خود را با آب ولرم حتی بطور روزانه بشویید. شستشو با آب هیچ ضرری برای حيوان شما نخواهد داشت در صورتی که دو نکته را رعایت کنید. نکته اول اینکه آب داخل گوشش نشود. علت این موضوع آن است که کانال گوش سگ­ها از یک مجرای عمودی و یک مجرای افقی تشکیل شده و در صورتی که آب وارد این کانال شود، در مجرای افقی انتهایی گوش حبس شده و هر چه حیوان سر خود را تکان دهد باز هم نمی تواند آب را خارج کند. این آب در داخل گوش مانده و بعد از مدتی محل تجمع باکتری ها و عامل ایجاد عفونت خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع می توانید تکه ای پنبه را گلوله کرده و کمی چرب کنید و داخل سوراخ­های گوش قرار دهید. منتها باید یادتان باشد که بعد از پایان حمام پنبه ها را از گوش حیوان خارج کنید. از موم مخصوص استخر نیز برای بستن مجرای گوش می توانید استفاده کنید. نکته دومی که باید پس از هر بار حمام کردن رعایت شود این است که اجازه ندهید سگ شما خیس از حمام بیرون بیاید. در نظر داشته باشید که اگر در زمستان حیوان را حمام می کنید سرمای هوا و اگر در تابستان او را حمام می­کنید، باد کولر به راحتی باعث سرماخوردگی او خواهد شد. علاوه بر آن حیوانی که بدنش خیس باشد به سرعت دوباره خود را کثیف خواهد کرد. بنابر این حیوان را در حمام کاملاً با حوله خشک کرده و سپس سشوار بکشید تا سطح پوست هم کاملاً خشک شود. در مورد سگ­های بزرگی که در حیاط شستشو می­شوند نیز انتخاب یک روز آفتابی برای حمام دادن اهمیت دارد. توجه داشته باشید که در روزهای سرد، برفی و بارانی و یا روزهایی که باد سرد و شدید می وزد این کار را انجام ندهید. بعد از حمام، سگ را در جایی که زیرش موزائیک، آسفالت، سرامیک یا هر چیز خشک و تمیز دیگر باشد بسته و صبر کنید تا خشک شود. استفاده از شامپوهای خشک مخصوص حیوانات بخصوص در فصول سرد سال، می تواند از مشکلات حمام کردن در این زمان­ها بکاهد.

شستن توله سگ

شستن توله سگ این را مدنظر داشته باشید اگر حمام دادن برای شما مشکل است می­توانید یک حوله را مرطوب کرده و روی بدن حیوان بکشید تا گرد و خاک روی موها را تمیز کند. بخاطر داشته باشید که قسمت اعظم نظافت پوست و مو با برس زدن روزانه انجام می شود و شستشو در واقع مکمل آن خواهد بود.

برای حمام دادن و شستن توله سگ ابتدا یک تشت که اندازه ای متناسب با جثه حیوان داشته باشد را تا نیمه آب کرده و مقداری شامپو داخل آن حل کنید. سپس حیوان را به آرامی درون تشت گذاشته و با دست کف­ها را روی سطح بدنش بمالید. توجه داشته باشید که نباید شامپو را روی پشت حیوان بریزید، زیرا ممکن است بقایای آن زیر موها باقی مانده و با آب شسته نشود. بعد از کف مالی و شستشوی سگ، او را به آرامی از تشت خارج کرده و با آب کم فشار به ملایمت کف ها را بشویید. مراقب باشید کف شامپو وارد چشم حیوان نشود، این کار را در وان حمام هم می تواند انجام دهید.

سگ­ها بعد از خیس شدن در حمام به دنبال فرصتی هستند تا خود را بتکانند. این کار باعث پاشیدن آب زیادی به اطراف می شود و حتی یک سگ کوچک هم می توان در هنگام تکان دادن خود، شما و محوطه وسیعی در اطراف خود را خیس کند. اگر برای شما امکان دارد، مدت کوتاهی از حیوان فاصله بگیرید تا این کار را انجام دهد. در غیر این صورت حیوان را به سرعت ابتدا با حوله کاملاً خشک کرده و بعد سشوار بکشید. بهتر است از قبل او را با صدای سشوار آشنا کنید تا دچار ترس نشود. بعد از اینکه او را کاملا خشک کردید، بطور کامل و چند بار برس بزنید تا موها بهم گره نخورد. سعی کنید در حین حمام کردن استرس زیادی به حیوان وارد نکنید، زیرا اگر خاطره خوبی از حمام کردن نداشته باشد، در هر بار شستشو بیقراری کرده و شما را خسته خواهد کرد. بنابر این تمام مراحل را به آرامی و ملايمت انجام دهید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج