0

معرفی بیماری های ناشی از سرطان پوست در سگ

سرطان پوست در سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد درادامه به  معرفی بیماری های ناشی از سرطان پوست در سگ ها می پردازیم.

سرطان های پوست

پوست نیز همچون سایر ارگان های بدن تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است دچار ضایعات سرطان گردد. مهمترین تومورهای پوست در سگ­ها به شرح زیر می باشد:

زگیل یا پاپیلوما

زگیل یا پاپیلوما یک بیماری ویروسی است که معمولاً سگ­های جوان را بصورت گروهی درگیر می کند. این ضایعات که بصورت برجستگی های گوشتی بدون درد و معمولاً قهوه ای رنگ دیده می شوند، بیشتر اطراف لب ها یا داخل مخاطات محوطه دهانی را دچار می کنند. زگیل به ندرت عفونی می شود و به مرور زمان به خودی خود از بین می رود. اما گاه ممکن است که سطح آنها دچار زخم شده و علاوه بر خونریزی، به عفونت­های سطحی مبتلا شوند. در صورت طولانی شدن ماندگاری زگیل ها و یا روئیدن آنها در محل نامناسب، می توان آنها را با عمل جراحی برداشت نمود که این کار تنها باید توسط دکتر دامپزشک انجام شود.

کارسینومای سلول­های سنگفرشی پوست

از تومورهای شایع پوستی در سگ ها، بویژه در نژادهایی که پوشش بدن آنها سفید رنگ می باشد، محسوب می شود. عامل مهم در ایجاد این عارضه را تابش نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش) می دانند. البته سایر علت­های بروز این تومور را ضربه، مواد سرطانزا مثل آرسنیک و یا علل ناشناخته می دانند. علائم بروز آن اغلب به شکل برآمدگی های گرد پوستی، زخم های پوستی تکی تا چند تایی، مو ریختگی و سرخی نمود می یابد. در سگ­ها بیشتر پوست نواحی شکمی و مفصل زانو درگیر می شود. در صورت تشخیص زود هنگام تومور، قبل از آنکه به نقاط دیگر تهاجم يابد، درمان می تواند کمک کننده باشد.

سرطان پوست در سگ

ملانوما

اگرچه این عارضه بیشتر به عنوان یک تومور پوستی مطرح است، اما در نقاط دیگر بدن مثل دهان و چشم هم ممکن است دیده شود. این تومور اگر در دهان و یا لب سگ­ها ایجاد شود، اغلب بسیار بدخیم است. اما اگر در پلک و چشم بوجود آید، معمولاً به شکل خوش خیم نمود می یابد. عمدتاً این تومور به شکل برجستگی هایی که بیشتر سیاه رنگ است و در پوست یا مخاطات خود را نشان می­دهد بروز می کند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوستی و یا ایجاد برجستگی های پوستی تیره رنگ بر روی پوست بدن و یا مخاطات حيوان خود، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

تومور ماست سلی

از تومورهای پوستی شایع در سگ­ها محسوب شده و سگ­های نژاد باکسر، بول تریر، بوستون تریر، پاگ و لابرادور رتریور بیشتر مستعد ابتلا به آن می باشند، ضایعات به شکل برجستگی های پوستی کرم تا خاکستری رنگ به قطر ۲ تا ۳ سانتی متر که شدیداً خارش دار بوده و اغلب همراه با موریختگی، زخم و دلمه می باشد. نمود می یابد. ضایعات پوستی ممکن است شکننده بوده، خیلی زود دچار خونریزی شود. در صورت مشاهده ضایعات پوستی فوق بویژه اگر با خارش شدید و سرخی همراه بود، حتماً به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج