0

بررسی لانه استاندارد فنچ و جوجه فنچ

برای نگهداری فنچ در قفس و محیط باید شرایط لازم را برای آرامش آن ها و جوجه هایشان فراهم شود. شرایط دمای محیط ، تغذیه آن ها و دیگر نکات بیان شد. در ادامه به بررسی لانه استاندارد فنچ و جوجه فنچ و ویژگی ها ونکات لازم در این موارد را ذکر می کنیم.

لانه فنچ

لانه این حیوانات بهتر است که چوبی باشد و از لانه های پلاستیکی و آهنی استفاده نشود چون با کمی تغییر در دما مشکلات خود را ایجاد می کنند مخصوصاً اگر جوجه در لانه باشد و می تواند در اشکال مختلف باشد. از کوزه­ ای گلی که ته آن را بریده ایم هم می توانیم استفاده کنیم و هم طبیعی تر و زیباتر است. باید در نظر داشت که حتماً لانه را در بالای قفس و در کنج ببندیم و لانه در وسط یا پایین نباشد مثلاً کوزه را با سیمی نازک و محکم به بالای قفس می­بندیم.

اندازه لانه بهتر است cm 9- 15 باشد و می توان داخل آن را با تکه ­های کوچک پنبه و یا تکه های ریز برگ خشک شده درخت کاج و یا چوب­ های ریش ریش نارگیل و یا پوشال تمیز کولر و یا کاه پر کرد ولی هرگز لانه را پر از اینها نکنیم و یک سوم آن پر شود کافی است و اگر فصل جفت گیری این حیوانات باشد می توان پنبه، یا چوب ریز را در کف قفس قرار داد و فنچ­ ها با آنها بازی کرده به لانه می برند و لانه برای تخم گذاری آماده می شود ولی نباید بیش از حد مصالح در اختیارشان قرار دهیم چون افراط کرده لانه را پر پر می کنند. حتما باید توجه داشت که مصالح لانه را حداکثر هر ۲ ماه یکبار عوض کنیم چون آلوده می شود به استثنا زمانی که تخم گذاشته اند و جوجه در لانه است که در این هنگام اصلاً به لانه دست نزنید چون قهر کرده و دیگر به لانه باز نمی گردند.

وقتی لانه مورد قبول واقع شد انها اقدام به جمع اوری مقدار زیادی تکه های نرم برای کف لانه مانند برگ و رشته های نرم مانند نخ و شاخه های نرم می کنند. آنها موادی را ترجیح می­دهند که یک جفت از آنها بیش از 5/2 سانتی متر طول نداشته باشد و از هر نوع و رنگی از مواد نرم استفاده می کنند. لانه یک هفته قبل از تخم گذاری آماده می شود. در هر دوره بین ۳ تا ۱۲ تخم گذاشته می­شود.

لانه فنچ

جوجه فنچ

جوجه ها به ترتیب تخم گذاری سر از تخم در می­آورند. معمولاً یک یا دو تخم بدون آنکه جوجه ای از آن بیرون بیاید باقی می ماند تا والدین تغذیه جوجه ها را شروع کنند. در واقع بعد از آغاز دوره تخم گذاری و تا زمانی که جوجه ­ها جرات کنند خودشان از تخم بیرون بیایند نباید کاری به لانه پرنده داشت. زیرا ممکن است از روی تخم بلند شوند و دیگر روی آن ننشینند.

مدت زمانی که تخم­ها گذارده شود تا اینکه جوجه ها جرات کنند از آنها بیرون بیایند متغیر است. اما معمولاً تخم های خوب ۱۴ تا ۱۶ روز طول می کشند تا جوجه ها از آن بیرون بیایند و از زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم ۳ تا ۴ هفته طول می کشید تا از لانه خود بیرون بیایند. فنچ­ ها والدين بسیار خوبی هستند و با میل و اشتیاق به نوبت بر روی تخم­ها و همینطور بعد از آن کنار جوجه ها می نشینند و آنها را به نوبت تغذیه می کنند.

تا وقتی از لانه بیرون نیامده اند و بدون وابستگی به پدر و مادرشان بر روی میله ننشسته اند لانه نباید از قفس خارج شود. بعد از بیرون آمدن همه جوجه ها فنچ مادر به سرعت برای دوره بعدی تخم گذاری به لانه برمی گردد. وقتی فنچ ماده تخم گذاری می کند تنها جفت او اجازه بودن در لانه را جا دوره بعدی تخم گذاری هنگامی که هنوز جوجه های قبلی در لانه باشند باعث می­شود استرس و فشار زیادی به پرنده وارد شود. پرنده نر اجازه نخواهد داد هیچ پرنده ای در هنگام تخم­گذاری فنچ ماده در نزدیکی لانه باشد. پرنده نر در این هنگام شروع به نزاع با سایر پرندگان و سر و صدا و حمله به آنها می کند.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج