0

ترکیبات افزودنی به جیره اسب:پروبیوتیک اسب

پروبیوتیک اسب

در مقاله های پیشین در مورد شناخت کامل سیستم فیزیولوژی گوارش اسب مطالبی را بیان کردیم .روده اسب محل استقرار باکتری­هایی است که برای هضم کامل فیبر و سلامت اسب ضروری هستند. این باکتری­ها نسبت به تغییرات شرایط دستگاه گوارش اسب که ناشی از تغییرات تغذیه­ای، فعالیت شدید، حمل و نقل، تغذیه نامنظم و تغییر شرایط پیرامونی آن­ها و به بیان دیگر استرس باشد حساس هستند.  دراین پست یکی از ترکیبات افزودنی به جیره اسب و خواص پروبیوتیک اسب نکاتی را بیان می کنیم.

پروبیوتیک اسب

پروبیوتیک­ها را می­توان به این صورت تعریف نمود:
یک خوراک مکمل میکروبی زنده که از طریق بهبود تعادل میکروبی بوده اثرات مفیدی بر حیوان میزبان می­گذارد. به بیان ساده ­تر، پروبیوتیک­ها باکتری­هایی هستند که در شرایط آزمایشگاهی کشت شده و سپس برای اصلاح و کمک به ایجاد تعادل فلور میکروبی روده که بر اثر استرس، بیماری یا در نتیجه مصرف آنتی بیوتیک­ها نامتعادل شده است مورد استفاده قرار می­گیرند. با متعادل شدن مجدد فلور میکروبی، سلامت حیوان حفظ شده و در واقع بهبود می­یابد.

باید به این نکته توجه داشت که نه تنها فلور میکروبی به هضم خوراک کمک می­کند بلکه تأثیر عمده­ای روی توانایی میزبان در مقاومت نسبت به بیماری­ها و بهبود عفونت­ها به ویژه عفونت­های دستگاه گوارش دارند. پروبیوتیک­ها جهت جایگزینی مجدد جمعیت میکروارگانیسم­های مفید روده به کار رفته و به ویژه در مواقع بروز استرس مثل بروز بیماری­ها، درمان آنتی­بیوتیکی، دوران­های پس از فعالیت شدید، حمل و نقل و فشار زیاد سودمند واقع می­شوند.

پروبیوتیک اسب

به نظر می­رسد پروبیوتیک­ها برای کاهش اثرات استرس روی میکروارگانیسم­های روده به صورت­های مختلفی عمل می­کنند:

  • با تغییر میکروارگانیسم­های روده و کاهش بروز بیماری­های ناشی باکتری اشرشیاکلای (Ecoli)
  • از طریق تحرک سیستم ایمنی بر علیه باکتری­های دیگر
  • از طریق کلونیزه کردن دستگاه گوارش
  • از طریق تولید مواد محرک
  • از طریق کاهش مواد سمی

پروبیوتیک­ها در کشاورزی به عنوان جایگزین­ های طبیعی داروهای هورمونی کاشتنی و آنتی­بیوتیک­های خوراکی مورد استفاده قرار می­گیرند. پروبیوتیک­ از باکتری­های شناخته شده مفیدی تولید می­گردند که تحت کنترل دقیق کیفی در آزمایشگاه کشت داده می­شوند و برای حفظ قابلیت زنده ­مانی محافظت شده و برای مصرف خوراکی (دهانی) تنظیم و فرموله می­شوند.

تحقیقات نشان داده است که آن­ها در کنترل اسهال و بالا رفتن میزان رشد کرّه­ اسب­ها مؤثر هستند. پروبیوتیک­ها به اصلاح فلور میکروبی روده و تعادل طبیعی آن کمک می­نمایند. تا این که اسب بتواند به سرعت به سطح تغذیه­ای، رشد و سلامت طبیعی خود باز گردد.

بیشتر پروبیوتیک­هایی که به اسب­ها خورانده می­شود مخلوطی از سویه ­های مختلف باکتری می­باشند. این باکتری­ها باید به نوعی از اسیدیته معده محافظت شوند تا زنده مانده و به سمت روده منتقل شوند و در آنجا تکثیر گردند. اغلب پروبیوتیک­ها به صورت خمیری که به صورت دهانی مصرف شوند یا به شکل ترکیباتی به خوراک افزوده شود تولید می­شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج