0

روش های جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل

جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل

هنگامی که منظور از جابه­ جایی کلنی­های زنبور عسل انتقال به فاصله نسبتاً کم مثلاً چندین متر باشد مثلاً طول یا عرض زنبورستان، و یا در نقطه دیگری در زنبورستان باشد ساده ­ترین کار این است که روزانه کندوی مورد نظر را حدود یک متر به طرف محل جدید منتقل نمود. با این کار زنبورها قادر خواهند بود موقعیت محلی کندوی خود را در خاطر خود حفظ کرده و بدون این که به خطا به سایر کندوها وارد شوند عمل انتقال آن­ها انجام گیرد. ولی اگر قرار است کلنی­ ها به فاصله بیشتری نزدیک به محل اصلی منتقل شوند مثلاً در حدود یک کیلومتری از محل اولیه، در این صورت باید توجه داشت که چون شعاع پرواز چرایی زنبور عسل حدود 3 کیلومتر نمی­توان کلنی­ ها را مستقیماً به فاصله کمتر از 3 کیلومتر منتقل نمود. زیرا در این صورت زنبورهای چراکننده به محل قبلی کندوهای خود باز می­گردند. لذا برای انجام این منظور توصیه می­شود که ابتدا کلنی­ ها را به محلی حدود 10 کیلومتری و یا بیشتر منتقل نمود و پس از این که چند روز در این محل باقی ماندند و خاطره محل قبلی را فراموش کردند آن­ها را به محل جدید که فرضاً کمتر از 3 کیلومتر از محل اولیه آن­ها بوده است منتقل نمود. انتقال کلنی­ های زنبور عسل به فاصله بیش از 3 کیلومتر از محل قبلی معمولاً موجب بازگشت زنبورهای چراکننده به محل اوله نخواهد شد. درپست قبل دانستنی های زنبور عسل و محل زندگی آنها آشنا شدیم در ادامه به بررسی جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل می پردازیم

جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل

برای جابجا کردن و انتقال کلنی ­های زنبور عسل چند نکته مهم را باید مدنظر داشت:

  1. زمان انتقال موقعی باشد که تمام زنبورهای چراکننده در کندوها باشند. این زمان در هنگام غروب آفتاب تا قبل از روشن شدن هوا در صبح روز بعد خواهد بود.
  2. قبل از حمل کندوها باید کلیه سوراخ­ها و شکاف­های کندوها را به غیر از سوراخ­های تهویه مسدود نمود و درب کشوئی سوراخ پرواز نیز بسته شود و قاب­های داخل کندو را در محل خود محکم کرد. به عبارت دیگر در صورتی که در داخل کندو تعداد قاب­ها کمتر از 9 یا 10 قاب هستند باید قاب­های اضافی در آن­ها قرار داد تا فضای خالی پر شود و یا به وسیله کوبیدن میخ در طرفین قاب آخر از تکام خوردن و جابجا شدن آن­ها جلوگیری کرد.
  3. بهتر است درب کندوها را نیز به وسیله میخ به بدنه کوبید که در جریان جاب­جایی و در راه برداشته نشوند. برای این کار یک میخ بلند در جلو و یکی در عقب به طور مورب کوبیده به طوری که  حدود یک سانتی­متر از میخ بیرون باقی بماند که بعداً بتوان آن را با میخ­کش خارج نمود.
  4. برای حمل و نقل بهتر است از وسیله نقلیه ­ای استفاده شود که متناسب با تعداد کندوها و حجم کل محموله باشد. از زمان بارگیری باید موتور وسیله نقلیه روشن باشد و قبل از بارگیری باید سوراخ­های پرواز نیز بسته شوند و کندوها به طور منظم طوری روی باربند قرار داده شوند که سوراخ پرواز آن­ها به طرف جلو وسیله نقلیه باشد. و فضای کوچکی بین آنها برای انجام تهویه وجود داشته باشد. حتی الامکان باید سعی شود که ارتفاع ردیف­های کندو که روی هم قرار داده می­شوند بیش از لبه فوقانی باربند نگردد و یا حداکثر یک ردیف کندو بالاتر از آن باشد. پس از بارگیری باید کلیه ردیف­های کندو را روی باربند با طناب و یا سیم بکسل محکم بسته و اطمینان حاصل کرد که در راه شل نشود و محکم باقی بمانند.
  5. بهتر است وسیله نقلیه در بین راه توقف نداشته باشد و در صورت نیاز برای مدت کوتاه در سایه متوقف گردد.
  6. توصیه می­شود برنامه حرکت را طوری تنظیم نمائید که موقع رسیدن به محل جدید در هنگام شب باشد که زنبورها تمایلی به خارج شدن از کندوها را نداشته باشند.
  7. پس از رسیدن به محل جدید باید کندوها را در نقطه مناسبی که مسطح و مرتفع بوده و پشت به باد باشد قرار داده و پس از پیاده کردن کلیه کندوها درب کشوئی سوراخ پرواز آن­ها را باز نمائید.
  8. بازدید از کندوها در محل جدید باید از دو سه روز بعد آغاز شود که زنبورها فرصت کافی برای آشنا شدن با محل جدید و پیدا کردن آرامش نسبی داشته باشند.

جابجا کردن و انتقال کلنی­های زنبور عسل

رعایت نکات فوق­الذکر برای انتقال کندوها در هنگام بهار و تابستان که هوا گرم است بسیار حیاتی است. خصوصاً توصیه می­شود که اگر درجه حرارت هوا بالا باشد در بین راه گه­گاه مقداری آب روی کندوها پاشیده شود.

انتقال کندوها در هنگام پاییز و زمستان و در نقاطی که هوا خنک است با مشکلات کمتری روبرو می­شود زیرا زنبورها تمایل زیادی برای خارج شدن از کندو را ندارند و در نتیجه گرمای کمتری در کندو حاصل می­شود. گاهی اوقات زنبوردار به علل مختلف مجبور است کلنی­های خود را در طول روز منتقل نماید در این صورت بهتر است ضمن رعایت نکات فوق­الذکر، مقداری دود غلیظ از طریق سوراخ پرواز وارد کندوها نموده و آن­ها را منتقل نماید. ولی چون مقداری از زنبورهای چراکننده در مزرعه هستند باید یک یا چند کندوی حاوی زنبور و یا بدون زنبور ولی حاوی شان­ه ای بافته شده را در محوطه قرار دهد تا زنبورها پس از مراجعت به آن­ها وارد شده و بعداً آن­ها را انتقال داد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج