0

عدم فحلی طولانی مدت در سگ و درمان آن

گاهی اوقات ممکن است برای مدت یک یا چند سال فحلی در سگ مادة سالم ایجاد نشود، به عبارتی ممکن است در سگ­های ماده ای که به ظاهر سالم به نظر می رسند آنستروس (عدم فحلی) برای مدت یک یا چند سال باقی بماند که طول مدت این دوره غیر طبیعی است. در این پست به بررسی عدم فحلی طولانی مدت در سگ و درمان آن می پردازیم.

عدم فحلی طولانی مدت و درمان آن

 چرخه فحلی و تولید مثلی منظم ممکن است در این گونه سگ ها از قبل وجود داشته باشد و دلیل فعلی این حالت کاهش هورمون استروژن از تخمدان ها باشد. همچنین کمبود هورمون های غده هیپوفیز مغز نیز در این حالت مؤثر می باشند در این گونه موارد تنها زمانی که سگ ماده به منظور تولیدمثل نگه داری می شود می بایست به درمان حیوان اقدام نمود. درمان این حالت فقط در صلاحیت دکتر دامپزشک است و او به یقین یک سری داروهای هورمونی را با مقادیر معین به صورت خوراکی یا تزریقی که شامل استروژن و هورمون­های هیپوفیز است در همراهی با هورمون های دیگر نظیر هورمون­های جفت برای حیوان تجویز نموده تا چرخه تولید مثلی یا فحلی طبیعی گردد. این گونه درمان­ها غالباً موفقیت آمیز بوده خصوصاً در سگ­های ماده ای که سابقة زایمان داشته باشند و یا قبلاً چرخة فحلی و تولید مثلی طبیعی داشته اند. این روش درمانی در سگ­های ماده ای که تا کنون جفت گیری نکرده­اند ممکن است مؤثر نباشد در هر حال در صورت عدم وقوع فحلی در سگ بهترین کار مراجعه به دامپزشک و معاینه دستگاه تناسلی سگ ماده است که به یقین دکتر دامپزشک شما سؤالاتی از تاریخچه تولیدمثلی حیوان نموده و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده خواهد نمود. در این خصوص هرگز اقدام به تجویز خودسر داروهای مختلف ننمایید چرا که نه تنها جواب مناسب دریافت نمی کنید بلکه ممکن است بر مشکل موجود بیافزایید. تجارب حرفه ای نگارنده نشان می دهد در برخی موارد در صورت درمان نامناسب شانس وقوع آبستنی کاذب متعاقب درمان دارویی آنستروس بلندمدت غیر طبیعی زیاد می شود و دلیل آن احتمالاً به سبب وقوع علایم فحلی تحت تأثیر هورمون­های مصرفی است. روش علمی و عملی القاء فحلی در سگ­هایی که دارای آنستروس طولانی مدت هستند عبارت است از مصرف دزهای کم استروژن که باعث تحریک تشکیل گیرنده های LHتوسط FSH و در نتیجه افزایش پاسخ دهی به غلظت های پایه ای LH می شود که نتیجه این عمل رشد فولیکول و تولید استروژن است و با بلوغ فولیکول­ها ديواره آنها لوتئینی شده و پروژسترون تولید می شود. کاهش نسبت استروژن به پروژسترون، غليان پیش تخمک گذاری LHرا تسهیل می کند.

برای ایجاد فحلی تجویز دزهای مکرر هورمون گنادوتروفین جفت اسب (eCG) به سگ های مادة آنستروس لازم است که می تواند سبب رشد فولیکول و تولید استروژن شود که در این روش، تخمک گذاری ممکن است خود به خود به دنبال غليان LH رخ دهد و نیز ممکن است برای القاء تخمک گذاری نیاز به استفاده از هورمون جفت انسانی با (hCG) باشد. این رژیم درمانی در سگ­هایی که در اواخر دروة آنستروس هستند مؤثرتر از اوایل آنستروس است.

عدم فحلی سگ

استفاده از آنتاگونیست های هورمون پرولاکتین یکی دیگر از روش های القاء فحلی است که ممکن است به دنبال القاء فحلی در سگ­های آنستروس به وسیلة تجویز مداوم داروهایی مانند بروموکریپتین یا کابرگولین چرخه های فحلی ظاهراً طبیعی و بارور ایجاد شود و به نظر می رسد زمان شروع فحلی در ارتباط با مرحلة آنستروس است.

سگ­هایی که در اواخر دوره آنستروس هستند سریع تر از سگ­هایی که در اوایل این دروه هستند پاسخ می­دهند. البته شروع درمان در مرحلة لوتئال نیز ممکن است مؤثر باشد ولی طول دورة درمانی طولانی تر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 2.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج