0

نحوه تصفیه و پاستوریزه کردن عسل

صاف کردن عسل

یکی از خصوصیات فیزیکی و کیفی عسل درجه خلوص آن از مواد ناخالصی مثل ذرات موم، صمغ، دانه ­های گرده و اجساد مرده زنبورها و قطعات بدن آن­ها و حباب­ های هوا است. به منظور بهبود هر چه بیشتر کیفیت عسل از این نقطه نظر معمولاً پس از استخراج آن و هنگامی که هنوز گرم است آن را برای صاف کردن عسل در ظروف صافی ریخته و مواد ناخالصی فوق ­الذکر را جدا می­کنند. ظروف صافی دارای شبکه ­های توری فلزی با اندازهای مختلف از درشت تا ریز هستند که قادرند این مواد را جدا سازند. در سیستم­های تصفیه تجارتی عسل دستگاه­ ها و وسایل مجهز به کار گرفته می­شود که شامل دستگاه ­های پمپاژ عسل به تانک ­های بزرگ، وسایل حرارتی دقیق و لوازم اندازه ­گیری متنوع می­باشد. در این پست به بررسی نحوه تصفیه و پاستوریزه کردن عسل می پردازیم.

تصفیه و صاف کردن عسل

برای صاف کردن عسل و خصوصاً جدا کردن ذرات موم و صمغ از آن از تانک­ های بزرگ صافی استفاده می­شود. عسل پس از عبور کردن از شبکه صافی در این ظروف برای چند روز ثابت باقی مانده تا ذرات نا خالصی آن به سطح تانک منتقل گردد.

با توجه به اینکه عسل با رطوبت 18 – 17 درصد غلیظ بوده و انتقال آن به ظروف صافی مشکل است معمولاً کمی آن را حرارت می­دهند. حرارت عسل در این مرحله نباید از حدود 48 درجه سانتی­گراد تجاوز نماید در غیر این صورت ممکن است موم و صمغ نیز ذوب شده و موجب تغیری رنگ و مزه عسل گردد. حرارت دادن عسل باید به طور غیر مستقیم و در ظروف دو جداره انجام شود که حرارت مستقیم تأثیر سوء روی عسل نداشته باشد. در ظروف و یا تانک­ های صافی نیز می­توان عسل را به طور غیر مستقیم تا حدود 48 درجه سانتی­گراد حرارت داد و سرعت عمل صاف شدن عسل را تسریع نمود.

پاستوریزه کردن عسل

تولید کنندگان عمده عسل برای بازاریابی بهتر عسل، محصول خود را پس از استخراج از شان و صاف کردن در ظروف حمل و نقل مخصوصی ریخته و به کارخانه ­های مخصوص پاستوریزه کردن عسل ارسال می­نمایند. در کارخانه­ های پاستوریزاسیون عسل اساساً عملیات حرارتی معینی روی آن انجام گرفته و در مراحل معینی فیلتر کرده و آماده بسته­بندی می­نمایند. مهمترین اهدافی که در پاستوریزه کردن عسل در نظر گرفته می­شود عبارتند از جلوگیری از تخمیر و ترش شدن آن، جلوگیری از شکرک زدن و یا به تأخیر انداختن آن، فیلتر کردن و خارج کردن ذرات ناخالصی بسیار ریز از عسل مثل ذرات گرده گل، حباب ­های هوا و غیره، مخلوط کردن انواع عسل به منظور تأمین رنگ، طعم و رطوبت مناسب و بالاخره افزایش عمر و دوام عسل در فروشگاه­ها و جلب توجه مصرف کنندگان.

در کارخانه پاستوریزاسیون عسل محموله­ های عسل را که معمولاً شکرک زده  متبلور می­باشند ابتدا در اتاق­های گرم ­خانه ذوب کرده و سپس در مخازن دو جداره عسل را حرارت داده و درجه حرارت آن را به 74 – 73 درجه سانتی­گراد رسانیده و حداکثر به مدت 30 دقیقه در این حرارت نگه می­دارند سپس آن را فیلتر کرده و درجه حرارت آن را سریعاً به 50 – 48 درجه سانتی­گراد کاهش داده و بسته ­بندی می­کنند.

در جریان عملیات فیلتر کردن عسل ممکن است مواد کمکی جهت بهتر فیلتر شدن عسل به آن اضافه کنند و یا با سیستم ­های فیلتر کردن تحت فشار عسل را فیلتر و بسته ­بندی نمایند. با انجام عملیات پاستوریزاسیون می­توان حداقل چندین ماه عسل را بدون آنکه تغییر ظاهری در آن ایجاد شود در فروشگاه­ ها و منازل نگهداری نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج