0

سیستم های سرمایشی سالن پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین

با احداث سیستم های سرمایشی خوب در سالن های پرورش  در فصول سرد سال شرایط مطلوب و خوبی را برای پرورش بلدرچین فراهم آورد.از انواع سیستم های سرمایشی سالن پرورش بلدرچین می توان به سیستم سقفی مانند کولرآبی ، کولرگازی و پنکه سقفی را نام برد درادامه به این ویژگی این سیستم ها میپردازیم.

سیستم سرمایش از سقف

این سیستم برودتی از هر لحاظ که تصور شود شبیه سیستم گرمایش از کف است با این تفاوت که :

  1. لوله گذاری ها در سقف انجام می شود.
  2.  به جای آب گرم آب سرد در لوله ها جاری می شود.
  3.  در صورت استفاده از آب چاهی که آب آن رسوبات کم داشته و دمای آن قابل توجه باشد نیازی به منبع تغذیه سرما ندارد.

در گرمایش از کف هوای گرم به خاطر سبکی به سمت بالا می رفت حالا سرد به خاطر سنگینی به سمت پایین می آید و سایر خصوصیاتش مانند حرارت مرکزی درمقابل (یا روبروی قفسها قرارگیرد و یکنواختی سرمایش هم مانند سیستم گرمایش ازکف میباشدکه برای دانستن آنهابهتراست به سیستم گرمایش ازکف رجوع کنید.

کولر آبی :

این وسیله احتیاجی به معرفی نداشته و تنها به این نکته می توان اشاره نمود که حجم هوای خنک شده توسط آن معادل ۳۰-۲۰ درصد افزایش می یابد. این وسیله در محل هایی با دمای حدود 45 درجه سانتی گراد قابل استفاده می باشد ولی به دلیل مصرف بالای انرژی مقرون به صرفه نمی باشد.

کولر گازی:

همانطور که از نام این وسیله پیداست یکی از تجهیزات سرماساز در یک سالن پرورش بلدرچین می تواند کولر گازی باشد این سیستم سرمایشی سالن پرورش بلدرچین متشکل است از یک کمپرسور کندانسور، خازن، رله، کلید فن و کلید اصلی در قسمت الکتریکی کولر و رادیاتور، اوپراتور، فیلتر، پروانه اواپراتور، (لوله مؤسین) سینی زیر کولر و خروجی از قسمت های مکانیکی کولر می باشد که کمپرسور خود شامل انواع مختلف می باشد که از توضیح آنها و عملکرد آن خودداری می کنیم.

به طور کلی عملکرد اینگونه کولر ها به این گونه است که با ایجاد فشار مضاعف بر گاز و مایع کردن آن محیط و هوای داخل واحد را سرد و خنک می کند و این خنک کردن بدون افزایش رطوبت می باشد.

کولرهای گازی تولید شده انواع مختلفی نظیر: پنجره ای، اسپیلت، قابل حمل و نقل و مرکزی دارند که در اینجا به توضیح مختصر اهم آن ها می پردازیم. با توجه به اینک تمامی کولرهای گازی ساختمان عملکرد کلی یکسانی دارند از توضیح جزئیات آنها صرف نظر می کنیم. کولر گازی پنجره ای که نوعی است که ما برای پرورش بلدرچین این نوع از کولر گازی را بخاطر ویژگی هایی که دارد توصیه می کنیم. از مهمترین این ویژگی ها همین که ارزان تر از سایرین هستند ، کم صدا یا بی صدا هستند، قدرت سرمازایی خوبی دارند و نصب و هزینه نگهداری کمتری نسبت به سایرین دارند و علت قیمت ارزان آن ها اینست که در برخی از انواع آن ها سیستم هایی که بیشتر برای انسان کاربرد دارد وجود ندارد و هزینه نصب و تجهیزات جانبی را در بر ندارند.

کولر گازی اسپیلت بسیار عالی و خوب هستند و به خاطر همین عالی بودن دارای قیمت گرانتری هستند و البته این نوع از کولرهای گازی تجهیزات آنها برای یک مزرعه پرورش بلدرچین هیچ گونه کاربردی ندارد و مهمتر اینکه گاهی مصرف انرژی این نوع از سایر انواع آن تا حدود ناچیزی بیشتر می شود . از جمله این تجهیزات گرماسازی آنهاست که به هیچ وجه برای یک دامداری نه توجیه اقتصادی دارد و نه لزوم کاربردی چرا که توان آن ها بسیار کمتر از سایر سیستم های گرمایشی توصیه شده در واحد پرورش بلدرچین است.

کولرهای گازی متحرک عیناً تکرار کولرهای گازی پنجره ای هستند با این تفاوت که می توانند بدون دریچه یا با پنجره هم کار کنند و جابه جا شوند که می توان از آن ها تنها در سالن های اجاره ای بدون کولر و یا غیر دائم به هر دلیلی استفاده کرد و چون نسبت به کولرهای گازی پنجره ای و نحوه نصب آن ها دارای سرماسازی غیر یکنواخت تر و دردسر بیشتر نظیر جمع آوری زود به زود سطل آب در برخی انواع آن ها می باشد کولر گازی پنجره ای ترجیح داده می شود.

کولر گازی شبکه ای که تنها مزیت آن ها دوکاره بودن سرما گرمای آن­هاست که به درد ما نمی خورد.

  1. برای خرید کولرهای گازی به ویژه انواع پنجره ای داشتن ابعاد کولر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  2. از جمله خصوصیاتی که برای خرید دو نوع کولر باید به آنها توجه کرد توان سرمایش هر پنل، برق مصرفی کولر بر حسب واحد آمپراژ، نوع کمپرسور و توان مصرفی دستگاه بر حسب وات حائز اهمیت است.
  3. کولر را با توجه به ابعاد سالن مورد نظر انتخاب کنید که هرچه قدرت نهایی کولرها کمتر و در عوض تعداد آن­ها بیشتر باشد شما برنده هستید. همچنین این کولرها نه تنها باید آنقدر ضعیف باشند که نتوانند دمای افزایش یافته را به درجه آسایش برسانند و نه آنقدر قوی که همیشه مجبور باشید آنها را در دما و دور پایین نگه دارید و یا از درجه آسایش بلدرچین ها تنزل کند پس حتماً برای خرید یک کولر گازی مناسب در قسمت دما به درجه آسایش بلدرچین ها در هر سن توجه کنید.
  4. در صورتی که به هر دلیل برای خرید یک کولر گازی اسپیلت به نتیجه رسیدید که بعید است حتماً قبلاً محلی را برای قراردادن یونیت در خارج از محوطه سالن ها قبلاً انتخاب کنید.
  5. قبل از خرید کولر بهتر است به نوع کاربری آن برای هر آب و هوا حتماً دقت کنید تا هزینه اضافی را پرداخت نکنید.
  6. شاید کولر گازی که شما بازده مصرف انرژی (a) می خرید کمی گران تر باشد ولی این هزینه از مصرف برق آن قابل جبران است.

سیستم سرمایشی سالن پرورش بلدرچین

پنکه سقفی:

پنکه سقفی یکی از بهترین سیستم سرمایشی سالن پرورش بلدرچین است که به کمک آن می توان هوای درون سالن را از حالت رکود به جریانی آرام و ملایم و بدون استرس مبدل نمودو اصطلاحاً هوای سالن را زیر و رو کرد تا هوا کاملاً یکنواخت شود به این گونه که می تواند هوای قسمت های بالایی سالن را به ویژه در سیستم قفس به قسمت های پایینی سالن بفرستد و هوای قسمت های پایینی و کفی را در قسمت های فوقانی سالن جایگزین نماید و این عمل را بدون آنکه توسط پرنده حس شود به خوبی انجام دهد و یاور ما در فصول سرد و البته گرم باشد نحوه نصب پنکه ها باید به گونه ای باشد که جایکوری را در سالن پرورش بلدرچین ما باقی نگذارد که بدین منظور می توان از دو روش استفاده کرد روش اول آنکه پنکه ها را در امتداد یکدیگر به گونه ای که دایره های متشکله از آن ها به اندازه یک پنجم شعاع با یکدیگر تداخل کنند تا انتهای سالن و روش دوم آنکه با در نظر داشتن همین مقدار تداخل مدور پنکه ها را به صورت زیگزاک نصب کنیم تا انتهای سالن البته توجه شود که فاصله ی نصب پنکه ها به قدرت و طول پره­ها و شعاع دایره های ایجاد شده توسط آنها وابسته است.

در ضمن اگر در سالن هایی که در آن ها پنکه سقفی نصب می شود در نواحی گرم کشور قرار دارند بهتر است تا از هواکشها سقفی نیز استفاده شود و باز اگر در دیوارها دریچه، پنجره یا هواکش دمنده داشته باشیم می توانیم سیستمی متعادل تر به گونه ای که هوا از طرف پنکه به زمین برسد؛ سالن را روی کف دور بزند و از کنار دیوارها به بالا برود و سپس از طریق هواکش های سقفی خارج شود را ایجاد کنیم.

روش های دیگری نیز موجود است که به صورت اصولی و عملی روش های فوق قابل توصیه ترند، برای آشنایی بیشتر با پنکه سقفی باید گفت پنکه ها در کل غیر از شکل ظاهری در عمل و سیستم مشابه به یکدیگر و از اجزاء زیر تشکیل می شوند:

  1. پرهها
  2. نگه دارنده و محور پره ها
  3.  پایه
  4. صفحه کلید
  5. تایمر

موتور که این قسمت از نوع آسنکرون می باشد کمی پیچیده است که در آن تعدادی سیم پیچ جهت کنترل سرعت چرخش قرار دارد و هر گاه با موتور سری نشود بیشترین سرعت را دارد و در صورت کار کرد سیم پیچ ها دومی و سومی به ترتیب سرعت کم می شود که این عمل به کمک چرخش سلکتور است ناگفته نماند که می­توانپنکه های سقفی را نرم افزاری کرد و سیستم پنکه ها را با توجه به وضعیت هوا و شرایط آن به کمک سخت افزارها و نرم افزارها کنترل کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج