0

هر آنچه که در مورد پیری در گربه باید بدانید

پیری در گربه

طبیعی است هر چه گربه ­ها پیر شوند، مواظبت ونگهداری از آن­ها، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چون تحمل و توانایی آن­ها نسبت به تغییر محل زندگی، روش زندگی، تغییرات محیطی به تدریج در آن­ها کم می­شود، اغلب گربه­ها  دوست دارند اواخر عمر را در آرامش و سکوت زندگی کنند و از هرگونه استرس و آزار عوامل محیطی به دور باشند. به همین علت مراقبت از آن­ها و مواظبت ویژه برای آن­ها لازم بوده تا سلامتی وآرامش بقیه زندگی خود را طی کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

پیری در گربه

امروزه سن گربه برخلاف گذشته تغییر پیدا کرده و سن 12 سال را به گربه­های پیر اطلاق می­کنند، در صورتی­که در گذشته سن 8 سال برای گربه­ها سن پیری به حساب آورند، آنچه مسلم است با توجه به شرایط زیست­محیطی، نوع زندگی واستفاده از رژیم­های غذایی با کیفیت بالا، همه باعث شده، در گربه تأثیر گذاشته و باعث افزایش سن در گربه گردد.

آن­چه لازم است در مورد گربه­های پیر رعایت شود، مناسب بودن غذا، کیفیت غذا از نظر مواد پروتئینی و اسیدهای چرب، مصرف سبزیجات پخته در جیره غذایی به همراه هویج پخته، کلم و گل­کلم بوده، لازم است کالری مورد محاسبه برای احتیاجات روزمره گربه­ طوری منظم شود که با توجه به عدم فعالیت او در سن پیری هماهنگی داشته باشد. در غیر این­صورت عدم رعایت این اصول در رژیم غذایی باعث چاقی در گربه خواهد شد.

در صورتی که در جیره غذایی گربه مقدار بیشتری سبزیجات پخته در نظر گرفته شود، با توجه به کم بودن کالری آن نسبت به مواد پروتئینی، باعث افزایش حجم زیاد غذا در معده شده و خودبه­خود اشتهای گربه را کاهش داده و گربه­های پیر دیگر زیاد احساس گرسنگی نکرده و می­توانند همیشه وزن متعادلی را در خود حفظ کنند.

پیری در گربه

نکات زیر لازم است در گربه­ های پیر مورد توجه قرار گیرد:

1-توجه به وزن و کنترل آن­ها به­طور ماهیانه، جهت جلوگیری از چاقی و افزایش وزن.

2-توجه به وضع دندان­ها چون در این سن، بیشتر گربه­های پیر، دچار لق شدگی دندان، چرکی شدن ریشه­های دندان و در نتیجه آبسه دندانی، چرکی شدن لثه (پیوره) تحلیل رفتن لثه، سنگ دندانی (جرم دندان) تغییر رنگ دندان و گرایش به زردی، در آن­ها معمول بوده در این­گونه موارد، لازم است با جرم­گیری سطح دندان­هابا وسایل دندانپزشکی نسبت به جرم­گیری دندان و سفید کردن آن اقدام نمود.

امروزه از مواد سفیدکننده جهت تغییر رنگ دندان در حیوانات مورد استفاده قرار می­گیرد به خصوص در صورتی که در دوران رشد از انتی­بیوتیک­های خاصی که باعث تغییر رنگ دندان می­شود استفاده شده باشد، می­توان با به­کار بردن آن رنگ دندان را تغییر داد و سفیدی رنگ را به دندان­ها برگرداند.

3-در صورتی­که به کاهش وزن در گربه خود برخورد کردید، در مرحله اول باید توجه خود را معطوف به بیماری قند در گربه کرده، در افزایش فعالیت غده تیروئید که در گربه با کاهش وزن همراه است، دومین موارد از کاهش وزن در گربه بوده، این بیماری هورمونی در سنین پیری بیشتر در گربه مشاهده و گربه را مبتلا می­سازد، وضعیت کار کلیه­ها، با در نظر گرفتن آزمایش خون و ادرار، مشخص می­شود.

4-در صورتی­که بتوانید روزانه با پیاده­روی همراه با گربه خود، او را وادار به قدم زدن، و حرکات سرگرم­کننده کنید، در سلامتی و شادابی او موثر خواهد بود. این­گونه فعالیت­های بدنی لازم است. روزانه حداقل به مدت20-15 دقیقه انجام گیرد، چون علاوه­بر این­که از چاقی حیوان جلوگیری خواهد کرد. در سلامتی عمومی حیوان موثر می­باشد.

5-در صورتی­که در هنگام بازی و سرگرمی با گربه خود، متوجه اختلالات تنفسی، خس­خس کردن ، افزایش ضربان قلب، سرفه و تنگی نفس در گربه خود شدید، که با پریدگی رنگ مخاط دهان و غشاء ملتحمه چشم همراه است، لازم است گربه را به دکتر دامپزشک متخصص که در زمینه بیماری­های قلب و عروف دارای تجربه، کلینیکی است، نشان دهید.

6-گربه­هایی که به علت چاقی و افزایش وزن، امکان تمیز کردن و لیسیدن و تیمار کردن موها و پوشش خارجی بدن خود را به­طور روزانه ندارند، باید سعی کنید با برس زدن و تیمار کردن و شانه زدن، موهای زاید پوشش بدن را با این­گونه وسایل، روزانه از بدن خارج کنید، این کار علاوه­بر این­که جلوگیری از ریزش مو در گربه می­کند، از انبوه شدن گلوله­های مو در گربه جلوگیری کرده، و او را شاداب و سرزنده نگه می­دارد، در ضمن برس زدن روزانه باعث تحریک پوست وبه جریان درآوردن خون در سطح پوست شده و به­طور غیرمستقیم در ریزش مو در گربه موثر و او را سرحال و شاداب خواهد ساخت.

7-لازم است هر یک سال یک بار، گربه­های پیر و مسن را به دکتر دامپزشک جهت انجام معاینات کلینیکی نشان داد بعضی از علایم کلینیکی در گربه ممکن است از نظر دید صاحب گربه مخفی بماند و یا متوجه علایم و نشانی­های خاص آن در گربه نگردد، و در طی زمان بتواند بر وخامت بیماری در گربه بیفزاید.

8-لازم است یک پرونده بهداشتی برای گربه خود تهیه نمایید و در آن به سوابق بیماری در گربه خود و تجویز داروهای مصرف­شده در طی دوران زندگی اشاره شود،؛ همچنین ذکر تاریخ واکسیناسیون گربه، و تاریخ استفاده از داروهای انگلی در آن درج شود.

9-در طی ویزیت سالیانه از گربه لازم است علاوه­بر معاینات کلینیکی، آزمایش خون، ادرار و مدفوع از حیوان گرفته شود، تعیین دقیق وزن حیوان، دفع ادرار 24 ساعته، توجه به علائم حیاتی و اختلالات و نارسایی­های دریچه قلب و صدای قلب که در سنین پیری برای گربه­های پیر مسئله­ ساز، توجه شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج