0

استفاده از مکمل های آغوزی در پرورش گوساله

مکمل های آغوزی

گوساله های تازه متولد شده به صورت حیرت آوری مستعد ابتلاء بیماری هستند. به علت طبیعت جفت گاو، هیچ یک از آنتی بادی­ها (که ایمنوگلوبولین­ها نیز خوانده می­شوند) نمی توانند به جریان خون گوساله راه یابند.

استفاده از مکمل های آغوزی

گوساله های تازه متولد شده به صورت حیرت آوری مستعد ابتلاء بیماری هستند. به علت طبیعت جفت گاو، هیچ یک از آنتی بادی­ها (که ایمنوگلوبولین­ها نیز خوانده می­شوند) نمی توانند به جریان خون گوساله راه یابند. بنابراین اساسا در مقابل باکتری ها، ویروس­ها و سایر عوامل بیماری زای محیطی بی دفاع است. آغوز حاوی مقدار زیادی از ایمنوگلوبولین­ها می باشد. این lg ها، به خصوص اشكال IgG و IgM جذب جریان خون گوساله می شوند و می توانند برای گوساله به مدت ۴ تا ۸ هفته ایمنیت فراهم نمایند. این ایمنی، ایمنی غیر فعال نامیده می شود و برای سلامتی و بقای گوساله حیاتی می باشد. طی چند سال گذشته، شرکت­ها محصولاتی را ارائه کرده اند که مکمل های آغوز نامیده می شوند. این محصولات از چندین منبع مشتق می­شوند:

  • آب پنیر
  • آغوز دریافتی از گاوها در گله های گزینش شده
  • سرم گاوی

محصولات مشتق شده از سرم

یک مکمل آغوز حاصل از سرم به نام تجاری ( LifelineTM) به بازار معرفی شده است که این محصول از سرم گاوی مشتق شده است، چندین تحقیق منتشر شده، بازده خوب جذب IgG از LifelineTM را به صورت مستند بیان کرده اند. در دانشگاه تنسی پروژه ای برای تعیین بازده جذب IgG حاصل از LifelineTM انجام شد. در سطوح تغذیه ای پیشنهادی بازده جذب IgG بهتر از مقدار آن در آغوز حاصل از گاو والد بوده (۳۸ درصد در مقابل ۲۵درصد)؛ با این حال وقتی مقادیر زیادی از LifelineTM مورد استفاده قرار گرفت (5/1 کیلوگرم در ۲۴ ساعت) بازده جذب IgG ضعیف بود. این مطلب نشان داد که پروتئین بیش از حد در روده می تواند باعث ضعیف شدن جذب آنتی بادی شود.

پژوهشگران دیگری در ایلینویز و کلرادو نیز جذب قابل قبولی از IgG را با محصولات مشت شده از سرم گزارش کرده اند. به یاد داشتن این موضوع مهم است؛ آغوزی که حاوی حداقل ۵۰ گرم IgG در هر لیتر است خوراک ایده الی بوده و مکمل های آغوزی وقتی باید مورد استفاده قرا. که آغوز با کیفیت در دسترس نباشد.

مکمل های آغوزی

فرآورده های حاصل از آب پنیر

آب پنیر حاوی ایمونوگلوبولین است که می تواند تحت روشهای فرآوری ویژه استخراج گردد. این فرآورده ها معمولاً حاوی ۲۵ تا ۳۰ گرم IgG در هر دز هستند. بیشتر تحقیقات نشان می دهند که جذب IgG از این محصولات ضعیف است و غلظت سرمی IgG که از تغذیه با این محصولات به دست می آید بسیار کمتر از مقداری است که می تواند از تغذیه با محصولات به دست آمده از سرم و یا آغوز به دست آید.

محصولات حاصل از آغوز

کارخانجات تجاری می توانند آغوز گاوها را جمع آوری کنند و آنها را پس از فرآوری به فروش برسانند. در برخی از این گله ها ممکن است گاوها در برابر عوامل بیماری زای خاصی (مانند E.coli) قبل از جمع آوری آغوز واکسینه شوند. استفاده از مکمل های آغوزی حاصل از آغوز منجمد و خشک شده در چندین دانشگاه برای جایگزینی آغوز یا اضافه کردن به آغوز با کیفیت کم مورد ارزیابی قرار گرفته است. اطلاعات حاصل از دانشگاه ایالت کلرادو نشان داد که مکمل­های آغوز به صورت ضعيف جذب می شوند و گوساله ها ممکن است وقتی که با این محصولات تغذیه می شوند تنها ۲ تا ۳ گرم ایمونوگلبولين G در هر لیتر دریافت کنند. بازده جذب IgG این محصولات پایین است.

وقتی که مکمل­های آغوزی به آغوز افزوده شدند، تغییر کوچکی در غلظت IgG سرمی داد. پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تولد، مصرف مکمل آغوز تأثیری بر روی غلظت­های IgG سرمی نداشت که نشان می دهد افزودن مکمل آغوز منجمد و خشک شده فایده ای نداشت.

آیا مکمل ها باید مورد استفاده قرار گیرند؟ همیشه اغوز تولید شده توسط مادر نسبت به مکمل های آغوز ارجحیت دارد که این امر به دلیل ایمونوگلبولين موجود در آن و طبیعت IgG آغوز است. IgG های آغوز مادر از جریان خون مشتق می شوند و بر اساس تاریخچه بیماری می باشد که گاو در معرض آنها قرار گرفته است. بنابراین آغوز مادر حاوی ایمونوگلوبولین­های در آنتی ژن های موجود در مزرعه می باشد. با این حال موارد زیادی وجود دارند که در آنها آغونی پایینی دارد، یا ممکن است در زمان مناسب در دسترس نباشد و یا آلوده به عوامل بیمار دارد در این موارد مکمل های آغوز برای کاهش تلفات گوساله ها مفید خواهند بود. از این مک مواقع زیر می توان استفاده کرد: ۱- آغوز در دسترس نیست؛ ۲- کیفیت آغوز پایین است، ۳- آلوده به عوامل بیماری زا است و ۴- آغوز برای تغذیه گوساله در دو ساعت ابتدای زندگی موجود نمی باشد. آغوز معمولاً گزینه مناسب برای تغذیه گوساله ها می باشد؛ با این حال با مدیریت مناسب می توان از مکمل های آغوز نیز استفاده کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج