0

هر آنچه که در مورد پرورش مرغ ارگانیک باید بدانید

مشخصات آشیانه دائمی و آشیانه های سیار بر اساس قوانین و استانداردهای تعیین شده از سوی مقامات شورای مربوطه متفاوت است.در ادامه همین پست آنچه که در مورد پرورش مرغ ارگانیک لازم است بدانیم گرد آوری شده است.

مشخصات ساختمان 

 برخی از شاخص های مربوطه عبارتند از :

  • – عدم وجود درز، شکاف در ساختمان
  • – عدم توانایی ورود و نفوذ جانوران و حیوانات موذی مانند موش
  • – عایق بندی مناسب حرارتی و رطوبتی
  • – قابلیت تمیز کردن و ضدعفونی نمودن آسان از کف تا سقف
  • – تهویه مناسب : نقش حیاتی در سلامت جوجه ها بازی می کند. از جمله کاهش رطوبت، رطوبت بالا سرعت میکروبیولوژیکی تجزیه مدفوع را کاهش داده در نتیجه باعث افزایش سطح گاز آمونیاک می گردد. افزایش میزان آمونیاک به نوبه خود باعث افزایش استعداد ابتلا به بیماری تنفسی می شود.
  • – در موارد وجود مشکلات تنفسی یکی از راهکارها خروج هوای سرد و ورود هوای گرم است.

 

شرایط فضای نگهداری

برای پرورش مرغ ارگانیک منطقه و محیط نگهداری می بایست تمیز . عاری از بیماری باشد، توسط مواد ضدعفونی کننده و یا بخار تمیز گردد، منطقه نگهداری و استراحت می بایست به اندازه کافی بزرگ باشد. منطقه مورد نیاز در روزهای اول پرورش جوجه ها حدود 30 عدد در هر متر مربع (chicks/m2)، اما در چهار هفته این به 10 جوجه و سن بلوغ 6 قطعه مرغ در هر متر مربع کاهش می یابد.

نور

نور یک عامل مهم در پرورش مرغ ارگانیک می باشد. جوجه ها در طول ۷ تا ۱۰ روز اولیه نیاز به شناسایی منابع آب و غذا دارند و این تنها در صورتی امکان پذیر است که نور کافی وجود داشته باشد. بر طبق استانداردهای مربوطه ۱۶ ساعت در روز نور مورد نیاز است، که می توان این مقدار ساعت را با استفاده از انرژی خورشیدی، و در صورت لزوم از نور مصنوعی با استفاده از باطری تأمین گردد.

بستر

تراشه چوب نرم عاری از گرد و غبار می تواند بستر ایده آلی باشد. ضخامت آن باید حدود ۱۰ سانتی متر باشد که یک لایه نرم و گرم را فراهم می کند. یک روش دیگر استفاده از یک لایه ضخیم کاه خرد شده می باشد به خصوص اگر شما دارای مزرعه باشید. می توانید ترکیبی از دو مواد بالا را نیز به کار ببرید. استفاده از تراشه چوب زمانی که جوجه ها بسیار جوان و آسیب پذیر هستند مناسب تر است و پس از آن تعویض بستر به عنوان جایگزین و یا توسعه ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد. قابل توجه است برای کاهش سطح آمونیاک و مقاومت در برابر بیماری ها می توان از تراکم پرندگان کم کرده استفاده از بستر کاغذ هم تأثیر به سزایی در چسبیدن مدفوع به پر و بال و کاهش تعداد باکتری های بیماری زا می گردد.

 

پرورش مرغ ارگانیک

خوراک

غذا را می توان هم به صورت پلت و هم به صورت مش  در پرورش مرغ ارگانیک ارائه کرد. میزان افزایش وزن روزانه نباید بیش از ۳۰ گرم باشد، تحقیقات نشان داده است پرنده از غذای پلت بهتر استفاده می کند. جوجه تا سن چهار هفتگی نیاز به غذا با پروتئین بالا (۲۲ – ۲۷ درصد) دارد. تمامی مواد مورد استفاده در جیره غذایی باید ارگانیک باشد، اما به دلیل مشکلات در یافتن منابع خاص تشکیل دهنده جیره غذایی ارگانیک می توان از مواد غیر ارگانیک مجاز استفاده نمود.

آب

میزان آب مورد نیاز ۱۰۰ جوجه در روز برابر ۲ لیتر می باشد که این میزان در ۱۲ هفتگی برای ۱۰۰ پرنده به ۱۸ لیتر آب در روز می رسد. مقدار آب مصرف شده به طور مستقیم به مصرف خوراک و درجه حرارت مربوط می شود، و افزایش مصرف تا 50% در آب و هوای گرم می تواند رخ دهد. استرس گرمایی می تواند یک مشکل جدی ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که در جوجه و با برند بالغ تعادل بین تولید گرما و از دست دادن گرما بهم بخورد. نشانه های استرس حرارتی شامل فرآیند له له زدن سریع که منجر به از دست دادن آب از ریه ها می گردد. برای جلوگیری از دست دادن آب بدن، ترجیحاً مصرف آب سرد یا خنک می تواند کمک کند. از این رو مهم است که مقدار کافی آب تمیز در تمام اوقات در دسترس پرندگان باشد. آب و مواد غذایی و می بایست به شکل مناسبی در سطح آشیانه قرار گرفته شود تا پرندگان به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

مدیریت بیماری

نظارت و کنترل روزانه در خصوص پیشگیری و درمان بیماریها مانند انگل ها و استفاده از واکسن باید مورد توجه قرار گیرد. به صورت بالقوه بیماری کوکسیدیوز جدی ترین بیماری می باشد. ارگانیسم های انگلی در همه جا حاضر بوده و از طریق مدفوع بر روی بستر می توانند منتقل شوند. یکی از نشانه های اصلی عفونت وجود خون در مدفوع می باشد. آلودگی علاوه بر بستر می تواند از طریق غذا و آب نیز منتقل گردد.

برخی از نکات قابل توجه عبارتند از:

  • مطمئن شوید بستر همیشه تمیز و خشک است (کاهش ابتلا به کوکسیدیوز و تولید گاز آمونیاک)
  • کاهش تراکم گله .
  • اطمینان از دسترسی خوب جوجه ها به آب و غذای تمیز و کافی
  • مراقبت و پیشگیری از پر کندن و پرخواری (معمولاً در حدود ۳ هفتگی)

مرغ ها می بایست دو سوم از زمان زندگی خود را به خصوص پس از ۴ هفتگی در فضای آزاد و در مزرعه به سر ببرند (البته با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی).

اندازه آشیانه

بر اساس استانداردهای اعلام شده، در طراحی آشیانه باید تعداد کل پرندگان، تراکم، کف آشیانه و سوراخ دریچه ورود و خروج مورد نیاز مشخص گردد. طبق این استانداردها برای آشیانه های ثابت 10 ( birds /m2) تا حداکثر ۲۱ (kg / 2m) پرنده و برای آشیانه های سیار ۱۶ ( birds /m2) تا حداکثر ۳۰ (kg / 2m) به عنوان سطح مورد نیاز تعیین گردیده است. اندازه گله در پرورش ارگانیک نباید بالاتر از ۳۰۰۰ قطعه باشد. البته اندازه گله تا ۴۸۰۰ قطعه در هر آشیانه با توجه به رعایت استانداردهای مربوطه مجاز اعلام گردیده.

خانه های عایق بندی شده است بر اساس قوانین بین المللی دارای اشکالاتی مانند:

  • استرس های گرمایی می تواند یک مشکل بزرگ در تابستان باشد. سقف نازک پوشیده، به خصوص قلع، بدان معنی است که ساختمان بسیار سریع گرم می گردد.
  • تراکم: در پاییز و بهار، زمانی که روزها گرم و شب­های سرد وجود دارد، تغییر در دما باعث می شود بستر مرطوب شود و مشکلات تنفسی به سرعت دنبال می آورد.
  • در زمستان حفظ گرما دما دشوار است. این به ویژه برای پرندگان که کرچ شده اند مشکل آفرین است.
  • عایق، و فضا بین زمین و کف آشیانه که می تواند یک خانه مناسب برای موش فراهم می کند.

    این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
    گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج