0

معرفی داروی آيتراكونازول،آیورمکتین،کانامایسین در طیور

آتراکونازول، عليه هیستوپلاسموزیس، بلاستومایکوزیس آسپرژیلوزیس، کریپتوکوکوزیس، درماتوفیتوزیس و کاندیدیازیس مؤثر است.در ادامه به معرفی داروی آيتراكونازول،آیورمکتین،کانامایسین در طیور پرداخته شده است.

آيتراكونازول    ITRACONAZOLE

نام تجاری

اسپورانوکس، اوریکونازول، كانادیول، آیترا، آیترازول، نوراسپور وسيروس

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

برای معرفی داروی آيتراكونازول،آیورمکتین،کانامایسین در طیور باید گفت که آتراکونازول، عليه هیستوپلاسموزیس، بلاستومایکوزیس آسپرژیلوزیس، کریپتوکوکوزیس، درماتوفیتوزیس و کاندیدیازیس مؤثر است. برخلاف کتوکونازول، غلظت ایتراکونازول با مصرف مقدار درمانی آن در سیستم اعصاب مرکزی به حد کافی می رسد. دارو از راه خوراکی مصرف شده و با غذای چرب به خوبی جذب می شود. آیتراكونازول قسمتی به وسیله متابولیسم کبدی به هیدروکسی آیتراکونازول تبدیل شده که همچنین اثر قارچ کشی دارد. مصرف ايتراكونازول برای درمان آسپرژیلوزیس تنفسی در پرندگان فایده قابل توجهی داشته است. گزارش های موردی، مصرف آنتراكونازول را برای درمان عفونت های حاصل از گونه های کاندیدا و آسپرژیلوس در طیفی از گونه های پرندگان از جمله طوطی سانان، پرندگان شکاری و پنگوئن ها بیان می نماید. همچنین آیتراکونازول به طور گسترده برای پیشگیری و درمان آسپرژیلوزیس در مرغ آبی مصرف می شود. همچنین ممکن است دارو اثری در درمان عفونت های مگاباکتریایی پرندگان دارا باشد.

تداخل های دارویی

آیتراكونازول وقفه دهنده آنزیم سایتوکروم اکسید از (P450) می­باشد. به دلیل وقفه آنزیم­های P450، ممکن است تداخل های دارویی را سبب شود. آیتراكونازول برای حداکثر جذب خود نیاز به محیط اسیدی دارد، بنابراین آنتی اسیدها، وقفه دهنده های پمپ پروتون مانند اُمپرازول و مسدود کننده های گیرنده های H2 هیستامینی مانند سایمتیدین، رانیتیدین و غیره، کاهش شدید جذب آیتراکونازول را موجب خواهند شد.

آیورمکتین      IVERMECTIN

نام تجاری

هارت گارد، اِكووالان، اکویی مکترین، زیمکترین، اولترامكتين، آیورساید و آیورمَکس

گروه دارویی

داروی ضدانگلی

معرفی داروی آيتراكونازول،آیورمکتین،کانامایسین در طیور

موارد مصرف

آیورمکتین برای نابودی انگل های داخلی و خارجی بدن بکار می رود. در پرندگان، آیورمکتین درمان انتخابی برای گونه های کنمیدوکوپتس پوستی و مایت­های نایی (استرنوستوماتراكکولوم) بوده و برای نابودی طیف وسیعی از سایر آلودگی و بیماری های انگلی مصرف می شود. آیورمکتین را می توان خوراکی از طریق آب آشامیدنی برای شرایط گروهی، زیر جلدی یا داخل عضلانی تجویز نمود. تجویز زیر جلدی که به عنوان کمتر تحریک کننده ذکر شده است و جذب بهتری در مقایسه با راه داخل عضلانی ایجاد می کند، راه انتخابی در پرندگان کوچک می باشد. درمان عمومی با آیورمکتین در مقادیر استاندارد، در نابود کردن کرم های حشرات از زخم ها مفید است. آیورمکتین ظاهرة در کشتن میکروفیلاریای گردش خونی و بافتی به ترتیب در لک لک منقار پشت خمیده و طوطی بزرگ دم بلند گردن زرد موفقیت آمیز بوده است.

تداخل های دارویی

آیورمکتین را نبایستی با داروهایی که می توانند نفوذ دارو را از سد خونی مغز به شدت افزایش دهند، بکار برد. چنین داروها شامل کتوکونازول، آیتراکونازول، سیکلوسپورین و مسدود کننده های کانال کلسیم می باشند.

K

کانامایسین      KANAMYCIN

نام تجاری

کانتریم و کانترکس

گروه دارویی

داروی ضدباکتریایی (آمینوگلیکوزیدی)

موارد مصرف

کانامایسین، یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که برای درمان عفونت های باکتریایی گرم منفی به ویژه گونه­ های سودوموناس، مصرف می شود. کانامایسین دارای طیف اثر وسیع بوده که شامل گونه های استافیلوکوکوس و باسیل های گرم منفی می باشد. این دارو عليه اكثر باکتری ها به میزان جنتامایسین یا امیکاسین مؤثر نمی­باشد. کانامایسین برای مصرف در آب آشامیدنی برای کنترل عفونت های داخلی و به عنوان عامل پیشگیری در پرندگان استرسی به ویژه فینچ ها، توصیه می شود.

تداخل های دارویی

هنگام مصرف دارو با داروهای بیهوش کننده، شل شدگی عضلانی ممكن است پدید آید. با سایر آنتی بیوتیک ها در ویال یا سرنگ مخلوط نشود. سمیّت شنوایی و سمیّت کلیوی با داروهای مدار مؤثر بر قوس هنله مانند فوروسماید، تقویت می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج