0

توان های محیطی پرورش زنبور عسل در کشور

توان های محیطی پرورش زنبور عسل در کشور

ایران با وسعتی معادل ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع با وسعتی معادل یک بیست و هفتم قاره آسیا در منطقه خاورمیانه در جنوب غرب آسيا واقع شده است. کشور ایران از لحاظ اقلیمی در منطقه خشک جهان قرار داشته و میانگین بارش در آن حدود ۲۴۰ میلیمتر که یک سوم میانگین بارندگی جهان است می باشد.در این پست توان های محیطی پرورش زنبور عسل در کشور بررسی می گردد.

توان های محیطی پرورش زنبور عسل در کشور

 به دلائل متعدد جغرافیایی کشاورزی، جامعه شناسی و تاریخ، اقتصاد از دیدگاه کشاورزی کلان اکوسیستم­های مادری که ذیلا بدان اشاره می گردد در پهنه وسعت کشور ایران مشاهده می­شود:

الف – اقلیم ساحلی جنوب دریای خزر منطقه (هیرکانی)

استان های گیلان، مازندران قسمت اعظم استان گلستان در این اقلیم طبقه بندی می­شود. این منطقه نزدیک به یک بیست و چهارم مساحت ایران و حدود ۶۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. پرباران ترین ناحیه ایران با بارش سالانه ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ میلیمتر در این محدوده جای دارد.

ب-اقلیم کوهستانی سرد

قسمتی از سرزمین ایران که ارتفاعات و قله های بلند را تشکیل می­دهند دارای آب و هوای سرد کوهستانی­اند.دوره سرما طولانی و ریزش بارندگی و برف چند ماه طول می کشد. زمان رشد و نمو گیاهان کوتاه است، ارتفاعات بلند و قلل رفیع در سلسله جبال زاگرس و کوهستان­های سبلان و سهند در استان های اردبیل و آدربایجان شرقی و غیره جزء این اقلیم اند. این ناحیه حدود ۴۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ج-اقلیم معتدل کوهستانی

مقدار ریزش باران در این حوضه در طول سال از ۳۰۰ میلیمتر تا ۱۰۰۰ میلیمتر بر حسب عوامل جغرافیایی متفاوت است. آب و هوای معتدل کوهستانی در کوهپایه های سلسله جبال­های البرز زاگرس و آذربایجان ها و ارتفاعات داخلی فلات ایران مانند شیر کوه، کرکس، جبال بارز، تفتان و غیره وجود دارد. این اقلیم دارای ۳۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و بر مبنای کارشناسی دامنه ها و کوهپایه های موجود این اقليم­ها مناسب جهت پرورش زنبور در تابستان (ییلاق گذرانی) است.

قلیم نیمه گرمسیری

د-اقلیم فرا خشک، خشک و نیمه خشک

بیش از دو سوم وسعت کشور حدود ۱۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع جزو این اقلیم اند. فلات مرکزی ایران از شمال به کوهپاهه های جنوبی البرز و از غرب به کوهپایه های شرقی زاگرس در جنوب به کناره های ساحلی و در شرق به ارتفاعات شرقی و جنوب شرقی منتهی می­شود. بارندگی از ۲۵۰ میلی متر در سال کمتر و گرمای طولانی و خشک بیش از (۵-۷) ماه در سال است. قسمتهایی از استان تهران، قم، البرز، مرکزی، اصفهان، فارس، کرمان، خراسان های جنوبی و شمالی و رضوی و بوشهر، هرمزگان و خوزستان و سیستان بلوچستان و گلستان در این اقليمند.

ه- اقلیم نیمه گرمسیری

در سواحل جنوبی (نوار ساحلی و حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان)، آب وهوای گرم و مرطوب دارد (نیمه تروپیکال) بارندگی در این اقلیم به جز خوزستان بسیار کم و بحدود ۱۰۰ میلیمتر در زمستان می رسد. قسمت­هایی از استان سیستان بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در این اقلیم واقع­اند. در این نوار ساحلی به دلائل متعددی پرورش زنبور عسل توسعه نیافته است.

نکته بسیار مهم آن است که زنبور داران حرفه ای و کوچکرو در تمامی فصول سال از این تنوع اقلیمی و آب و هوایی استفاده مطلوب نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج