1

استفاده از محلول آب شکر و الکترولیت در تغذیه اولیه جوجه

در مقاله قبلی در مورد اهمیت تغذیه جوجه و تاثیرآن بر عملکرد گله مطالبی را بیان کردیم . دسترسی به غذا در روزهای اولیه برای رسیدن به رشد مطلوب مهم است، استفاده از محلول آب شکر و الکترولیت در تغذیه اولیه جوجه نشان میدهد که، عملکرد بهتری حاصل می گردد. در یک بررسی، جوجه هایی که در یک روزگی آب حاوی ۵٪ شکر مصرف کرده بودند در مقایسه با جوجه های شاهد که آب آشامیدنی بدون شکر در اختیار داشتند، ۵۰ گرم وزن بیشتر، ۵٪ ضریب تبدیل غذایی بهتر و 25/0 % مرگ و میر کمتری داشتند. این نتایج بیانگر این مطلب است که آب محتوی یک ماده انرژی زا، باعث بهبود عملکرد جوجه های گوشتی ­می شود. در ادامه به اهمیت استفاده و تاثیر شکر در تغذیه اولیه جوجه می پردازیم.

استفاده از محلول آب شکر

با استفاده از محلول آب شکر و الکترولیت در تغذیه اولیه جوجه پس از خروج جوجه ها از تخم، گلوکز از همان ساعات اولیه در دسترس جوجه­ها قرار داده می­شود.

در تحقیقی دیگر، میزان گلیکوژن کبدی جوجه هایی که از همان ابتدا جیره آغازین به همراه آب شکر دریافت کرده بودند، از ۱۰ میلی گرم در گرم در زمان خروج از تخم، به بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم در گرم در ۲ روزگی رسیده بودند، البته باید دقت شود که غلظت بیش از حد مایع گلوکز باعث ایجاد اسهال خواهد شد.

Use of sugar water solution and electrolyte in the initial feeding of chickens

پ: استفاده از محلول الکترولیت و ویتامین ها

جوجه پس از خروج از تخم در معرض انواع عوامل استرس زای موقت یا دائم قرار می­گیرد. استرس تأثیر فراوانی بر متابولیسم، سیستم ایمنی و سلامتی طیور دارد. افزایش فشار خون، انقباضات خفيف و مداوم ماهیچه­ای، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب و حساسيت عصبی تغییر در سیستم گردش خون، کاهش مصرف دان و کاهش رشد از عوارض استرس در جوجه ها می باشند. علاوه بر این با بروز استرس، دستگاه لمفاوی طیور تحت تأثیر قرار گرفته تحلیل می رود و جوجه ها پاسخ مناسبی به واکسیناسیون نخواهند داد.

استرس به از دست رفتن وزن بدن، کاهش جذب مواد مغذی از بخش انتهایی روده کوچک، افزایش ذخیره چربی و کاهش ذخیره پروتئین، کاهش تولید پادتن و تعداد سلول های لمفاوی منجر می گردد.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از محلول الکترولیت و مولتی ویتامین در آب آشامیدنی جوجه هایی که در معرض استرس حمل نقل و حرارتی بودند، باعث بهبود عملکرد و کاهش تنش­های حاصل از استرس می­شود.

حال چگونه می توان استرس را با تغذیه اولیه جوجه  کاهش داد:

  1. ویتامین D3 موجود در این محلول در تنظيم عمل سلول های ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. علاوه بر این وجود ویتامین D3 به معدنی شدن و استحکام استخوان نیز کمک بزرگی خواهد نمود.
  2. ویتامین E جهت رشد جوجه ها به ویژه برای به حداکثر رسیدن واکنش ایمنی بدن مفید است.
  3. در خصوص ویتامین K و احتمال کمبود آن، اضافه کردن این ویتامین در این دوره به ویژه در روزهای اولیه پرورش می تواند سودمند باشد، در این مقطع هنوز جمعیت میکروارگانیسم های روده توسعه نیافته، بنابراین جوجه ها به ویتامین K کمی دسترسی دارند. اضافه کردن این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بر تکامل بافت استخوانی نیز مؤثر می باشد.
  4.  تجویز ویتامین C در آب آشامیدنی جوجه هایی که تحت شرایط استرس حمل و نقل، استرس حرارتی و یا بیماری قرار گرفته اند، مفید واقع خواهد شد. زیرا در این شرایط نیاز متابولیسمی به ویتامین C افزایش یافته، در عین حال باعث بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی بدن می گردد. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان داد که در جوجه های در معرض استرس شدید حمل و نقل، میزان اسید آسکوربیک غده فوق کلیوی در عرض ۱۰ دقیقه تخلیه شده و کاهش شدید اسید اسکوربیک در آنها دیده می شود. اضافه نمودن ویتامین اسید آسکوربیک به آب آشامیدنی باعث ذخیره مجدد آن در غده فوق کلیوی می گردد.
  5. الکترولیت ها از نظر تغذیه اولیه جوجه و فیزیولوژی جایگاه خاصی دارند، و علت آن وجود انواع ذرات یونی در مایعات مختلف بدن پلاسما، مایع درون سلولی، مایع بین بافتی، ادرار و … می باشد. به منظور کاهش اثرات ناشی از استرس حمل و نقل، اضافه کردن الکترولیت ها به آب آشامیدنی مفید خواهد بود.

الکترولیت ها می توانند به طور معنی داری PH خون، فشار CO2 و  را در طیور تغییر دهند، و در صورت اختلال در تعادل اسید و باز می توان با استفاده از الکترولیت های مایع این اختلالات را بر طرف نمود.

نقش الکترولیت ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • انتقال امواج عصبی
  • شرکت در سیستم انتقال سلول
  • شرکت در سیستم های هورمونی
  • تنظیم فشار اسمزی و تعادل اسید و باز
  • کمک به جذب منو ساکاریدها، اسیدهای آمینه، و نمک­های صفراوی

استفاده از تغذیه اولیه جوجه استاندارد متناسب با نیازهای جوجه از روز اول پرورش همراه با ترکیبات حمایتی (آب شکر ، مولتی ویتامین و الکترولیت) نقش مهمی در دستیابی به نتایج مطلوب خواهد داشت.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 20 امتیاز از مجموع: 4.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رضوانه گفت:

    والا من اومده بودم نسب صحیح مواد مغذی (همین موادی که گفتین ) برای جوجه رو بدونم
    تا آخرشو خوندم
    شما فقط نوشتین اینا براش خوبه باید بخوره
    خب ممنون😐

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج