0

نکات کاربردی در جوجه ریزی بوقلمون

دراین مقاله به بررسی نکات کاربردی در جوجه ریزی بوقلمون شامل نکات مهم قبل از جوجه ریزی ، آماده سازی سالن جهت ورود جوجه و دیگر نکات مهم می پردازیم.

نکاتی که قبل از ورود جوجه ها باید  را مدنظر قرار دهیم ؟

قبل از ورود جوجه ها باید تمام وسایل نگهداری لانه را شستشو و ضد عفونی کرده و سپس وسایل را به دقت در محل خود قرار داده (یاد آور می شویم که پرورش جداگانه بوقلمون از سایر پرنده ها، شستشوی کامل همه وسایل و سالن، ضدعفونی کامل وسایل و سالن، تامین دانخوری و آبخوری بقدر کفایت)، ماشین مادر را گرم و یا هیتر را روشن نموده و تهویه را در وضع مناسبی قرار دهید.
از ریختن جوجه ها به تعداد بیش از حد استاندارد در هر متر مربع باید خودداری کرد.

یکی دیگر از نکات کاربردی در جوجه ریزی بوقلمون مسئله تغذیه جوجه بوقلمون هااست  که باید در روزهای اول توجه فراوانی نمود.
در روش پرورش بر روی بستر حتماً باید از بستر مناسب استفاده کرد.
در روزهای اول باید بستر را با پارچه و یا کاغذ پوشاند تا جوجه بوقلمون ها از مواد بستر نخورند (البته می توان از جعبه هایی که برای حمل و نقل جوجه ها استفاده می شود نیز استفاده کرد).
بلافاصله پس از یادگیری روش غذا خوردن می توان کاغذها را برداشت.

در بعضی از سالن های پیشرفته بوقلمون از کف های توری یا نرده ای نیز استفاده می کنند این نوع کف ها، بسیار بهداشتی است ولی گران تمام می شود و جوجه بوقلمون ها نیز نمی توانند براحتی روی آنها راه بروند و اغلب ممکن است دچار ناراحتی و ضعف پا و پنجه گردند.

در پرورش جوجه بوقلمون ها باید دقت نمود که سالن تا مرز امکان دارای گوشه یا زاویه نباشد چون ممکن است که با تجمع جوجه ها در یک گوشه روی هم شاهد تلفات ناشی از خفگی در آن ها باشیم. پس بهتر است سالن ما حالت بیضی مانند داشته باشد.

 

راه های آموزش نحوه خوردن و اشامیدن به جوجه بوقلمون ها چیست ؟

جوجه بوقلمون ها برعکس جوجه مرغ ها خوردن و آشامیدن را به خودی خود یاد نمی گیرند، از این رو باید به آن ها آموخت. آموختن نحوه آشامیدن و خوردن یکی از مشکلات پرورش بوقلمون است.
برای اینکه جوجه بوقلمون ها را به خوردن ترغیب کنند، عده ای از جو خرد شده، عده ای از شیر و برخی از تخم مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز یا سبزیجات استفاده می کنند.

برخی از تولید­کنندگان تعدادی جوجه بوقلمون مسن را بین جوجه بوقلمون های یکروزه رها می کنند تا توسط آنها خوردن و آشامیدن را فراگیرند (که البته این روش به خاطر ریسک بالای ابتلا به بیماری در جوجه ها امروزه منسوخ شده است و فقط در شرایط روستایی گاهی از آن استفاده می کنند).

به طور کلی بوقلمون ها نسبت به مرغ ها، بسیار کودن هستند به طوری که در نگهداری بوقلمون به طور طبیعی، مادر بخوبی از جوجه های خود مراقبت نمی کند و اغلب جوجه های خود را تلف می کند و یا در مقابل پرندگان دیگر از جوجه های خود دفاع نمی کند.

همچنین اگر در روی تخم خوابیده باشد ممکن است چند روز بدون غذا بخوابد و اگر او را جهت خوردن خوراک مجبور به بلند شدن از روی تخم نمایند ممکن است پس از سیر شدن فراموش کند که باید دوباره بر روی تخم ها بخوابد از این جهت ممکن است با اندکی غفلت تخم ها خراب شوند (البته در محیط روستایی و غیر صنعتی)، جوجه بوقلمون­ها نیز بسیار کم هوش و بی استعداد است و از این رو یکی از اشکالات اوليه پرورش بوقلمون عدم یاد گرفتن نحوه غذا خوردن و آشامیدن است.

باید در روزهای اول نهایت دقت و توجه و حوصله را نمود تا جوجه ها نحوه خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند در غیر این صورت در طی روزهای اول شاهد تلفات بسیار بالایی خواهیم بود.

 

بوقلمون ها در چه سنی به بلوغ می رسند و وزن ها آن ها چه مقدار است ؟

بوقلمون ها معمولاً در بین ۲۰ – ۲۸ هفتگی به سن بلوغ می رسند که البته این امر بستگی به نوع و سویه و بالاخره جنس دارد.
معمولاً نژادهای سبک کمی زود تر از نژادهای سنگین به سن بلوغ می رسند. فصل جوجه کشی و همچنین روش نگهداری نیز کم و بیش در تسریع یا تأخیر بلوغ اثر دارد.

مسئله تشخیص رسیدن به سن بلوغ بسیار مهم است زیرا وقتی که پرنده به سن بلوغ می رسد گوشت از نظر کیفیت به حداکثر مرغوبیت خود می رسد و بعد از آن با چربی گرفتن بدن از کیفیت آن کاسته می شود.

اکنون سعی می شود که بوقلمون ها را از نظر بلوغ زودرس کنند، به این معنی که زودتر به سن بلوغ برسند. به این ترتیب تاریخ فرستادن بوقلمون ها به کشتار گاه به جلو خواهد افتاد.
در ایران معمولاً بوقلمون های ماده را در ۱۶ هفتگی به بازار می فرستند زیرا پس از آن دیگر رشد نمی کنند ولی بوقلمون نر را تا ۲۶ هفتگی نگهداری می کنند.

وزن زنده بوقلمون های ماده 5/7 – 8  و وزن نرها در حدود ۱۳-۱۲ کیلو گرم است (که البته این مقادیر برای نژادهای مختلف متفاوت است و این اعداد فقط به صورت میانگین ذکر شده اند).

راندمان غذایی بوقلمون به طور متوسط معمولا ۵ به ۱ است یعنی به ازا هر ۵ کیلو غذای مصرفی، ۱ کیلوگرم وزن زنده به دست می آید. امروزه مؤسسات اصلاح نژادی توانسته اند این مقدار را با روش های اصلاحی بهبود بخشند..

 جهت ورود جوجه به سالن آماده سازی باید چه صورت  انجام شود ؟

یکی دیگر از نکات کاربردی در جوجه ریزی بوقلمون شستشوی سالن میباشد.
جهت ورود جوجه باید سالن را بعد از شستشو با آب و با استفاده از فرمالین ضد عفونی نموده و سپس یک سوم از سالن با استفاده از پلاستیک یا برزنت جدا گردد. پوشال یا خاک اره جهت بستر و یا روزنامه در سطح سالن پهن گردد و سپس آبخوری های دستی و سینی های دانخوری را به میزان مورد نیاز در سطح مورد نظر پخش نمایید.

در مقالاتی دیگر به صورت کامل در مورد نحوه ضدعفونی سالن توضیح داده شد
مقاله مربوطه

با استفاده از فرمالین و پرمنگنات باید سالن گاز داده شده باشد و بعد از ۲۴ ساعت هوای سالن توسط هواکش تخلیه شود به نحوی که سالن از گاز تخلیه گردد. البته امروزه بهره گیری از ضد عفونی کننده ها چند تایی در عرصه دام و طیور از جایگاه ویژه ایی برخوردار است. حرارت سالن حدود ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم گردد و از قرار گرفتن آبخوری و یا دانخوری در نزدیک منبع حرارتی جلوگیری شود.

در ۱۲ ساعت اولیه ورود جوجه بهتر است از آرد ذرت جهت تغذیه جوجه ها استفاده گردد و سعی شود جوجه ها حرکت داده شوند. همچنین جهت پخش بهتر دان از ته کارتن نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است جهت جلو گیری از آبریزی باید پوشال بطور یکنواخت در سالن پخش گردد تا ایجاد ناهمواری مخصوصاً در زیر آبخوريها ننماید. از تجمع جوجه ها در یک محل باید جلوگیری شود.

بهترین روش تنظیم حرارت و جلوگیری از ایجاد کوران است بدین صورت پخش جوجه­ ها یکنواخت می گردد. برای جلو گیری از بروز بیماری و ایجاد گله یکنواخت باید از روش پرورش تک سنی استفاده شود. تخلیه جوجه باید بطور یکنواخت در سطح سالن پخش گردد و امکان دسترسی جوجه به آب و دان باید کنترل شود. بهره گیری از آب شکر و مولتی الکترولیت و یا ترکیبات مشابه در آب مصرفی کمک شایانی به وزن­گیری و رفع علایم کمبود در ساعات ابتدایی ورود جوجه ها دارد.

نکات جوجه ریزی

نکات مهم در جوجه ریزی چیست ؟

– بستر: باید ضخامت ۸ سانتی متری از تراشه و چوب های تمیز اشباع، خشک و عاری از آلودگی های خارجی و گرد و خاک باشد.

– مادر مصنوعی: با دمای ۳۸ درجه سانتی گراد و حرارت سالن ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد و گارد محافظ جهت ۲۵۰ قطعه جوجه یکروزه بمدت یک هفته تعداد ۴ عدد آبخوری کله قندی در داخل گارد.

– یک ساعت استراحت در صورت انتقال از یک سایت طولانی و سپس جوجه ریزی و دادن آب و دادن خوراک یک ساعت بعد از جوجه ریزی.

– توجه خاص داشتن به میزان حرارت و رطوبت و معرفی منابع حرارتی، آب و خوراک و جلوگیری از ورود موش و سایر پرندگان وحشی.

– ساختمان اداری و مسکونی داخل مزرعه احداث شود، ایجاد حوضچه ضد عفونی به ابعاد و عمق مناسب در مدخل درب ورودی سالن ها استفاده از چکمه و لباس مناسب فضای مورد نیاز جوجه یک روزه تا ۸ هفته، ۸ قطعه در هر متر مربع و از ۸ هفته تا پایان دوره پرورشی، حداکثر تا ۴ قطعه در هر متر مربع.

– نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکلترین مراحل پرورش بوقلمون است. بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماریزا کاملاً حساسند از این رو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت.

امروزه در اغلب کشورها بوقلمون را بصورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری می کنند و تعداد معدودی از شرکت های اصلاح نژادی، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه می دهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند. در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظيم حرارت، تهویه، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حایز شود.

برای نگهداری جوجه بوقلمونه ها چند متر مساحت مورد نیاز است  ؟

یکی دیگر از نکات کاربردی در جوجه ریزی بوقلمون  مساحت مورد نیاز برای پرورش بوقلمون است.تا ۸ هفتگی برای هر ۱۰ جوجه بوقلمون یک متر مربع کافی است.
از هشت هفتگی تا دوازده هفتگی برای هر ۱۰ جوجه بوقلمون ۲ متر مربع و از دوازده هفتگی تا شانزده هفتگی برای هر ۱۰ بوقلمون جوان 5/2 متر مربع باید در نظر گرفته شود .
برای بوقلمون های جوان (نروماده) در حال رشد در محیط محدود هر بوقلمون 4/0 متر مربع لازم است، اگر افراد گله تماماً نر باشند برای هر بوقلمون 5/0 متر مربع و چنانچه تماماً ماده باشند برای هر بوقلمون 3/0متر مربع کافی خواهد بود. برای بوقلمون های سبک وزن و بوقلمون هایی که در سیستم بسته (با شرایط تحت کنترل) پرورش می شوند مساحت کف لانه باید چیزی کمتر از ارقام بالا باشد.

در مقالاتی دیگر به طور کامل در مورد تدارکات لازم قبل از ورود جوجه ها و به طور مختصر در مورد نیازهای پرورش جوجه بوقلمون در یکماه اول  و همچنین پرورش از یکروزگی الی ده روزگی و ده روزگی الی یکماهگی پرداختیم در این مقاله به مشکل یابی جوجه ها در روزهای اول پرورش خواهیم پرداخت.

مقاله مرتبط با تدارکات لازم قبل از ورود جوجه ها به سالن
مقاله مرتبط با پرورش جوجه یکروزه الی ده روزه بوقلمون
مقاله مرتبط با پرورش جوجه ده روزه الی یکماهه بوقلمون


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج