0

بررسی pH شیردان و تغذیه با شیر در گوساله

بررسی pH شیردان و تغذیه با شیر در گوساله

هضم خوراک های مایع بخش بحرانی تغذیه و سلامت گوساله های جوان است. گوساله ها به طور طبیعی برای هضم شیر گاو طراحی شده اند. گوساله دستگاه لازم برای هضم و سیستم­های آنزیمی برای هضم و جذب کارآمد شیر گاو و مصرف مواد مغذی برای رشد را دارد.اما در مورد جایگزین های شیر شرایط قدری متفاوت است. دراین پست به بررسی بررسی pH شیردان و تغذیه با شیر در گوساله می پردازیم.

pH شیردان و تغذیه با شیر

 جایگزین های شیر گوساله عموماً بر پایه مواد تشکیل دهنده شیر، آب پنیر، کنسانتره پروتئین آب پنیر و (در برخی کشورها) شیر بدون چربی، ساخته می­شوند. جایگزین های شیر دیگر، ممکن است حاوی مواد اولیه جایگزین از قبیل پروتئین گندم یا سویا، روغن های گیاهی و غیره باشند. این فرآوری و هضم، گوساله را مستعد سوء هضم می کند؟

حداقل برخی از این سؤالات در یک مقاله که در سال ۲۰۰۵ در ژورنال Veterinary Internal Medicina توسط Constable و همکاران منتشر شده پاسخ داده شد. در این مقاله، نویسندگان اثرات انواع مختلف مایعات (شیر در مقابل دو نوع جایگزین شیر) بر روی pH در شیردان برای یک دوره ۲۴ ساعته بررسی کردند.

در این تحقیق ۶ گوساله نر که در شیردان آنها کانولا گذاشته شده بود در سن سه روزگی مورد استفاده قرار گرفتند. از سن ۱۷ روزگی گوساله ها برای تعیین تغییرات pH در زمانی که آنها با یکی از سه نوع خوراک مایع (شیر گاو، جایگزین شیر تهیه شده از پروتئین شیر و یا جایگزین شیری که حاوی مواد اولیه شیر به اضافه پروتئین سویا بود) تغذیه شدند مورد بررسی قرار گرفتند. یک الکترود pH متر در شیردان وارد شده بود و به مدت ۲۴ ساعت و در هر ثانیه یک بار pH را اندازه گیری کرد. سپس محققین تغییرات pH را به مدت ۲۴ ساعت دنبال کردند.

تغییرات در pH

تغییر سریعی در pH شیردان در زمانی که گوساله ها تغذیه شدند، رخ داده و pH پس از گذشت ۱۵ دقیقه از خوراک دهی از حدود 5/1 به حدود ۶ افزایش یافت. این موضوع به صورت طبیعی و زمانی که گوساله ها دو بار در روز تغذیه می شوند و به علت اینکه آنها مایل به مصرف همه خوراک در مقدار زیاد می شوند، رخ می­دهد. دلیل جالب بودن این مشاهده این است که وقتی pH شیردان بسیار بالا می باشد می تواند به عوامل بیماری زایی از قبیل سالمونلا یا ای کلای اجازه دهد که از شیردان بدون صدم طور طبیعی، pH پایین شیردان یک مکانیسم دفاعی کلیدی برای حیوان (در حقیقت برای خیلی از گونه ها) می باشد. با تغذیه به صورت دو بار در روز، شیردان از ایجاد دفاعی بهینه در برابر عوامل بالقوه بیماری زا بازداشته می­شود.

نکته دیگر خطر زخم شدن شیردان به علت پایین بودن pH برای مدت طولانی می باشد. این مسأله مورد توجه محققین در این تحقیق بود. تفاوت های مهمی بین شیر گاو و جایگزین های شیر وجود داشت. همه خوراک­های متمایل به افزایش pH تا حدود ۶ از خوراک دهی اول بودند، اما pH در شیردان گوساله های تغذیه شده با شیر گاو سریع تر از pH شیردان گوساله های تغذیه شده با شیر گاو، پایین تر باقی ماند.

هم چنین محققین به بررسی میانگین pH متوسط در طول ۲۴ ساعت پرداختند. میانگین pH نیز به صورت ثابت، زمانی که گوساله ها شیر گاو مصرف کردند پایین تر بود و زمانی که گوساله ها از جایگزین های شیر مصرف می کردند تغییر نکرد

چه اتفاقاتی در شیردان رخ می دهد؟

وقتی که گوساله برای بار اول شیر یا جایگزین شیر را مصرف می کند و pH بالا می رود  شیردان پاسخ می دهد و شروع به ترشح اسید و آنزیم­های هضمی برای آغاز فرآیند هضم می کند.

گوساله ها آنزیم رنین (rennet) ترشح می کنند که باعث لخته شدن کازئین در شیردان می شود. در این تحقیق هر دو جایگزین شیر حاوی کازئین نبودند. قابل توجه است که بیشتر جایگزین های شیر که در ایالات متحده به فروش می رسند حاوی کازئین نیستند. جایگزین های شیر مورد استفاده در دیگر کشورها که از شیر بدون چربی ساخته می شوند ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از کازئین باشند. در این تحقیق، وقتی که گوساله ها با شیر گاو تغذیه شدند به علت ترشح رنین، کازئین لخته شد. این لخته که حاوی کازئین (پروتئین) و به همان اندازه چربی بود کندتر از پروتئین های آب پنیر یا پروتئین های سویا در دو جایگزین شیر مورد استفاده در این تحقیق از شیردان، آزاد می شدند. قسمتی از شیر گاو که بعد از لخته شدن باقی می­ماند، عمدتاً آب پنیر (شیر پس چرخ) و مواد معدنی می باشد. این مواد ممکن است pH پائینی داشته باشند که می تواند نکته ای مثبت (در کاهش خطر انتقال عوامل بیماری زا) و یا نکته­ای منفی (وقوع زخم شیردان) باشد.

به علت تفاوت ها در خوراک های مورد استفاده در این پست برخی تفاوت های بزرگ در ویژگی­های شیردان وجود دارد . به عنوان مثال، درصد زمان­هایی که در ۲۴ ساعت شیردان pH بالاتر از ۳ یا ۴ داشت به صورت ثابت در زمانی که گوساله ها جایگزین شیر مصرف می­کردند، بالاتر بود. مدت زمانی که برای بازگشت pH به ۱ طول می کشید در گوساله های تغذیه شده با جایگزین شیر در مقایسه با گوساله های تغذیه شده با شیر گاو طولانی تر بود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج