0

هر آنچه که در مورد گرده گل باید بدانید(خواص،نحوه مصرف،عوارض)

قبل از سال ۱۹۴۰ ترکیبات شیمیایی تعداد کمی از دانه گرده گیاهان مشخص شده بود ولی بعد از این سال بسیاری از دانه های گرده گل و گیاهان مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند و ترکیبات شیمیایی آنها مشخص گردید. نتایج نشان داد که دامنه تغییرات ترکیبات شیمیایی دانه های گرده در گونه های گیاهی مختلف بسیار فرق می کند.در این بخش میخاهیم خواص گرده گل و عوارض گرده گل را مورد برسی قرار دهیم.

اثرات درمانی گرده گل

ترکیبات شیمیایی گرده

جدیدترین آنالیز شیمیایی گرده گل ، تکرارهای آزمایش و دامنه تغییرات میانگین ترکیبات شیمیایی آنها در زیر آمده است.

گرده گل دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی بوده که دارای اهمیت زیادی هستند در زیر به شرح آنها می پردازیم:

پروتئین

دامنه تغیرات میزان پروتئین گرده گل بین ۷ تا ۳۵ درصد است که با بیش از ۱۰۰۰ نوع آنزیم و فرمنت های مختلف فرایندهای بیوشیمیایی بدن را تقویت کرده و یا سرعت می بخشد.

پروتئین ها از اسید آمینه تشکیل شدند در حقیقت ترکیبات شیمیایی ازت داری بوده که با تقسیم پروتئین­ها بوجود می آیند، گرده ۳۵٪ ترکیبات شیمیایی ازت دار دارد، ۱۵٪ آن اسیدهای آمینه ای بوده که برای تداوم زندگی ضرورت است.

اسیدهای آمینه ضروری گرده: اسیدهای آمینه ضروری موجود در گرده و تاثیر آنها بر بدن به شرح زیر می­باشند:

سیستین (Cystin)، ۶۰ درصد، اسیدهای آمینه گوگرد داری هستند که ماده اصلی تشکیل دهنده کراتین (Keratin) و مو می باشند.

هیستیدین (Histidin) ۱۵ درصد، باعث ساخت گلبول های قرمز خون می شود.

تریپ توفان (Trytophan) 60/1 درصد، یا ماده ای که برای حیات ضروری است.

لیزین (Lysin)، 70/5 درصد، در رشد سلول ها موثر بوده و باعث سرعت بهبود زخم­ها می شود.

اسید گلوتامین (Giutamin)، 10/9 درصد، جذب سلول های عصبی شده و تبادلات سلول های مغزی را بهتر می کند همچنین اثر ضد مسمومیت زیادی دارد.

هیدرات­های کربن: هیدرات­های کربن بین 9/19 تا 6/36 درصد از ترکیبات شیمیایی گرده گل را تشکیل می­دهند و همانطور که می­دانیم شکر، نشاسته و ترکیبات ارگانیک بدون ازت همراه با چربی­ها و پروتئین ها، مواد آلی را برای انسان و حیوانات بوجود می آوردند.

چربی ها: چربی­ها بین ۲ تا 4/14 درصد ار ترکیبات شیمیایی گرده را تشکیل می­دهند.

چربی های مختلف موجود در گرده اشباع نشده بوده و اغلب این چربی­ها می توانند میزان کلسترول خون را کاهش دهند.

ویتامین ها: مقدار متوسط ویتامین های موجود در گرده گل به یک هزارم میلی گرم می رسد. به طور کلی ویتامین­ها به استثناء ویتامین D عناصری هستند که باید به عنوان جزئی از مواد غذایی وارد بدن شوند. اگر بدن با کمبود ویتامین­ها مواجه شود در آن صورت اختلالات شدیدی در فرایند حیات انسان بوجود می آید.

ویتامین B یا Thirin این ویتامین به مقدار 2/9 میکروگرم در ۱۰۰ گرم گرده وجود دارد، سیستم مرکزی اعصاب را محافظت کرده و اثر تسکین دهنده ای بر درد دارد.

ویتامین B اسیدفل (Fols) این ویتامین به مقدار ۵ میکروگرم در ۱۰۰ گرم گرده وجود دارد بر روی رشد و ساخت گلوبول­های قرمز اثر مثبت دارد.

ویتامین B اسید پانتوتن (Pantothen) این ویتامین به مقدار ۵۰ میکروگرم در ۱۰۰ گرم گرده وجو دارد، در هر سلول زنده یافت می شود. کمبود آن باعث کاهش مقاومت در مقابل امراض شده و احتیاج روزانه به آن ۱۰-۵ میلی گرم است که در ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم کرده یافت می شود.

ویتامین B12 این ویتامین فقط به مقدار کمی در گرده وجود دارد.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک (Asxorbin sacure)، این ویتامین به مقدار ۷۰۰۰ میکرو گرم در ۱۰۰ گرم گرده وجود دارد.احتیاج روزانه به این ویتامین تقریباً ۵۰۰ گرم گرده تأمین می شود.

ویتامین D باعث رشد استخوان­ها شده در زرده تخم مرغ و جگر ماهی وجود دارد.

ویتامین E توکوفرول (Tokopherol)

این ویتامین به مقدار کم در گرده گل موجود بوده و اثر بارور کننده (تولید مثلی) دارد. و همچنین امراضی که بر اثر آلودگی مواد (سوخت های فسیلی) بوجود می آیند توسط این ویتامین کاهش می یابند.

ویتامین P روتین (Rutin)، فلاوندريوات (Flavonderivate) از خونریزی پوست جلوگیری کرده و بر مویرگ­ها اثرات مثبتی دارد (اثر کاپیلار)

مواد معدنی:

نمک­های معدنی و مواد معدنی موجود در گرده بین ۷-۳ درصد است که عبارتند از: گالیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و کلر

هورمون ها: هیتامین- هورمون بافت

این هورمون باعث بزرگ شدن رگ­ها شده و خاصیت ارتجاعی بافت سلول ها را تغییر می­دهد.

استروژن Oestrogen

هورمون استروژن بر رشد سلول و تبادل مواد سلولی تأثیر می گذارد.

روغن های اتری:

روغن های اتری گرده شامل روغن نعناع، روغن آویشن، روغن تشنک و غیره می باشد.

مواد آنتی بیوتیکی بخصوص در گرده های بدست آمده از شان موجود است. البته امکان دارد هنوز درصد از مواد شناخته نشده به مقدار کم ولی بسیار مؤثر در گرده وجو داشته باشد.

به این ترتیب می توان ادعا کرد بندرت یک ماده طبیعی به گستردگی مواد تشکیل دهنده گرده یافت می­شود.

خواص واقعی گرده

لارو زنبور عسل پس از شش روز تغذیه با گرده رشد فوق العاده ای پیدا کرده و وزن آن ۱۵۰۰ برابر وزن اولیه می شود. یک کلنی با ذخیره ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم گرده می تواند تغذیه یک سال تعداد ۱۵۰۰۰۰ زنبور عسل را تأمین کند.

در این جا این سوال مطرح است آیا این ماده حیات بخش زنبورها برای انسان نیز قابل استفاده است؟ در جواب این سوال دو جبهه موافق و مخالف در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.از سویی دیگر استفاده از گرده در پزشکی به خاطر نوسان ترکیبات آن با اشکالاتی همراه است زیرا پزشکان به مواردی نیاز دارند که اثرات آنها به دقت از قبل قابل پیش بینی باشد تا بیمار به سرعت به فعالیت روزمره خود برگردد، بدون توجه به این مسئله که عوارض جانبی ان مواد چه مقدار است. محصولات طبیعی مانند گرده بر اساس خصوصیات خود فقط در مکان­هایی از بدن تأثیر می کنند که نقاط صعف بدن است و اغلب روند تاثیر گذاری طولانی تری دارد. این محصولات به سختی در روند سریع زندگی فعلی ارزش واقعی خود را پیدا می کنند.

برای اینکه بتوان ارزش واقعی این محصول را در بین مواد غذایی تعیین کرد باید گرده های مختلف با ترکیبات کیفی و کمی مشخص را شناسایی و معرفی نمود تا با مصرف آنها، تأثیر بهینه و سریع فراهم شود.

گرده گل محصولی طبیعی با ارزش غذایی زیاد بوده، نگهداری آن بدون مواد شیمیایی نگهدارنده و تغییرات فیزیکی (آسیب دیدن، حرارت دادن، پاستوریزه کردن یا تغليظ) امکان پذیر است.

تجربه سال­های اخیر نشان داد که گرده می تواند به رفع عوارض ناشی از سوء تغذیه کمک کند، کمبودهای بدن را جبران کرده و بدن را سالم نگه دارد.

در کشورهای شرق اروپا و کشورهای در حال توسعه داروهای طبیعی بخصوص اثرات دارویی فراورده های زنبور عسل خیلی بیشتر از کشورهای غربی اهمیت دارند. این کشورها اغلب دارای سیاست های دارویی مناسبی بوده که از طرف دولت حمایت می شود.

گاهی اثر مثبت این محصولات پوشیده می ماند زیرا عده ای نمی خواهند محصولات طبیعی که ارزان تر از داروهای شیمیایی (حاصل کارخانجات داروسازی) هستند به طور گسترده به مصرف برسند.

سیستم هضم غذایی در زنبور عسل قوی تر از حد معمول نبوده و قوی تر از انسان نیست تحقیقی که بر روی مدفوع زنبور عسل انجام شد نشان داد که پ.شش خارجی گرده در مدفوع دنبور عسل تغییر نکرده ولی محتویات آن به مصرف رسیده است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که سیستم گوارشی انسان نیز می تواند محتویات داخل گرده را بسیار خوب هضم کرده و آن را به طور کامل به مصرف برساند.

گرده گل خواص گرده گل عوارض گرده گل

تأثیر گرده بر اندام های بدن

امروزه انسان با تکنیک های بسیار پیشرفته طبیعت را تحت تأثیر زیادی قرار داده و اغلب فراموش می کند که خود جزئی از طبیعت است. انسان خواسته یا ناخواسته در بطن این سیستم قرار دارد و تنها با رعایت سلسله قوانین جاری طبیعت است که قادر به حفظ توازن بدنی و روحی خود می باشد. ما علاقه مندیم غذای سالم و مقوی مصرف کنیم، حتی گاهی دو برابر بیشتر از حد لازم پروتئین مصرف می کنیم (در حالیکه برای فعالیت­های عادی روزانه ۵۰ تا ۶۰ گرم پروتئین کافی است) بدن انسان فقط با غذاهای کمکی می تواند با این شرایط جدید تطبيق نماید.

به این دلیل توصیه می شود دست به کار شده و با تغییر یا تکمیل مواد غذایی مصرفی، به طور مؤثری از بروز این اختلالات جلوگیری کنیم. و اگر در حال حاضر بدن ما دچار ضعف یا اختلالاتی است به موقع به کمک آن بشتابیم.

از حدود ۵۰ سال پیش دانشمندان زیادی در مورد خواص گرده گل مطالعاتی انجام داده و بسیاری از شیمی دان­ ها مواد غذایی داخل گرده را آنالیز کرده اند. پزشکان بخصوص کسانی که در مورد پیزی تحقیق می کنند به موادی با خواص شفابخش در گرده پی برده اند.

آزمایش­های تجربی و آماری

دکتر لیبیت برای یافتن اثرات گرده زنبور بر روی بدن انسان آزمایش­های تجربی، عملی و آماری انجام داد. او در ابتدای آوریل ۱۹۸۴ مصرف گرده را با یک برنامه ریزی تصاعدی آغاز کرد بطوریکه در ماه اول مصرف گرده را بتدریج ۲ بار در روز (صبح و عصر) و هر وعده ۱۵ گرم رساند و به مدت ۲ سال ادامه دارد.

مصرف ۱۵ گرم گرده هر صبح (برابر با ۶۰ کالری انرژی) همراه با ۶ انس آب معدنی یا آب میوه ترکیب مناسبی برای صبحانه او بود. گاهی گرده را موقع ناهار با مقداری ماست، ژله و سالاد مصرف نموده ولی معمولاً عصرها یک ساعت قبل از شام مصرف می کرد.

خواص غذایی گرده

گرده یک رژیم غذایی کامل

گرده در رژیم غذایی زنبوران عسل دارای اهمیت زیادی است و به عنوان تنها منبع پروتئینی برای رشد لاروها مصرف می گردد. انسان همواره این سوال را مطرح کرده که آیا از این ماده غذایی با ارزش می تواند در رژیم غذایی خود استفاده کرد.این نوع سوالات آغازگر بررسی و تحقیق برای افزودن گرده در ژیم غذایی انسان به عنوان یک مکمل غذایی بوده است.

گرده با غذاهای معمول مورد استفاده انسان قابل مقایسه نیست زیرا به غیر از اینکه یک منبع غنی پروتئینی است دارای کربوهیدرات ها، چربی ها، مواد معدنی و ویتامین ها بوده و همه ترکیبات ضروری برای یک رژیم غذایی را دارد و در مقایسه با گوشت بدون چربی ۵ یا ۶ برابر اسید آمینه بیشتری است.

ترکیبات شیمیایی گرده در گیاهان مختلف با یکدیگر فرق دارند ولی بطور معمول دارای پروتئین زیاد، ویتامین زیاد، مواد معدنی کم و فاقد چربی می باشند. زیرا کمبود ترکیبات شیمیایی یکدیگر را جبران نموده و تمام ترکیبات مورد نیاز یک رژیم غذایی کامل برای انسان را دارند.

گرده تقویت کننده و بزرگسالان

محقیقین رشته پزشکی در کشورهای فرانسه و لهستان به رژیم غذایی تعدادی کودک و بزرگسال از نظر جسمانی ضعیف بودند گرده اضافه و بیماران در قوای جسمانی خود احساس بهبودی نموده اند. نتایج آزمایش خون این افراد نیز سلامتی قابل ملاحضه ای در وضعیت اشان را نشان داد.(1990 Kosonocka Tiarcerska)

همچنین از دیگر خواص گرده گل این بود که در رژیم غذایی بیمارانی که دوران نقاهت بعد از عمل جراحی را طی می کردند در تعدادی از درمانگاه­ها و بیمارستان­های اروپا، روسیه و آسیای شرقی از گرده  استفاده می کنند.کمبودهای غذایی که اغلب به صورت شکننده شدن ناخن های غیر طبیعی شدن موها و با چروک صورت بروز می کند جلوگیری می نماید ما باید بخ مصرف بیش ازحد و عوارض گرده گل نیز دقت داشت باشیم.

مصارف غذایی گرده

گرده با توجه به ذائقه افراد تازه، خشک، خالص یا همراه سایر مواد غذایی مصرف می شود. مصرف گرده بخصوص به صورت مخلوطی از دو قسمت عسل و یک قسمت گرده توسط زنبورداران متداول است. مصرف گرده به صورت یک رژیم غدایی حداقل ۲ ماهه، به مقدار یک قاشق چای خوری در روز توصیه شده است. نان زنبور که در داخل کندو ساخته می شود به صورت مخلوط با عسل، به نسبت ۲ قسمت عسل و یک قسمت گرده قابل استفاده است.

امروزه فرآورده های غذایی مختلفی از گرده تولید می شود که بصورت شکل های مختلف، مایع (مخلوط با عسل) حبه ای، آبنبات و شکلات های میله ای (بار) است.

این مکمل های غذایی گرده با نام های تجاری متفاوت به بازارهای جهانی عرضه شده است. کشور تولید کننده آن از منابع خارجی مارتیندل ۱۹۹۳، مارتیندل ۱۹۸۹ و فارماکوپه ۱۹۸۹ استخراج شده که در جدول زیر آورده شده است.

نام تجاری نام کشور
Cantapollen

Pollen-B

Regina royal five

Regina royal one hundred

Zestubs

Dynapaks

Pollen pearls

Ergon

Bio-zoo

Cocktail reale

Biotrefon plus

Nutrex

Longevital

Pollingel

انگلستان

انگلستان

انگلستان

انگلستان

استراليا

استراليا

استراليا

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا

چند نسخه غذایی گرده

  1. در یک ظرف کوچک کمی پنیر تازه، یک قاشق چای خوری گرده (تازه)، دو قاشق چای خوری عسل و نصف موز را مخلوط کرده مصرف کنید (می توان چند قطره آبلیمو نیز اضافه نمود) این غذای سالمی برای آغاز یک روز است.
  2. برای کودکان (یا بزرگسالان): یک کاسه ماست کوچک، یک یا دو قاشق چای خوری گرده، دو قاشق چای خوری عسل (مقداری عسل با توجه به ذائقه افراد)
  3. گرده مخلوط با عسل را به نان مالیده و روی آن یک لایه پنیر تازه (پنیر کم چربی) قرار دهید. این برنامه غذایی برای کسانی که امراض کلیوی و کبدی دارند توصیه می شود.
  4. کسانی که غذای شیرین دوست ندارند می توانند گرده را بصورت تازه یا پودر با کره حیوانی یا کره نباتی و نان مصرف کنند.
  5. گرده خشک شده یا تازه را می توان در شیر یا آبمیوه حل کرده و با برشتوک به مصرف رساند. بخصوص برای در افرادی که از نان مخصوص بیماران قندی استفاده می کنند.

خواص درمانی گرده

نظریه های زیادی در مورد خواص گرده گل وجو دارد که استفاده آن در درمان بیماری ها مطرح شده است. انسان همواره از خود سوال کرده آیا دانه گرده یک ماده مقوی، فوق العاده یابی خاصیت است؟ به نظر می رسد در زمان­های قدیم یونانیان، مصری­ها، ایرانیان و چینی ها از گرده استفاده می کرده اندو به خواص گرده گل واقف بوده اند.

بدن انسان مریض یا تحت فشارهای بدنی و روحی بیش از هر چیز، ویتامین و مواد معدنی را به مصرف می­رساند، در نتیجه نیاز بیشتری به این مواد پیدا می کنند. این در حالی است که میتوان گفت خواص گرده گل برای جبران کمبودهای غذای روزانه ما از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها، بسیار مناسب بوده، و هنگام افزایش سوخت و ساز بدن مواد مورد نیاز را تأمین می کند.

این مسئله حائز اهمیت است که گرده برخلاف داروهای شیمیایی اثرات مضر ندارد. زنبوران هنگام جمع آوری گرده به این مسئله توجه دارند که فقط مواد طبیعی غیر مضر را جمع آوری نمایند.

اخیراً پزشکان موفقیت جدیدی در مورد درمان پروستات با گرده به دست آورده اند خواص گرده گل در این زمینه عالی بوده است. آنها به تعدادی از افراد روزانه ۱۵ گرم گرده تجویز کرده و مشاهده نمودند که این افراد تا سن ۴۵ -۴۰ سالگی غده پروستات آنها مشکل خاصی ایجاد نکرده است. در بسیاری از کشورها مانند سوئد و فرانسه پزشکان تحقیقات زیادی انجام داده اند، آنها نیز نتایج مشابهی گرفته اند. آقای جوجویز از کشور شوروی مصرف روزانه مخلوط ۵ گرم گرده با عسل را برای بهبود بیماری پروستات پیشنهاد کرده، زیرا نتایج بهتری از خواص گرده گل بدست آمده است.

به طور کلی میتوان گفت خواص گرده گل در مصرف گرده برای جلوگیری از بوجود آمدن امراض دستگاه تناسلی مردان اثرات قابل توجهی داشته است.

گرده برای درمان دیابت

یکی دیگر از خواص گرده گل که به اثباط رسیده این است که پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت موثر تشخیص داده اند. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات دکرت گاموسکا در یک مرکز تحقیقاتی لهستان مصرف روزانه ۳۲ گرم گرده به مدت ۲ هفته میزان قند ادرار را در یک لیتر، 8/41 درصد کاهش داده است همچنین بنظر می رسد گرده در بعضی از مراحل بیماری قند اثر مثبت داشته باشد.

گرده برای افزایش طول عمر

تستیسین عضو فرهنگستان بن اضهار می دارد.

زنبورداران به دلیل مصرف عسل صاف نشده که معمولاً دارای نه نشینی از گرده است طول عمر زیادی دارند.

یکی از قدیمی ترین و مسن ترین زنبورداران ایرانی آقای ذبیح الله یگانه است که در شمال کشور زندگی می­کند.زنبور داری شغل اجدادی این خانواده است. این زنبور دار در حدود ۱۱۰ سال به زنبور داری مشغول بوده است.

خواص آنتی بیوتیکی گرده

نتایج و تحقیقات چاوین نشان داد که گرده دارای آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین بوده و قادر به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم هایی نظیر سالمونلا است. فضولات آنها فاقد میکروب (دارای هاگ های غیر فعال باکتری) بود با توجه به نتایج این آزمایش ها بنظر می رسد که گرده گل محتوی مواد آنتی بیوتیکی فعال باشد (نائوم پوریچ ۱۹۶۸)

گرده برای درمان لک و چروک پوست (کرم زیبایی)

یک شرکت خارجی از سال ۱۹۵۲ شروع به استخراج عصاره گرده کرده و از آن برای تهیه کرم­های نرم کننده پوست و صورت استفاده می کند.

گرده به صورت کرم زیبایی ساخته شده و مانند پوششی روی پوست صورت قرار می گیرد، از اثرات مفید آن رفع چین و چروک و لک پوست است.

گرده به عنوان نرم کننده دارای خاصیت جذب سریع رطوبت و حفظ آن بوده و باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شود.

گرده برای درمان ضعف پیری

گرده نه تنها به عنوان نان زنبور بوده بلکه به نان افراد مسن نیز معروف است. زیرا با افزایش ذخیره مواد حیات بخش بدن باعث شادابی و نشاط زندگی در افراد مسن می گردد.

از دیگر خواص گرده گل گردش خون را بهتر کرده باعث بهبود قدرت فیزیکی و فکری بدن تا سال های پیری می شود. به طور کلی گرده مانند جرقه ای باعث بروز انرژی های نهفته بدن شده و ضعف دوران پیری را برطرف می نماید.

گرده و آلرژی

یکی از عوارض گرده گل در حدود ۲۵۰ هزار نوع گیاه از طریق گرده افشانی تولید مثل کرده و تکثیر می یابد. بعضی افراد نسبت به گرده گل های پراکنده شده به وسیله باد حساسیت دارند و بر حسب میزان حساسیت اشخاص بیماری آلرژی ایجاد می گردد بسیاری از پزشکان معتقدند که گسترش شهرنشینی و افزایش آلرژی با یکدیگر ارتباط دارند. آسم آلرژیک یک بیماری مجاری تنفسی بوده و از خصوصیات آن حساسیت بیش از حد این مجاری است که یکی از عوارض گرده گل در تشدید آن نقش دارد. آسم آلرژیک به پاسخ مناسب IGE که تحت کنترل لنفوسیتهای T و B بوده بستگی دارد. پس از اینکه حالت حساسیت ایجاد شد بیمار نسبت به آلرژی تشدید زیاد بیماری می شود. آسم آلرژیک معمولال فصلی بوده و در فصولی که گرده گیاهان به طور وسیعی در هوا پراکنده است در کودکان و بالغین جوان شایع می گردد. آزاد شدن مجدد واسطه ها بر روی عضلات صاف و نفوذ پذیر موئینه های مجاری هوایی تأثیر مستقیم و زودرس دارد و در نهایت باعث واکنش موضعی شدید و متعاقب آن واکنش مزمن می شود و به این صورت حمله آسم ایجاد می گردد. از عوارض گرده گل نوعی حساسیت به گرده نظیر تب یونجه، معمولا هنگامی رخ می دهد که ریزدانه های گرده در هوا پخش شده باشند؛ مصرف گرده به صورت خوراکی حساسیت چندانی تولید نمی کند و حساسیت زایی آن مشابه سایر غذاها است.گرده گل علی رغم اهمیت و فواید درمانی بسیار، اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، آسیب زیادی به همراه دارد و عوارض گرده گل  جمله برجسته ترین آسیب ها، احساس حالت تهوع و استفراغ در نتیجه عدم پذیرش طعم آن است، به ویژه در دوره صبح و برای خلاص شدن از این مشکل و عوارض گرده گل ترجیح داده می شود آن را با ماده دیگری مخلوط کنید.از جمله عوارض گرده گل و آسیب های آن احساس سنگینی در معده، احساس مقداری درد در اثر استفاده اشتباه و خوب نجویدن است.

داروهای ساخته شده از گرده

گرده برای مصارف دارویی به شکل های متفاوتی مانند قرص، کپسول و بار (bar) در اندازه های مختلف (در پنج وزن) 37/1 انس تا 5/4 انس دلار به بازارهای جهانی ارائه شده است، گرده به صورت بار دارای وزن 5/1 انس بوده و محتوی ۱۰۰ میلی گرم گرده خالص است. کشور چین از گرده زنبور، داروی تقویتی به نام هان هانگبا و تولید نموده و آن را به بازار عرضه کرده است. این قرص ها با نام های تجاری پولینبز و سرنیتین به بازار عرضه می گردد.

میزان مصرف دارویی گرده

۱- مصرف گرده بر اساس سن افراد

الف: میزان مصرف کرده در بزرگسالان

حداکثر میزان مصرف روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم

متوسط میزان مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم

ب: در شیر خواران و نوزادان

میزان مصرف گرده با توجه به وزن افراد فرق می کند. کودکان زیر ۱۰ سال می توانند روزانه حداکثر تا ۴ گرم گرده مصرف کنند.

۲- مصرف گرده بر اساس وزن بدن

افرادی با وزن بدن بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم می توانند روزانه ۴ تا ۸ گرم گرده مصرف کنند.

افرادی با وزن بدن بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم می توانند روزانه ۸ تا ۱۲ گرم گرده مصرف کنند.

افرادی با وزن بدن بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم می توانند روزانه ۱۲ تا ۱۸ گرم گرده مصرف کنند.

محدودیت­های مصرف گرده

  1. برای مصرف گرده ابتدا باید از مقادیر کم شروع کرد تا میزان حساسیت احتمالی و عوارض گرده گل مشخص گردد.
  2. بهتر است ابتدا مصرف روزانه گرده با یک قاشق چای خوری شروع شود و مقالات و نوشته­ ها حداکثر مصرف آن را تا ۲۰ گرم در روز ذکر کرده اند.
  3. در اکثر موارد مصرف گرده به صورت مخلوط با عسل به نسبت دو قسمت عسل یک قسمت گرده توصیه شده است.
  4. طبق قانون بیولوژی مصرف محرک­ها به مقدار زیاد مضر بوده دارای خاصیت کند کننده و فلج کننده می­باشند. محرک­های متوسط که تغذیه طبیعی جز آن است در حالت بینابینی قرار دارند. لذا باید به محدودیت­های مصرف گرده نیز توجه نمود.
  5. دکتر لیبیت توصیه می کند که گرده را به مدت طولانی و با وقفه هایی مصرف کنید به این ترتیب که دو ماه مصررف و یک ماه یا کمتر وقفه، و مدت مصرف کمتر از دو تا سه ماه را مؤثر نمی داند.
  6. از مصرف کرده ای که شروع به تخمیر کرده باید اجتناب نمود زیرا مخمرهای موجود در گرده می توانند باعث خونریزی شوندو یکی از عوارض گرده گل میباشد.
  7. بعضی مواقع پس از مصرف گرده ممکن است واکنش های آنافلاکتیک بروز نماید کهاز عوارض گرده گل بوده، این مسئله بخصوص در افرادی که زمینه حساسیت دارند بیشتر مشاهده می شود لذا این افراد باید از مصرف گرده خودداری نمایند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج