0

بیماری کوکسیدیوز غاز (علائم،پیشگیری،درمان)

عازها نسبت به سایر پرندگان مقاومت بیشتری در مقابل بیماری ها دارند .درصورتی که از بیماری کوکسیدیوز غاز در مادران قبل از جوجه کشی درمان نشود جوجه ها ناقل بیماری خواهند داشت در ادامه به بررسی این بیماری ، علائم و درمان آن می پردازیم.

کوکسیدیوز

غازها می توانند به دو نوع مشخص بیماری کوکسیدیوز مبتلا شوند. شایع ترین شکل بیماری کوکسیدیوز کلیوی است که توسط آيمريا ترونکاتا به وجود می آید. در صورتی که کوکسیدیوز روده ای کمتر شایع است و عامل آن آيمريا آنسریس است. حداقل ۵ گونه دیگر آیمریا از روده است. سطح آلودگی و میزان زیان اقتصادی این بیماری در غاز عموماً پائین است و بعنوان یک مشکل اصلی مورد توجه نیست.

علائم

کوکسیدیوزکلیوی می تواندغازها را از سن ۱۲-۳ هفتگی تحت تاثیر قرار دهد ولی پرندگان جوانترخیلی حساس هستند. درشکل خاص وحاد،کوکسیدیوزکلیوی می تواندمرگ ومیر بیش از۸۰ درصد به دنبال داشته باشد. علائم دیگر بیماری شامل افسردگی، ضعف، اسهال، مدفوع سفید، بی اشتهایی، کسالت، گود افتادن چشم و بالهای افتاده است. کوکسیدیوز کلیوی را می توان با مشاهده اووسیت های موجود در کلیه ها و بخش میز راه کلواک تشخیص داد. سیستم ایمنی طیور به طور سریع نسبت به ابتلا مجدد به ایمریا ترونکاتا بهبود می یابد.

همچنین کوکسیدیوز روده ای اکثراً پرندگان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما همیشه سبب مرگ و میر نمی­شود. بیماری کوکسیدیوز قوغاز بیشتر باعث بی اشتهایی، لرزش پا، ضعف و ناتوانی، اسهال ، مرگ و میر می شود. روده کوچک حجیم شده و با مایع قهوه ای مایل به قرمز پر میشود. غالباً ضایعه ای در ناحیه میانی و انتهایی روده باریک به وجود می آید.

درمان    

انواع داروهای سولفانامیدها و کوکسیدیواستات ها برای درمان بیماری کوکسیدیوز قوغاز و  استفاده می شود.
اگر غازها با جیره های غذایی دیگر گونه های طیور تغذیه شوند بایستی به خاطر داشت که بر عکس عقیده عمومی رایج پرندگان آبزی، می توانند جیره های غذایی حاوی اکثر کوکسیدیواستات های متداول استفاده شده برای جوجه مرغ را استفاده کنند.

دانشگاه دامپزشکی هانور آلمان صریحاً گزارش کرده است کوکسیدیواستات های متداول در جیره غذایی که توسط آبزیان به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: امپرولیوم، امپرولیوم اتوپایات، كلوپیدول، كلوپیدول – متیل بنزوکرات، Dot(زولان)، لازالوسید، مونتسین سدیم، نارازین، نیکاربازین، روبندیدین، سالینومایسین و سولفاکوئینولین. همچنین آنها گزارش کردند که هالو فوژینون آرپرینوسیدها توسط پرندگان آبزی مورد استفاده قرار نمی گیرد و در مورد تاثیر جیره های غذایی حاوی دکوئینات یا دورامینین آمونيوم تغذیه شده به پرندگان آبزی به اطلاعاتی دست نیافتند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 4.4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج