0

بیماری آبله بوقلمون (علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری آبله بوقلمون به وسیله ویروس منتقله در اثر گزش حشرات یا از طریق زخم های باز و همراه با صدمات حاصله از نزاع بوقلمون ها به وجود می آیند.در ادامه به بررسی آن  و  علائم آبله بوقلمون خواهیم پرداخت.

بیماری آبله بوقلمون به چه صورت انتقال پیدا میکند؟

مرگ و میر معمولاً پائین است مگر اینکه بیماری به وسیله سایر عفونت ها پیچیدگی پیدا کند.در حاله وجود ویروس در خون (Viraemic)پرنده ها مريض بوده و ممکن است در برابر سایر بیماری ها به خصوص هیستومو نیازیس از پای در آیند.

علائم آبله بوقلمون  چیست ؟

جراحات پوستی دانه دار در اطراف سر رؤیت می شوند. هرگاه پیچیدگی وجود نداشته باشد این ها در عرض ۳ تا ۴ هفته خشک و جدا شده و می افتند و به عنوان مخازن عفونت در محیط باقی می مانند. همچنین فرم دیفتریتیک در دستگاه های گوارش و تنفس وجود دارد که می تواند سبب از بین رفتن رشد و نقص رشد شود. وزیکول های سفید مایل به زرد تیره برآمده و نودول ها روی قسمت های بدون پر پرنده که غالباً روی یکدیگر را می پوشانند دیده می شوند. این نودولها بعداً پوسته های سخت (Crust)خاکستری یا قهوه ای مانند تیره را شکل می دهند. در شکل دیفتریتیک به خصوص در بوقلمون های نر جراحات به شکل جراحات پنیری نکروتیک دیفتریتیک را درهان و مری به خود می گیرند. وقتی برداشته می شوند اوروزیون های خون آمدنی را ترک می کنند. جراحات تیپیک تشخیصشان خیلی آسان است. جراحات آیتیپیک نیاز به روش های هیستولوژیکی برای تشخیص دارند.

راهای درمان آبله  چیست ؟

واکسن ها خیلی مؤثر بوده و به وسیله کندن تعدادی از پرها از قسمت داخلی ران و به کار بردن واکسن با برس کوچک به کار برده می شوند.

تجویز زیر بالی در بوقلمون ها نباید مورد عمل قرار گیرد چون این کار باعث می شود که تکامل جراحات آبله را روی صورت پرنده ها به هنگامی که با سر های زیر بال رفته می خوابند سبب شود. مثل تمام واکسن ها تنها پرندگان سالم بایستی واکسینه گردند.

اسامی دیگر بیماری آبله بوقلمون عبارتند از دیفتری پرندگان، اپیتلیوم واگیر، کمپر، آبله طيور .

معرفی بیماری آبله :

بیماری ویروسی که با علائم و جراحات پرولیفراتیو منقطع، غشای موکوسی در دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفس همراه است .

عامل بیماری:

ویروسی از خانواده پاکس ویروس ها

تاریخچه:

به علت ایجاد جراحات قابل مشاهده جزء اولین بیماری های شناخته شده پرندگان است.

پرندگان حساس به آبله :

اکثر پرندگان به یک یا چند گونه از این ویروس حساس اند.

مرغان اهلی حساسیت بیشتری به آبله دارند. بیماری در بوقلمون و به میزان کمتر اردک ، غاز ، قرقاول ، بلدرچین، قناری و باز ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در ضمن پستانداران نسبت به ویروس آبله پرندگان حساس نیستند.

اپیدمیولوژی:

این بیماری در فصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد ولی امکان وقوع آن در فصول دیگر بعید نیست .

 آبله بوقلمون از چه راههایی انتقال پیدا می کند ؟

ویروس از طریق پوست سالم نمی تواند وارد شود ولی وجود جراحتی کوچک برای آلوده شدن کافی است . پشه­ های آیدیس و کولیکس آلودگی را از طيور آلوده هنگامی که زخم های این دسته وسیع تر می شود به طیور دیگر منتقل می کنند ( چیزی حدود ۱۰-۵ روز بعد از باز شدن زخم پشه ها قدرت انتقال این آلودگی را به طیور حساس دیگر دارند).باید توجه داشت که پشه ها به عنوان ناقل مکانیکی عمل می کنند.

علائم بیماری فرم پوستی (فرم خشک) با فرم جلدی

١- سن ابتلا: تمام سنین طیور مبتلا می شوند.

۲- نحوه بروز بیماری : به صورت تحت حاد بروز می کند .

٣- فصل بیماری : اواخر تابستان در هنگام وجود پشه ها بیماری بیشتر رخ می دهد.

۴- بیماری به صورت بثورات جلدی یا زگیل که شبیه ندول است و بیشتر در قسمت هایی مثل تاج ، پلک ها ، پاها ، زیر بال و کلو آک بروز می کند.

۵- در جوجه های جوان ، گوشه های دهان ، بینی و پلک ها در گیر می شود و برداشتن قسمت های در گیر شده که اپی تلیوم دچار هیپر پلازی شده سبب خون ریزی در این قسمت ها می شود .

6- تعداد ندول های جلدی می تواند کم یا زیاد باشد و تمام این ها در یک زمان باز نمی شود . در ابتدا ندول ها کوچک به نظر می رسند و به صورت کانون های سفید رنگ دیده می شود که به سرعت بزرگ و زرد رنگ شده و گسترش پیدا می کند.

7- گاهی جراحات به هم پیوسته و جراحات بزرگی را بوجود می آورد که زبر و خشن و به رنگ خاکستری یا قهوه­ای تیره است .

8- دو هفته پس از ایجاد جراحت ممکن است علائم آماسی دیده شده و دچار خون ریزی شود . سپس طی پروسه­ای جراحت خشک شده و محل زخم باقی می ماند، این روند یک یا دو هفته به طول می انجامد.

۹- در موارد غیر پیشرفته با تشکیل لایه ی سنگفرشی در محل ضایعه بهبود می یابد. اگر دلمه ی خشک شده در زمان مقرر بیفتد اکسودای چرکی مرطوبی زیر آن یافت می شود که با یک سطح گرانوله خونی پوشیده شده است. هنگامی که دلمه بیفتد ممکن است محل زخم باقی بماند.

۱۰- اغلب این پروسه با دخالت و هجوم باکتری در اپی تلیوم دژنره تغییر داده می شود و اگر به لایه های عمیق­تر مخاطی دست پیدا کند بافت دچار نکروز شده و در آن رسوبات فیبرینی شکل می گیرد.

 علائم آبله فرم مرطوب (فرم دیفتریک) بوقلمون

١- به اندازه فرم جلدی شایع نیست .

۲- بثورات موجود روی غشای مخاطی : به صورت سفید، مات و ندول هایی با برجستگی کم دیده می شود.

۳- این بثورات به سرعت بزرگ شده و در هم ادغام می شوند و به شکل پنیری زرد رنگ و نکروتیک با غشاء کاذب در می آیند.

۴- هنگامی که غشاهای کاذب برداشته شود خون ریزی رخ می دهد.

۵- با هجوم باکتری به فرم دیفتریک بیماری وخیم تر می شود. و ممکن است فرآیند آماسی از محوطه دهانی به سینوس ها بخصوص سینوس های داخل چشمی کشیده شده و تورمی شبیه تومور ایجاد کند و یا می تواند داخل فارنکس کشیده شده و سبب اختلالات تنفسی شود .درمان آبله بوقلمون بسیار سخت می باشد.

 

 

واکسیناسیون بوقلمون

اگر تلقیح روی بال بوقلمون صورت گیرد می تواند نواحی سر را آلوده کند بنابراین محل مناسب جهت واکسیناسیون وسط ران است.

در صورت پذیرش (take ) واکسن باید جراحات ناشی از آن ۱۰- ۷ روز پس از واکسیناسیون امتحان شود .

از میان پرنده ها ۲۰%-۱۰ امتحان می شوند که باید ۹۰٪ از این ها پذیرش واکسن رانشان دهند .

                                                 جدول ۱۰- واکسن های مورد استفاده در آبله

مدت ایمنی گونه نوع گونه
تمام عمر کبوتر ویروس آبله ی کبوتر
6 ماه طیور ویروس آبله ی کبوتر
تقریباً مادام العمر طیور اگر واکسینه شده باشند ویروس آبله ی پرندگان
12-10 هفته ویروس آبله ی پرندگان
6 ماه بوقلمون ویروس آبله ی پرندگان

درمان آبله بوقلمون

  1. هیچگونه درمان اختصاصی از برای آبله بوقلمون  وجود ندارد. تمام استرس های محیطی و سایر بیماری ها بایستی از بین برده شوند. پرندگان مبتلا نشده بایستی واکسینه گردند. رژیم تمام پر تمام خالی با تمیز کردن و ضد عفونی خوب جایگاه برای از بین بردن بیماری یک کار اساسی محسوب می شود.علائم آبله بوقلمون باید چک شود.
  2. برداشتن و بهبود جراحاتی که مزاحم تغذیه و آشامیدن است می تواند مؤثر باشد و برای تسریع در بهبود می­توان از تنتورید و بتادین و یا اسپری های تتراسیکلین دار در موضع عارضه و نیز از ضدعفونی در جایگاه و آب و دان نیز می توان استفاده کرد.درمان آبله بوقلمون

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 24 امتیاز از مجموع: 4.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج